چگونگي غلبه ي امام زمان (ع) بر دشمنان
از جمله عقايدي که ما درباره ي وجود مقدس امام زمان (ع) داريم اين است که آن حضرت تمام عالم را زير سلطه حکومت عدل الهي خود در مي آورد و کل عالم ، بر اساس نظام الهي و حاکميت الهي و ولايت آن حضرت اداره خواهد شد . تنها ديني که در عصر حاکميت امام زمان (ع) در دنيا حاکم خواهد بود ، دين مبين اسلام است و رهبري اين دين در آن عصر را امام زمان (ع) به عهده دارد . آيات و روايات فراواني در اين زمينه است که به بعضي از آن ها اشاره مي کنم .
قبلا اين نکته قابل ذکر است که حکومت واحد جهاني از جمله آرمان هاي صاحب نظران در گذشته و حال است ؛ يعني بر اساس اعتقادات و باورهاي ديني و فلسفي بعضي از انديشمندان و مکاتب ، تنها حکومتي که مي تواند خواسته بشر را تامين کند حکومت واحد جهاني بر اساس عدل است ، که به وسيله ي امام زمان (ع) و اراده الهي تحقق مي پذيرد ، حکومتي که مورد انتظار همه ي جهانيان است. ما نيز آيات و رواياتي که مؤيد اين عقيده است به اختصار تقديم حضور شما مي نمايم .
مفسرين در باب اين آيه شريفه مي گويند : منظور حکومت امام زمان (ع) است حکومت صالحان است ، و کل زمين در اختيار صالحان قرار خواهد گرفت و از اين کلمه ارض ( زمين ) مي توان اين نتيجه را گرفت که کل زمين قلمرو حکومت امام زمان (ع) خواهد شد .
آيه ديگري مي فرمايد : ( و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين ) (2) ؛ « ما مي خواهيم بر مستضعفان زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم ! » . اين آيه هم وفق نظر مفسرين به حکومت امام زمان (ع) تفسير شده و حاکميت کل زمين را در قلمرو حاکميت امام زمان (ع) مي دانند .
آيه سوم : ( وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم ) ؛ (3)
خداوند به مومنين از شما و آن هايي که عمل صالح مي کنند وعده داده است که آن ها را در زمين حکومت و خلافت مي بخشد و به دين آن ها قدرت و حاکميت مي دهد .
اين آيه هم به نظر مفسرين ما به معناي حکومت کردن امام زمان (ع) در کل زمين است . در هر سه آيه ، کلمه زمين ذکر شده و مفسرين از آن برداشت مي کنند که منظور ، کل زمين قلمرو حکومت عدل امام زمان (ع) است ، البته در بعضي از رواياتي که در برخي از کتب ما هست ، امام زمان حکومت بر آسمان ها يا بخشي از آسمان ها را نيز در اختيار دارد . وقتي در اين آيه مي گويد زمين ، منظور اين است که قلمرو جهان عصر ظهور امام زمان (ع) در اختيار امام زمان (ع) است .
مي بينيد که اين روايت از قول پيغمبر اکرم (ص) نقل شده که مشرق و مغرب عالم يعني همه ي عالم در قلمرو حکومت امام زمان (ع) است .
اميرالمومنين (ع) مي فرمايد : « لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها عطف الضروس علي ولدها و تلا عقيب ذلک و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين » ؛ (5) همانا دنيا به ما ، با مهرباني روي خواهد کرد ، پس از آن که از ما روي گردانيده است ؛ همانند شتر بد خلق و خوي و گاز گيرنده اي که بچه اش را گاز مي گيرد و طرد مي کند ، اما بعد با مهرباني به سمت او بر مي گردد ، شايد منظور اين باشد که از اول زندگي ائمه معصومين (ع) تا دوران غيبت کبراي امام زمان (ع) دنيا ، يعني عوامل مختلفي که دنيا را تشکيل مي دهد ، نسبت به ائمه هدي (ع) بد رفتاري و نامهرباني کرده اما در پايان اين جريان دشمني حاکمان دنيا ، دنيا به سمت امام معصوم ،امام زمان (ع) خواهد افتاد . بعد در پايان اين بيان ، اميرالمومنين (ع) آيه شريفه :
( و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين ) را که قبلا معني کردم قرائت فرمود .
مجموعه اين آيات و روايات نتيجه اين است که قلمرو حکومت امام زمان (ع) تمام دنياي عصر ظهور است ، نه بخشي از اسلام و دنيا ، بلکه در همه ي اقطار عالم ، شرق وغرب عالم حاکميت پيدا مي کند .
در توضيح اين دو سوال ، نکاتي را خدمتتان مي گويم ، البته شرح آن را بايد در کتاب ها بيشتر نگاه کنيد .
در خبرها آمده است که امام زمان (ع) قيامش ، قيام شمشير است . اين واژه شايد به اين معني باشد که امام زمان (ع) قيامش ،مسلحانه است و شمشير هم سمبل جهاد است و ممکن است که خود امام زمان (ع) علاوه بر اين که از تسليحات ديگر برخوردار است . شمشير هم به عنوان نماد قدرت در حمايلش باشد . و همان طور که در گذشته گفتم شمشير اميرالمومنين (ع) چه بسا ، بر اساس روايت در اختيار او باشد ، به عنوان سمبل جهاد مسلحانه و قدرت الهي ، اما قابل توضيح است ، در عصري که امام زمان (ع) ظهور مي کند ، چند احتمال است :
نيروهاي رزمنده ما در زمان دفاع مقدس ، در سطح آب هاي خليج فارس توانستند دستگاه هايي درست کنند با همين قايق هاي تندرو ، مسير کاربرد موشک هاي پيشرفته فرانسوي ( اگزوسه ) را که در اختيار صدام قرار داده بودند را کور مي کردند ، رد نتيجه آن ها نمي توانستند به هدف برسند . خوب از کجا معلوم که امام زمان (ع) از اين قدرت فوق قدرت هاي آن روز خود استفاده نکند .
ما معتقديم علم او متصل به علم الهي است ، يعني با همين سلاح هاي عليم و ابزارهاي علمي در عصر خودش همه ي سلاح هاي پيشرفته را خنثي مي کند .
از کجا که امام زمان (ع) از قدرت علمي و سلاح هاي قوي و مدرن برخوردار نباشد ؟ اين ها مي تواند يک مورد احتمال و بررسي باشد . در هر حال اگر ما پيروزي امام زمان (ع) را منوط به برخورداري از سلاح هاي مادي هم بدانيم دور از ذهن نيست . در همين باب روايتي از امام صادق (ع) نقل شده که ايشان فرمودند : ياران امام زمان (ع) شمشيرهايي از نوع آهن دارند ، اما نه از نوع اين آهن ، از نوع غير اين آهن ، جنس آن ، اين آهن عادي و معمولي نيست . بعد مي فرمايد : اگر يکي از آن ها با شمشير خود بر کوه ضربه بزند کوه را دونيم مي کند . (6) اين چه قدرتي است که آن شمشير دارد ؟ از چه قدرتي و از چه اشعه هايي برخوردار است ، نمي دانيم .
حديث ديگري از قول امام صادق (ع) مي فرمايد : ياران مهدي اگر با سپاهياني که شرق و غرب را گرفته باشد درگير شوند آن ها را در يک لحظه نابود خواهند کرد . (7)
خوب ، چگونه ؟ ممکن است با همين سلاح هاي فوق مدرن باشد .
نکته بعدي که مورد نظر است ، علاوه بر برخورداري از قدرت تسليحاتي مادي يا بدون برخورداري از قدرت تسليحاتي مادي از امدادهاي غيبي برخوردار باشد ، همچنان که در جنگ بدر ، اين گونه بود . ( کم من فئه قليله غلبت فئه کثيره باذن الله ) (8) ؛ « چه بسا ، گروه اندکي به ياري خدا بر گروه کثيري غالب خواهند شد وقتي خدا بخواهد » .
در روايات در اين باب مطالب زيادي وارد شده ، از جمله اين روايت است که امام باقر (ع) مي فرمايد : جبرائيل امين در سمت راستش و ميکائيل در سمت چپش و فرشتگان زيادي در خدمتش هستند و ترس به عنوان سرباز خدا در اختيار امام زمان (ع) قرار مي گيرد و هراس در دل دشمنان امام زمان (ع) با فاصله يک ماه مسير ايجاد مي شود و خدا به وسيله 50 هزار فرشته ي نامدار و نشان دار ، امام زمان (ع) را کمک مي کند و بر کل دنيا چيره مي گرداند .
در جريان دفاع مقدس ؛ دشمن ما از مدرن ترين سلاح ها برخوردار بود ، رزمنده هاي ما بدون اين که سلاح داشته باشند پيروز شدند. از قول سردار رشيد بابايي (9) نقل شده که گاهي به صورت تن به تن به جاي نارنجک ، مشتي گل را به سمت دشمن پرتاب مي کردند و دشمن خيال مي کردند نارنجک است و وحشت عجيب داشتند . از آن طرف قدرت و شجاعتي خداوند در دل رزمندگان ايجاد کرده بود که از دشمن نهراسند و دشمن از آن ها بترسد .
از جمله تواني که خدا به وسيله امداد غيبي در خدمت امام زمان (ع) قرار مي دهد قدرت شجاعت نيروهاي او و ترس و وحشت در دل دشمنانش است که اين شکننده است ، ترس شکست آور است ، همان تعبيري که خداوند براي جنگ بدر دارد . که خداوند با فرشتگان نشان دار سربازان اسلام را کمک کرد . همين قول را در روايات درباره ي امام زمان(ع) داريم قدرت الهي و معنوي پيدا مي کند ، امدادهاي غيبي به کمکش مي آيند و لذا به هر تعبيري که بگوييم ، خداوند قدرت حاکميت کل عالم را به ايشان مي دهد و او عالم را پر از عدل و داد خواهد کرد .
قبلا اين نکته قابل ذکر است که حکومت واحد جهاني از جمله آرمان هاي صاحب نظران در گذشته و حال است ؛ يعني بر اساس اعتقادات و باورهاي ديني و فلسفي بعضي از انديشمندان و مکاتب ، تنها حکومتي که مي تواند خواسته بشر را تامين کند حکومت واحد جهاني بر اساس عدل است ، که به وسيله ي امام زمان (ع) و اراده الهي تحقق مي پذيرد ، حکومتي که مورد انتظار همه ي جهانيان است. ما نيز آيات و رواياتي که مؤيد اين عقيده است به اختصار تقديم حضور شما مي نمايم .
ذکر نمونه ايي از آيات قرآن کريم
مفسرين در باب اين آيه شريفه مي گويند : منظور حکومت امام زمان (ع) است حکومت صالحان است ، و کل زمين در اختيار صالحان قرار خواهد گرفت و از اين کلمه ارض ( زمين ) مي توان اين نتيجه را گرفت که کل زمين قلمرو حکومت امام زمان (ع) خواهد شد .
آيه ديگري مي فرمايد : ( و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين ) (2) ؛ « ما مي خواهيم بر مستضعفان زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم ! » . اين آيه هم وفق نظر مفسرين به حکومت امام زمان (ع) تفسير شده و حاکميت کل زمين را در قلمرو حاکميت امام زمان (ع) مي دانند .
آيه سوم : ( وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم ) ؛ (3)
خداوند به مومنين از شما و آن هايي که عمل صالح مي کنند وعده داده است که آن ها را در زمين حکومت و خلافت مي بخشد و به دين آن ها قدرت و حاکميت مي دهد .
اين آيه هم به نظر مفسرين ما به معناي حکومت کردن امام زمان (ع) در کل زمين است . در هر سه آيه ، کلمه زمين ذکر شده و مفسرين از آن برداشت مي کنند که منظور ، کل زمين قلمرو حکومت عدل امام زمان (ع) است ، البته در بعضي از رواياتي که در برخي از کتب ما هست ، امام زمان حکومت بر آسمان ها يا بخشي از آسمان ها را نيز در اختيار دارد . وقتي در اين آيه مي گويد زمين ، منظور اين است که قلمرو جهان عصر ظهور امام زمان (ع) در اختيار امام زمان (ع) است .
نمونه اي از روايات
مي بينيد که اين روايت از قول پيغمبر اکرم (ص) نقل شده که مشرق و مغرب عالم يعني همه ي عالم در قلمرو حکومت امام زمان (ع) است .
اميرالمومنين (ع) مي فرمايد : « لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها عطف الضروس علي ولدها و تلا عقيب ذلک و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين » ؛ (5) همانا دنيا به ما ، با مهرباني روي خواهد کرد ، پس از آن که از ما روي گردانيده است ؛ همانند شتر بد خلق و خوي و گاز گيرنده اي که بچه اش را گاز مي گيرد و طرد مي کند ، اما بعد با مهرباني به سمت او بر مي گردد ، شايد منظور اين باشد که از اول زندگي ائمه معصومين (ع) تا دوران غيبت کبراي امام زمان (ع) دنيا ، يعني عوامل مختلفي که دنيا را تشکيل مي دهد ، نسبت به ائمه هدي (ع) بد رفتاري و نامهرباني کرده اما در پايان اين جريان دشمني حاکمان دنيا ، دنيا به سمت امام معصوم ،امام زمان (ع) خواهد افتاد . بعد در پايان اين بيان ، اميرالمومنين (ع) آيه شريفه :
( و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين ) را که قبلا معني کردم قرائت فرمود .
مجموعه اين آيات و روايات نتيجه اين است که قلمرو حکومت امام زمان (ع) تمام دنياي عصر ظهور است ، نه بخشي از اسلام و دنيا ، بلکه در همه ي اقطار عالم ، شرق وغرب عالم حاکميت پيدا مي کند .
سوال مهم
در توضيح اين دو سوال ، نکاتي را خدمتتان مي گويم ، البته شرح آن را بايد در کتاب ها بيشتر نگاه کنيد .
در خبرها آمده است که امام زمان (ع) قيامش ، قيام شمشير است . اين واژه شايد به اين معني باشد که امام زمان (ع) قيامش ،مسلحانه است و شمشير هم سمبل جهاد است و ممکن است که خود امام زمان (ع) علاوه بر اين که از تسليحات ديگر برخوردار است . شمشير هم به عنوان نماد قدرت در حمايلش باشد . و همان طور که در گذشته گفتم شمشير اميرالمومنين (ع) چه بسا ، بر اساس روايت در اختيار او باشد ، به عنوان سمبل جهاد مسلحانه و قدرت الهي ، اما قابل توضيح است ، در عصري که امام زمان (ع) ظهور مي کند ، چند احتمال است :
احتمال اول :
احتمال دوم :
احتمال سوم :
احتمال چهارم :
نيروهاي رزمنده ما در زمان دفاع مقدس ، در سطح آب هاي خليج فارس توانستند دستگاه هايي درست کنند با همين قايق هاي تندرو ، مسير کاربرد موشک هاي پيشرفته فرانسوي ( اگزوسه ) را که در اختيار صدام قرار داده بودند را کور مي کردند ، رد نتيجه آن ها نمي توانستند به هدف برسند . خوب از کجا معلوم که امام زمان (ع) از اين قدرت فوق قدرت هاي آن روز خود استفاده نکند .
ما معتقديم علم او متصل به علم الهي است ، يعني با همين سلاح هاي عليم و ابزارهاي علمي در عصر خودش همه ي سلاح هاي پيشرفته را خنثي مي کند .
از کجا که امام زمان (ع) از قدرت علمي و سلاح هاي قوي و مدرن برخوردار نباشد ؟ اين ها مي تواند يک مورد احتمال و بررسي باشد . در هر حال اگر ما پيروزي امام زمان (ع) را منوط به برخورداري از سلاح هاي مادي هم بدانيم دور از ذهن نيست . در همين باب روايتي از امام صادق (ع) نقل شده که ايشان فرمودند : ياران امام زمان (ع) شمشيرهايي از نوع آهن دارند ، اما نه از نوع اين آهن ، از نوع غير اين آهن ، جنس آن ، اين آهن عادي و معمولي نيست . بعد مي فرمايد : اگر يکي از آن ها با شمشير خود بر کوه ضربه بزند کوه را دونيم مي کند . (6) اين چه قدرتي است که آن شمشير دارد ؟ از چه قدرتي و از چه اشعه هايي برخوردار است ، نمي دانيم .
حديث ديگري از قول امام صادق (ع) مي فرمايد : ياران مهدي اگر با سپاهياني که شرق و غرب را گرفته باشد درگير شوند آن ها را در يک لحظه نابود خواهند کرد . (7)
خوب ، چگونه ؟ ممکن است با همين سلاح هاي فوق مدرن باشد .
نکته بعدي که مورد نظر است ، علاوه بر برخورداري از قدرت تسليحاتي مادي يا بدون برخورداري از قدرت تسليحاتي مادي از امدادهاي غيبي برخوردار باشد ، همچنان که در جنگ بدر ، اين گونه بود . ( کم من فئه قليله غلبت فئه کثيره باذن الله ) (8) ؛ « چه بسا ، گروه اندکي به ياري خدا بر گروه کثيري غالب خواهند شد وقتي خدا بخواهد » .
در روايات در اين باب مطالب زيادي وارد شده ، از جمله اين روايت است که امام باقر (ع) مي فرمايد : جبرائيل امين در سمت راستش و ميکائيل در سمت چپش و فرشتگان زيادي در خدمتش هستند و ترس به عنوان سرباز خدا در اختيار امام زمان (ع) قرار مي گيرد و هراس در دل دشمنان امام زمان (ع) با فاصله يک ماه مسير ايجاد مي شود و خدا به وسيله 50 هزار فرشته ي نامدار و نشان دار ، امام زمان (ع) را کمک مي کند و بر کل دنيا چيره مي گرداند .
در جريان دفاع مقدس ؛ دشمن ما از مدرن ترين سلاح ها برخوردار بود ، رزمنده هاي ما بدون اين که سلاح داشته باشند پيروز شدند. از قول سردار رشيد بابايي (9) نقل شده که گاهي به صورت تن به تن به جاي نارنجک ، مشتي گل را به سمت دشمن پرتاب مي کردند و دشمن خيال مي کردند نارنجک است و وحشت عجيب داشتند . از آن طرف قدرت و شجاعتي خداوند در دل رزمندگان ايجاد کرده بود که از دشمن نهراسند و دشمن از آن ها بترسد .
از جمله تواني که خدا به وسيله امداد غيبي در خدمت امام زمان (ع) قرار مي دهد قدرت شجاعت نيروهاي او و ترس و وحشت در دل دشمنانش است که اين شکننده است ، ترس شکست آور است ، همان تعبيري که خداوند براي جنگ بدر دارد . که خداوند با فرشتگان نشان دار سربازان اسلام را کمک کرد . همين قول را در روايات درباره ي امام زمان(ع) داريم قدرت الهي و معنوي پيدا مي کند ، امدادهاي غيبي به کمکش مي آيند و لذا به هر تعبيري که بگوييم ، خداوند قدرت حاکميت کل عالم را به ايشان مي دهد و او عالم را پر از عدل و داد خواهد کرد .
پي نوشت:
1. سوره انبيا ، آيه 105.
2. سوره قصص ، آيه 5.
3. سوره نور ، آيه 55.
4. بحارالانوار : 378/52.
5. نهج البلاغه ، حکمت 209.
6. بحارالانوار : 41/27.
7. بحارالانوار : 41/27.
8. سوره بقره ، آيه 249.
9. يکي از فرماندهان دفاع مقدس .