توصیف شغل تکنسین کامپیوتر

یکی از مهم‌ترین کارهای تکنسین کامپیوتر، عیب یابی و رفع مشکلاتی است که در عملکرد کامپیوترها در خانه و یا اداره ایجاد می‌شود.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توصیف شغل تکنسین کامپیوتر

توصیف شغل تکنسین کامپیوتر
 

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

یکی از مهم‌ترین کارهای تکنسین کامپیوتر، عیب یابی و رفع مشکلاتی است که در عملکرد کامپیوترها در خانه و یا اداره ایجاد می‌شود.
کار تکنسین کامپیوتری، هزاران فرصت شغلی به دانشجویان ارائه می‌دهد و یک سکوی محکم برای رشد آینده‌ی آنها در زمینه‌ی IT می‌سازد. دانشجویان و جوانانی که عاشق حل و آنالیز مشکلات کامپیوتر هستند چشم اندازهای عالی در این زمینه دارند. اگرچه آموزش و تحصیل شدیداً مهم هستند اما نیاز و علاقه‌ی درونی به درک و حل مشکلات مربوط به کامپیوترها، یک پیش نیاز اساسی برای چنین تکنسینی شدن است.

توصیف شغل :

به سادگی می‌توان گفت که شغل این تکنسین‌ها، حل و عیب یابی مشکلات مربوط به کامپیوتر‌های رومیزی، لپ تاپ‌ها و انواع کامپیوترها است. وقتی ما با مشکلات عملیاتی در عملکرد کامپیوترها مواجه می‌شویم به تکنسین‌های ماهر نیاز پیدا می‌کنیم تا مشکلات خود را رفع کنیم. اگرچه برخی مشکلات ساده با جستجو و شناخت عملکرد کامپیوترها، می‌توانند توسط خودمان حل شوند اما مشکلات متعددی نیز وجود دارند که به متخصصان نیاز پیدا می‌کنند.
• کار آنها شامل برنامه ریزی، طراحی و اجرای شبکه‌ی کامپیوتر است.
• تست کردن، نصب و اتصال کامپیوترهای مختلف در شبکه، عیب یابی و تشخیص مشکلات سخت افزاری، تعمیر کامپیوتر و دسکتاپ در خانه و اداره، همگی بخش‌هایی از این شغل هستند.
• تکنسین‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه کارخانجات (بعد از مدارک تحصیلی و تجربه‌ی کاری خوب) و یا در مغازه‌های الکترونیکی کار می‌کنند مشکلات را تشخیص می‌دهند، بخش‌هایی از کامپیوترهای شخصی را تعویض کرده و مشکلات سخت افزاری را اصلاح می‌کنند.
• با افزایش نیاز به تکنسین‌های کامپیوتر و چالش فزاینده برای رفع مشکلات کامپیوتری، انتظار می‌رود که این تکنسین‌ها خود را با تکنولوژی‌های جدید به روز نگه دارند. علاوه بر داشتن دانش عیب یابی سخت افزار کامپیوتری، جنبه‌ی حیاتی این شغل اطلاع و آگاهی از سیستم‌های اجرایی مثل ویندوز، لینوکس، یونیکس و دیگر اپلیکیشن های نرم افزاری مختلف است که با نسخه‌های به روز خود، در بازار معرفی می‌شوند.

شرایط تحصیلی و مهارت‌ها :

برای تکنسین کامپیوتر شدن، شرایط تحصیلی ویژه‌ای وجود دارند که باید برآورده شوند. این فرد معمولاً دارای مدرک لیسانس و یا فوق دیپلم در علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق و مخابرات است. برخی کار فرمایان نیز نو آموزانی با مدرک‌ دوره‌های معتبر در شبکه‌ی کامپیوتر و سخت افزار استخدام می‌کنند. این برنامه‌های آموزشی، صنعت محور هستند و به نحوی طراحی شده‌اند که تکنسین کامپیوتر بتواند تجربه‌ی عملی از شغل خود داشته باشد. بسیاری از تکنسین‌ها نیز ترجیح می‌دهند به طور مستقل و یا در خانه کار کنند و تجارت خود را داشته باشند.
آنها اغلب مجبورند با برنامه‌ی شلوغی کار بکنند و به تماس‌های مختلف پاسخ دهند و مشکلات بسیاری از مشتریان و مراجعان را رفع کنند. آنها مجبورند تمام ابزارهای لازم برای عیب یابی کامپیوتر را با خود حمل کنند. آنها هم چنین سی دی‌های نرم افزاری مربوط به تشخیص مشکلات کامپیوتر، تست کننده‌ها، کابل‌ها و اتصالات، نرم افزار آنتی ویروس، درایوهای انگشتی، اتصالات سیم لن و نرم افزارهای مهم دیگر را با خود حمل می‌کنند. یک جنبه‌ی مهم دیگر در شغل تکنسین کامپیوتر، این است که فرد باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد. دانش خوب در زبان انگلیسی به آنها کمک می‌کند تا با گستره‌ی متنوعی از افراد با پیش زمینه‌های مختلف سر و کار داشته باشند. صبر و توانایی تمرکز بر کار، ویژگی‌های ضروری برای هر کسی هستند که دوست دارد به عنوان تکنسین کامپیوتر کار بکند.
در نتیجه هیچ راه مشخصی برای تکنسین کامپیوتر شدن وجود ندارد. برخی افراد، آن را به عنوان یک سرگرمی در سالهای تحصیل شروع می‌کنند و جلو می‌روند تا بر آن مسلط شوند و آن را به تخصص خود تبدیل کنند. از طرف دیگر برخی افراد با کسب مدارک تحصیلی، آن را به طور رسمی دنبال می‌کنند. اگر شما مصاحبه‌های تکنسین‌های باتجربه و ماهر را بخوانید درمی‌یابید که تحصیل همانند تجربه‌ی کاری خوب، کلید دریافت درآمد خوب در این زمینه است.
یک تکنسین کامپیوتر در آمریکا به طور سالانه نزدیک به 40000 تا 65000 دلار آمریکایی، درآمد کسب می‌کند که این حقوق می‌تواند با سخت کوشی خود فرد و توانایی او برای رفع سریع‌تر مشکل، افزایش بیابد. او می‌تواند با گواهینامه‌ها و دیپلم‌های بیشتر، حقوق بیشتری را درخواست کند. دانش آموزانی که علاقه دارند تکنسین کامپیوتر شوند باید دارای استعداد و علاقه به شکافتن مشکلات پیچیده و حل آنها از طریق منطق و آنالیز باشند.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.