گردو در برابر بادام

در این مقاله ما به بررسی بادام و گردو که جزء با ارزش‌ترین خشکبار از لحاظ تغذیه‌ای به شمار می‌روند می‌پردازیم.
دوشنبه، 30 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گردو در برابر بادام

گردو در برابر بادام
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

در این مقاله ما به بررسی بادام و گردو که جزء با ارزش‌ترین خشکبار از لحاظ تغذیه‌ای به شمار می‌روند می‌پردازیم.
خشکبار به طور کلی ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و بادام و گردو نیز از این قاعده نیز مستثنی نیستند. منشأ بادام خاورمیانه است در حالی که گردو در جنگل‌های معتدل شمالی اروپا ، آسیا و امریکای شمالی یافت می‌شود. شکی نیست که بادام و گردو هر دو ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند. ولی کدام یک بهتر است؟
گردو و بادام – کدام یک بهتر است؟
ارزش تغذیه‌ای
28 گرم گردو حاوی 185 کیلوکالری انرژی ، 4 گرم پروتئین ، 4 گرم کربوهیدرات و 18 گرم چربی است. از طرف دیگر، همین مقدار بادام حاوی 163 کالری انرژی ، 6 گرم پروتئین ، 6 گرم کربوهیدرات و 14 گرم چربی است. بادام و گردو هر دو سرشار از ویتامین‌های B6 ، B1 ، B3 ، B2 و ویتامین E ، منگنز ، مس ، منیزیم ، فسفر ، آهن و روی می‌باشند. به غیر از این، گردو حاوی مقادیر کمی سدیم است در حالی که بادام حاوی مقدار قابل توجهی سلنیوم است. بادام و گردو همچنین حاوی چربی‌های غیر اشباع ، مقدار کمی کلسترول و اسید چرب امگا 3 است.
فواید برای سلامتی
به خاطر محتویات تغذیه‌ای مشابه، گردو و بادام دارای فواید مشابهی هستند.
فواید گردو برای سلامتی
• کاهش کلسترول خون
• کمک به کنترل قند خون بالا
• بهبود عملکرد قلبی و عروقی
• کمک به جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه‌ی صفرا
• کمک به سلامت استخوان‌ها
فواید بادام برای سلامتی
• کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
• کاهش قند خون
• کمک به کاهش وزن و درمان دیابت
• کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا
در تحقیقی که در ژورنال انجمن دیابت امریکا در سال 2004 منتشر شد، مشخص شد که گنجاندن تقریباً 30 گرم گردو در رژیم غذایی روزانه‌ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند به بهبود میزان چربی کمک کند.
مقایسه‌ی خاصیت کاهنده‌ی کلسترول خشکبار‌های مختف مشخص می‌کند که گردو نسبت به بادام برتری دارد. از لحاظ محتویات منیزیم و ویتامین E، بادام مزیت بیشتری نسبت به گردو دارد. با این حال، گردو سرشار از اسید آلفا لینولنیک است که تنها شکل اسید چرب امگا 3 است که در مواد غذایی گیاهی یافت می‌شود. مهم‌تر از آن، گردو تنها خشکباری است که محتوی اسید آلفا لینولنیک می‌باشد. بادام سرشار از کلسیم است در حالی که گردو حاوی مقدار زیادی منیزیم و ویتامین B6 می‌باشد. از لحاظ محتویات چربی، بادام نسبت به گردو سالم‌تر است.
انتخاب اینکه کدام یک بهتر است دشوار است زیرا، هر کدام نسبت به دیگری در برخی جوانب برتری دارد. برای مثال، اگر محتویات چربی را در نظر بگیریم بادام بهتر است ولی اگر خواص آنتی اکسیدانی مد نظر باشد گردو نسبت به بادام برتری دارد. بادام دارای خواص قلیایی است ولی گردو خاصیت اسیدی دارد. در چنین شرایطی، مصرف همزمان آن‌ها بهترین انتخاب است زیرا، بادام اثر اسیدی ایجاد شده توسط گردو را متعادل می‌کند. بادام به خاطر خاصیت قلیایی بالای خود می‌تواند به تنظیم pH بدن هنگام مصرف زیاد مواد غذایی اسیدی مانند گوشت ، محصولات لبنی ، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و غیره کمک کند.
اگر چه دقیقاً نمی‌توان گفت کدام یک از آن‌ها بهتر است ولی ممکن است با تحقیقاتی مواجه شوید که اظهار می‌کند یکی از آن‌ها نسبت به دیگری مفیدتر است. این به متدلوژی مقایسه‌ی آن‌ها بستگی دارد. این یک واقعیت است که هیچ ماده‌ی غذایی به تنهایی نمی‌تواند همه‌ی مواد مورد نیاز بدن را تأمین کند. بنابراین، باید مواد غذایی مختلف را در رژیم غذایی بگنجانیم تا بتوانیم مواد مغذی ضروری بدن خود را تأمین کنیم.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.