مسمومیت با ویتامین سی

مسمومیت با ویتامین C بیماری است که به ندرت رخ می‌دهد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به علل ، علایم و درمان مسمومیت با ویتامین C ارائه شده است.
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مسمومیت با ویتامین سی

مسمومیت با ویتامین سی
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

مسمومیت با ویتامین C بیماری است که به ندرت رخ می‌دهد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به علل ، علایم و درمان مسمومیت با ویتامین C ارائه شده است.
ویتامین C که اسید آسکوربیک نیز نامیده می‌شود، آنتی اکسیدان قوی است که بدن به مقدار مناسب آن نیاز دارد. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن پروتئینی است که در استخوان‌ها ، تاندون‌ها و غضروف یافت می‌شود. ویتامین C نقش مهمی در بهبود زخم‌ها ایفا می‌کند و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. کارکرد مهم دیگر ویتامین C آن است که شدت و علایم بیماری‌های عفونی و همچنین خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد. مصرف بیش از حد ویتامین C باعث مسمومیت می‌شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C

ویتامین C به مقدار فراوان در مرکبات مانند لیمو ، پرتقال و انگور قرمز ، توت فرنگی ، گریبپ فروت ، هلو ، انبه ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، فلفل سبز ، کلم بروکسل و غیره یافت می‌شود. مصرف بیش از حد هر نوع ویتامین باعث مسمومیت می‌شود. در بیشتر موارد، مسمومیت با ویتامین در افرادی مشاهده می‌شود که به طور منظم از مکمل‌های ویتامین استفاده می‌کنند. از مکمل‌های ویتامین به منظور جلوگیری از ایجاد کمبود استفاده می‌شود. از مکمل‌ها باید به مقدار تجویز شده استفاده کرد و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد. خوشبختانه، ویتامین C ویتامینی محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی‌شود. هنگامی که میزان ویتامین C در بدن بالاتر از حد عادی باشد، از بدن دفع می‌شود. از اینرو، مسمومیت با ویتامین C به ندرت رخ می‌دهد و تنها در افرادی که مقدار زیادی مکمل مصرف می‌کنند مشاهده می‌شود.

علل ایجاد مسمومیت با ویتامین C

نیاز روزانه به ویتامین C برای مردان بزرگسال 90 میلی‌گرم و برای زنان بزرگسال این مقدار برابر 75 میلی‌گرم است. کودکان 1 – 3 ساله روزانه تنها به 15 میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارند. کپسول‌های ویتامین C محتوی 100 – 2000 میلی‌گرم ویتامین است که بیشتر از مقدار مورد نیاز می‌باشد. شخصی که از این مکمل‌ها و همچنین از مواد غذایی اشاره شده استفاده می‌کند، ممکن است دچار مسمومیت شود. حداکثر مقدار قابل دریافت ویتامین C 2000 میلی‌گرم در روز است و مصرف منظم بیش از این مقدار می‌تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی شود.
هر چند، میزان سمی بودن ویتامین C در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد ممکن است حتی مقادیر بالاتر از این مقدار را نیز تحمل کنند. این در حالی است که برخی دیگر ممکن است با مصرف روزانه 1000 میلی‌گرم ویتامین C دچار ناراحتی شوند. همانگونه که اشاره شد ویتامین C ویتامینی محلول در آب است و از اینرو، احتمال مسمومیت با آن کم است. ولی برای افرادی که از مکمل استفاده می‌کنند آگاه بودن از علایم آن ضروری است.

علایم

اختلالات مربوط به معده از علایم شایع ایجاد شده به خاطر مصرف بیش از حد ویتامین C می‌باشد. مصرف بیش از حد ویتامین C باعث افزایش میزان اسید اوریک ادرار می‌شود و اگر دفع نشود در کلیه‌ها ذخیره می‌شود که در نهایت منجر به سنگ کلیه می‌شود. مصرف بیش از حد ویتامین C همچنین باعث جذب بیش از حد آهن می‌شود که منجر به بیماری هموکروماتوز می‌شود. جدا از این‌ها، در ادامه به برخی علایمی که با مصرف بیش از حد ویتامین C مشاهده می‌شود اشاره شده است:
• افزایش میزان اسید
• گرفتگی عضلات شکم
• اسهال
• بثورات پوستی
• حالت تهوع
• ناراحتی معده
• سوء هاضمه
• آسیب دیدن مینای دندان

درمان

با مشاهده‌ی هر یک از علایم فوق‌الذکر باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک برای درمان علایم داروهای مناسب را تجویز خواهد کرد. برای پایین آوردن سطح ویتامین C بدن و درمان علایم، مصرف ویتامین C متوقف می‌شود.
در برخی موارد، این باور وجود دارد که مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند به درمان برخی بیماری‌ها کمک کند. با این حال، در عمل این کار بحث برانگیز است زیرا، شواهدی برای اثبات آن وجود ندارد.
مسمومیت با ویتامین C نادر و قابل درمان است. توصیه می‌شود مقدار ویتامین C موجود در مکمل‌ها را بررسی کنید و در صورت عدم تجویز پزشک از مصرف مولتی ویتامین‌ها اجتناب کنید. در مصرف مولتی ویتامین‌ها باید محتاط بود و توصیه می‌شود تنها در صورت تجویز پزشک از آن‌ها استفاده کنید.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما