مراحل آکنه

بسیاری از ما ممکن است دچار آکنه شویم. درد و عذاب آکنه چیزی است که حتی می‌تواند باعث شود شب‌ها نخوابیم و روزها نتوانیم از خانه بیرون برویم. به علاوه، آکنه به تنهایی برای خراب کردن چهره و آسیب زدن به پوست کافی
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مراحل آکنه

مراحل آکنه
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

در این مقاله به بحث درباره‌ی مراحل تشکیل آکنه پرداخته شده است.
بسیاری از ما ممکن است دچار آکنه شویم. درد و عذاب آکنه چیزی است که حتی می‌تواند باعث شود شب‌ها نخوابیم و روزها نتوانیم از خانه بیرون برویم. به علاوه، آکنه به تنهایی برای خراب کردن چهره و آسیب زدن به پوست کافی است. این آسیب دیدگی به خاطر اسکارهایی است که بعد از بهبود آکنه ممکن است به جا بمانند.
آکنه از آن جوش کوچک تا تبدیل شدن به لکه‌ی قهوه‌ای رنگ بر روی پوست مراحل مختلفی را طی می‌کند. درمان آکنه در مراحل اولیه راحت‌تر است ولی، بی توجهی به آن ممکن است باعث تشدید آکنه شود. برای تشخیص و درمان به موقع مشکل، در اینجا جزئیات مراحل مختلف تشکیل آکنه توضیح داده شده است.
مراحل مختلف تشکیل آکنه
مرحله صفر
مرحله صفر بدین معناست که علایم بسیار جزئی از آکنه وجود دارد که واقعاً نیاز نیست نگران باشید. مرحله صفر عبارت است از جوشدانه‌هایی که گاه به گاه ظاهر می‌شوند. در صورت عدم تغییر اندازه و گسترش جوشدانه‌ها جای نگرانی نیست. این جوشدانه‌ها ممکن است ناگهان پدیدار شوند و در عرض یک یا دو روز از بین بروند.
مرحله 1
در این مرحله آکنه در مرحله ابتدایی خود قرار دارد. آکنه در این مرحله با جوش‌های سر سفید و سر سیاه شروع می‌شود. شما ممکن است متوجه وجود نقطه‌های سفید رنگ روی صورت خود خصوصاً در قسمت نوک بینی ، گوشه‌های بینی و زیر لب‌ها شوید. این به خاطر مسدود شدن فولیکول‌های مو توسط چرک و سلول‌های مرده اتفاق می‌افتد. این باعث تجمع سبوم در فولیکو‌ل‌های مو می‌شود که منجر به ایجاد جوش‌های سر سفید می‌شود. این جوش‌ها باعث التهاب نمی‌شوند و تنها با نگاه دقیق می‌توان آن‌ها را در نواحی گفته شده مشاهده کرد.
ممکن است این را نادیده بگیرید. پس از گذشت چند روز نقطه‌های سیاه رنگی در همان نواحی ایجاد می‌شود. آکنه در حال پیشرفت است و شما دچار جوش‌های سر سیاه شده‌اید که خصوصاً در قسمت نوک بینی قابل مشاهده هستند. شما می‌توانید از بخور دادن و ابزار استرلیزه شده‌ی مخصوص برای تخلیه‌ی جوش‌ها استفاده کنید. جلوگیری و کنترل آکنه در این مرحله به مراتب آسان‌تر است. ولی، نادیده گرفتن آن احتمال پیشرفت بیشتر آکنه را افزایش می‌دهد.
مرحله 2
شما ممکن است متوجه التهاب در برخی نقطه‌های موجود در پوست شوید. این التهاب با کورک همراه خواهد بود. این‌ها زخم‌های پوستی هستند که به آرامی وجود می‌آیند، اندازه‌ی کوچکی دارند و جامد هستند. این مرحله نیز جزء مراحل خفیف آکنه به حساب می‌آید زیرا، می‌توان آن را درمان کرد. استفاده از کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک برای کنترل آکنه در این مرحله مؤثر است.
مرحله 3
در این مرحله از آکنه، می‌توانید به وجود آمدن مکرر کورک‌ها را مشاهده کنید. همچنین، کورک‌های موجود بر روی پوست گسترش می‌یابند و حالتی ملتهب به خود می‌گیرند. مراجعه به متخصص پوست و مو مؤثر خواهد بود.
مرحله 4
در این مرحله آکنه به جوش‌های چرکی پیشرفت کرده است. این جوش‌ها معمولاً با چرک پر شده‌اند، حالتی ملتهب دارند و دارای نوک سفید رنگ هستند. توجه داشته باشید که بعد از 4 مرحله آکنه به طور کامل پیشرفت می‌کند و باید سریعاً به دنبال اقدامات پزشکی لازم باشید.
مرحله 5
اگر به مراحل بالا بی‌توجه باشید یا مشکل پوستی تحت کنترل نباشد، آکنه وارد این مرحله‌ی شدید می‌شود. در این مرحله جوش‌های کیستیک شروع به ظاهر شدن روی پوست می‌کنند. جوش‌های چرکی به کیست تبدیل می‌شوند که حاوی چرک ، سلول‌های مرده ، گلبول‌های سفید خون ، باکتری و سبوم هستند که بعد از تخلیه می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود.
مرحله 6
در این مرحله جوش‌ها شروع به تخلیه شدن می‌کنند. همچنین، پوست ممکن است قرمز شود. با تخلیه‌ی جوش‌های خونریزی نیز ممکن است اتفاق بیافتد. این مرحله می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود و مقدار آکنه افزایش یابد.
مرحله‌ی 7
در این مرحله جوش‌ها به طور مکرر تخلیه می‌شوند. استفاده از داروهای خاص به از بین بردن جوش‌ها کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که باید درمان تجویز شده توسط پزشک را دنبال کنید.
مرحله 8
این مرحله یکی از مراحل بهبودی است که اسکارها جای آکنه را می‌گیرند. برای از بین بردن اسکارها و جلوگیری از ایجاد اسکارهای دائمی به درمان‌های خاصی نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که با پیشرفت مشکل، درمان بسیار دشوار می‌شود.
مراجعه به موقع به پزشک و انجام درمان مناسب بسته به علت آکنه بهترین راه حل برای کنترل آکنه است. این مشکل را نادیده نگیرید و از درمان مناسب در مراحل اولیه استفاده کنید تا پوستی صاف و سالم داشته باشید.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.