مزایای ورزش کردن

آیا به مزیتهای مختلفی که انجام ورزش‌های گوناگون دارند، فکر کرده‌اید؟ آیا به اهمیت وارد ساختن ورزش به عنوان بخشی از زندگی روزمره پی برده‌اید؟ این مقاله را جهت کسب اطلاعاتی در این زمینه بخوانید.
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مزایای ورزش کردن

مزایای ورزش کردن
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

آیا به مزیتهای مختلفی که انجام ورزش‌های گوناگون دارند، فکر کرده‌اید؟ آیا به اهمیت وارد ساختن ورزش به عنوان بخشی از زندگی روزمره پی برده‌اید؟ این مقاله را جهت کسب اطلاعاتی در این زمینه بخوانید.
انجام بازی‌های ورزشی یا ورزشهای گوناگون چیزی است که اکثر ما عاشق آن هستیم، اینطور نیست؟ بدون شک، ورزش یک فعالیت سرگرم کننده است اما فوائد مختلفی نیز برای سلامتی به همراه دارد. انجام نوعی ورزش به طور منظم راهی طولانی در جهت حفظ سلامت جسمی و روانی شما طی می‌کند. ورزش به شما در بالا بردن شخصیت‌تان کمک می‌کند. ورزش هم جنبه‌ی سرگرمی دارد و هم تمرین بدنی و از این نظر منبع خوبی به حساب می‌آید.

فوائد انجام ورزش به طور خلاطه

مزایای فیزیکی

# افزایش قدرت و استقامت
# بهتر شدن فرم بدن و افزایش چابکی
# کمک به سوزاندن کالری و از بین بردن چند کیلو وزن اضافی
# به حساب آمدن تمرین خوبی برای بدن

مزایای روانشناختی

# به شما انگیزه‌ می‌دهد که همیشه تمام تلاش خود را بکنید.
# به برنامه‌ریزی و ایجاد مهارت‌های تحلیلی کمک کرده و میزان تمرکز را افزایش می‌دهد.
# ورزش اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.
# مهارت‌های تیمی و مدیریت را ایجاد می‌کند.

ارائه‌ی تصویری بزرگتر

# رسیدن به یکپارچگی اجتماعی
# منجر به پیشرفتهای زیربنایی می‌شود
# ایجاد فرصت‌های شغلی
# تقویت صنعت گردشگری

چگونه ورزش برای شما مفید می‌باشد

ورزش به عنوان یک تمرین بدنی بسیار عالی عمل می‌کند. کسانی که بازی‌های ورزشی انجام می‌دهند نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند تصویر مثبت‌تری نسبت به بدن خود در ذهن دارند. ورزش اغلب شامل فعالیت‌های فیزیکی مانند دویدن، پریدن، کشش و حرکت کردن است که این به نوبه خود یک تمرین بدنی خوب به حساب می‌آید. بازی‌های ورزشی، انرژی‌ای است که به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام ورزش از سنین کودکی استخوان‌ها و عضلات شما را تقویت کرده و کشیدگی و نرمی خاصی به بدن می‌بخشد. و به افزایش قدرت تحمل و استقامت شما کمک می‌کند. ورزش‌هایی که شامل پریدن و کشش می‌باشند به عنوان مثال بسکتبال، به افزایش قد کمک می‌نمایند. بازی‌هایی مانند فوتبال و کریکت که شامل دویدن، لگد زدن و یا پرتاب یک توپ می‌باشند، به تقویت بازوها و پاها کمک می‌کنند. انجام ورزش شنا، یک تمرین کامل بدنی را فراهم می‌سازد. بنابراین ورزش موجب تمرین کامل بدن شده و پرداختن به ورزش به طور مستقیم موجب تندرستی و تناسب کلی بدن می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش مهارت‌های ریاضی در کودکان را بهبود می‌بخشد. ورزش‌هایی که مهارتهای ضربه‌زدن و هدف‌گیری را در بر می‌گیرند برای مثال، تنیس، بدمینتون، بیس بال و کریکت به افزایش تمرکز در افراد کمک می‌کنند. این ورزش‌ها به بالا بردن ویژگی‌های رهبری کمک کرده و روحیه‌ی تیمی را در کودکان می‌پروراند. این ورزش‌ها رقابت را شامل می‌شوند، برد و باخت را در خود دارند. اینها کودکان را با دو جنبه‌ی زندگی یعنی موفقیت و شکست آشنا می‌سازند. ورزش روح رقابت را در کودکان بوجود آورده و به آنها می‌آموزد که بدون در نظر گرفتن اینکه نتیجه‌ پیروزی باشد یا شکست، مشارکت داشته و همراهی کنند. انجام ورزش به آنها می‌آموزد که با روحیه‌ای مثبت، هم موفقیت و هم شکست را بپذیرند. ورزش به شما یاد می‌دهد که با خونسردی فکر کنید. مهمترین فایده ورزش پروراندن روحیه‌ی ورزشکاری است. ورزش به شما کمک می‌کند، ورزشکارتر و جوانمردتر باشید و قوی‌تر و مثبت‌تر گردید.
ورزش کردن جهت توسعه مهارت‌های اجتماعی بسیار مفید است. ورزش به شما می‌آموزد که با دیگران تعامل داشته، با آنها ارتباط برقرار کرده و مانند یک تیم با یکدیگر همکاری کنید. ورزش تفکر جمعی را پرورش داده و مهارتهای برنامه ریزی و تفویض اختیار را نیز تحت کنترل قرار می‌دهد. ورزش اعتماد به نفس را بوجود می‌آورد. برندن در یک رقابت ورزشی حس موفقیت را در شما ایجاد می‌کند، که باعث افزایش اعتماد به نفس بیشتر شما می‌شود.
انجام ورزش مستلزم تفکری هدایت شده و موجه است. با انجام ورزش شما مستلزم برنامه‌ریزی و داشتن نقشه و تدبیر هستید. شما نیاز خواهید داشت راه‌هایی را برای گل زدن، دویدن و یا کسب امتیاز بسته به مورد آن بیابید. لازم است تدابیری را برای برنده شدن بیاندیشید و ضرورت دارد تصمیم بگیرید آیا موضع تهاجمی را اتخاذ کنید یا تدافعی. شما نیاز دارید استراتژی رقبای خود را سنجیده و بر طبق آن استراتژی‌های خود را تغییر و تعدیل کنید. این کار قطعاً مستلزم تفکر هوشمندانه بوده که ورزش آن را در شما بوجود می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که به طور مرتب به ورزش می‌پردازند، در تحصیل و مدرسه به خوبی عمل می‌کنند.
ورزش موجب خوشحالی و شادی شما می‌شود. می‌دانم که همه با این گفته‌ی من موافق می‌باشند. پریدن به این سو و آن سو، دویدن به اطراف، مسابقه دادن برای پیش افتادن، ضربه زدن، پرتاب کردن، با دست به توپ ضربه زدن، لگد زدن (به توپ)، فریاد کشیدن، دست زدن، تشویق کردن، افتادن و دوباره بلند شدن .... تماماً بخشی از ورزش می‌باشند. و هیچ چیزی به این اندازه موجب شادی نمی‌شود. ورزش از طریق افزایش تولید اندورفین در مغز موجب سرمستی و سرحالی شما می‌شود. به عبارت دیگر، ورزش نوعی تربیت بدنی است که موجب تولید مولکول‌های شادی در بدن شما می‌شود، در نتیجه سلامت روانی شما را دوباره باز می‌گرداند. با ورزش کردن شما نمی‌توانید ناراحت و غمگین باشید. در واقع، ورزش غم و استرس را از بین می‌برد. و انرژی‌ِ مثبتی در شما و اطرافتان بوجود می‌آورد.
هنگامی که مسابقات ورزشی در سطح کشوری و یا ملی انجام می‌شوند، حس تعلق بازیکنان به جامعه یا کشور را در آنها افزایش می‌دهند. رویدادهای ورزشی بین‌المللی، حس میهن پرستی را پرورانده و در میان اعضای تیم یک کشور حس وحدت را بوجود می‌آورد. انجام ورزش‌های رقابتی در این سطوح، راه‌های اشتغال بسیاری نه تنها برای ورزشکاران زن و مرد ایجاد می‌کند، بلکه برای افرادی که به عنوان داوطلب، لیدر هوادار و یا در مقام پزشکان ورزش و فیزیوتراپ فعالیت می‌کنند، نیز زمینه‌های اشتغال را فراهم می‌سازد. به این دلیل که میزبانی رویدادهای ورزشی موجب پیشرفت و توسعه‌ی شهرهای میزبان می‌شود، ورزش می‌تواند به شهری شدن مناطق روستایی بیانجامد. بسیاری از شهرستانها به مرکز گردشگری ورزشی تبدیل شده‌اند. پارکهای ورزشی در بسیاری از مراکز گردشگری ایجاد و توسعه یافته‌اند. به دلیل تمایل فزاینده برای بازی‌های ورزشی است که چنین تحولاتی صورت گرفته است.
انجام ورزش موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌‌شود. به این دلیل که رشته‌های ورزشی، به عنوان فرم و شکل عالی از تمرین و تربیت بدنی انجام وظیفه می‌کنند، جای تعجب نیست که فوائد سلامتی زیادی همچون پایین آوردن فشار خون، حفظ قند خون و سطوح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به دیگر عوارض مربوط به سلامت را به ارمغان می‌‌آورند. بله اگر شما به طور منظم به ورزش می‌پردازید، احتمال کمتری دارد که به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا شوید. انجام ورزش خطر فشار خون بالا و چندین اختلال دیگر در رابطه با استرس را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، می‌توانند با فشار و استرس بهتر کنار آیند. کسانی که در فعالیتهای ورزش شرکت می‌کنند، کمتر در معرض افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی قرار خواهند گرفت.
تمرین منظم که از طریق انجام رشته‌های ورزشی به دست می‌آید منجر به بهبود در سلامت کلی شده و در نتیجه کیفیت زندگی را بهتر می‌سازد. ورزش ترکیب خوبی از تفریح و تمرین بدنی است. ورزش سلامت جسمی و روانی شما را بهبود می‌بخشد؛ سلامت جسمی به این دلیل که تمرین بدنی را شامل می‌شود و سلامت روانی به این دلیل که بازی ورزشی چیزی است که شما از آن لذت می‌برید، و چیزی است که ذهن شما را آرام می‌سازد. چیزی که بسیار مفید و سودمند می‌باشد، این است که ورزش ارزش وقت گذاشتن را دارد. پس از امروز شروع کنید. و یک بازی ورزشی را برگزینید!



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.