سيب به جاي مسواک؟!

سيب خوردن هرگز نمي تواند جايگزين مسواک شود؛ براي تميزي دندان ها و حفظ بهداشت آن ها بايد حتما دندان ها را مسواک زد و از نخ دندان استفاده کرد. برخي مردم براي توجيه مسواک نزدن خود، اقدام به انجام اعمالي مي نمايند که در بسياري موارد موجب بروز مشکلاتي نيز مي شود . از جمله اين موارد، جايگزين کردن مسواک با خوردن سيب است. برخي اين مورد را به ديگران نيز توصيه مي کنند، در صورتي که پوسيدگي دندان يک آسيب موضعي و پيش رونده دندان است که با از دست دادن مواد معدني سطح دندان به وسيله اسيدهاي آلي آغاز مي شود
دوشنبه، 21 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سيب به جاي مسواک؟!
سيب به جاي مسواک؟!
سيب به جاي مسواک؟!

سيب خوردن هرگز نمي تواند جايگزين مسواک شود؛ براي تميزي دندان ها و حفظ بهداشت آن ها بايد حتما دندان ها را مسواک زد و از نخ دندان استفاده کرد.
برخي مردم براي توجيه مسواک نزدن خود، اقدام به انجام اعمالي مي نمايند که در بسياري موارد موجب بروز مشکلاتي نيز مي شود . از جمله اين موارد، جايگزين کردن مسواک با خوردن سيب است. برخي اين مورد را به ديگران نيز توصيه مي کنند، در صورتي که پوسيدگي دندان يک آسيب موضعي و پيش رونده دندان است که با از دست دادن مواد معدني سطح دندان به وسيله اسيدهاي آلي آغاز مي شود.
مهم ترين اسيد آلي مؤثر، اسيد لاکتيک است که به وسيله ميکروب هاي مستقر در دهان و دندان توليد مي شود. يکي از مهم ترين راه هاي توليد اسيد لاکتيک تخمير مواد قابل تخمير مثل: کربوهيدرات ها؛ از جمله قندها است و قند موجود در سيب - با مکانيسم فوق- احتمال پوسيدگي دندان را افزايش مي دهد.
عمل ديگري که در بين مردم رواج بيشتري دارد استفاده از خلال دندان يا چوب کبريت براي تميز کردن دندان هاست که اين عمل بيش از آن که به بهداشت دهان و دندان کمک کند، موجب تحريک و آزار لثه مي شود.
به هر حال براي اجتناب از ماندن ذرات غذا در فضاي بين دندان ها که منجر به پوسيدگي آن مي شود و لازم است که دندان ها پس از هر وعده غذا به ويژه قبل از خواب شب با استفاده از مسواک و نخ دندان تميز گردند.
نکته جالب اين که مسواک زدن با وارد کردن تحريکات متعدد و ملايم موجب تقويت لثه و افزايش لايه شاخي پوست لثه در محل چسبيدن آن به دندان خواهد شد.(1)

پي نوشت:

روزنامه کيهان، 1386/8/10.

منبع:مجله نامه ي جامعه




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.