درمان آبریزش بینی

آبریزش بینی، مطمئناً وضعیت آزار دهنده‌ای است که تحمل آن سخت می‌باشد. با این حال، ممکن است از این حقیقت راه گریزی نداشته باشیم، که هر کدام از ما در مقاطعی از زندگی خود، دچار آبریزش بینی شده و خواهیم شد. و به منظور
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان آبریزش بینی
درمان آبریزش بینی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

آبریزش بینی، مطمئناً وضعیت آزار دهنده‌ای است که تحمل آن سخت می‌باشد. با این حال، ممکن است از این حقیقت راه گریزی نداشته باشیم، که هر کدام از ما در مقاطعی از زندگی خود، دچار آبریزش بینی شده و خواهیم شد. و به منظور تحت کنترل در آوردن این مشکل معمولی، در این بخش چند اقدام درمانی را جهت کمک به شما در مبارزه با این مشکل مربوط به سلامت فراهم ساخته‌ایم.

درمان آبریزش بینی

آبریزش بینی، که در اصطلاح پزشکی رینوره (rhinorrhea) نام دارد، حقیقتاً جای نگرانی زیادی ندارد. این مشکل در طول زمستان کاملاً رایج می‌باشد. از آنجا که مخاط یا موکوسی که مجرای بینی را می‌پوشاند در طول این زمان معین از سال خشک می‌شود، غشاء مخاطی بیش از حد آن را تولید می‌کند. در اکثر موارد، آبریزش بینی به دلیل وجود آلرژی و عفونت می‌باشد.

درمان‌هایی جهت کنترل آبریزش بینی

✔ استنشاق بخار، به منظور درمان آبریزش بینی قطعاً موثر خواهد بود. از یک قابلمه آب جوش، بخار آن را استنشاق کنید. همچنین می‌توانید چند قطره روغن اوکالیپتوس را به آب اضافه کنید. استنشاق بخار، قطعاً به رقیق شدن مخاط و تخلیه‌ی آن کمک می‌کند.
✔ جهت رهایی از آبریزش بینی مداوم، بایستی شستشوی بینی را امتحان کنید. تمام کاری که لازم است انجام دهید، ریختن یک قاشق چای خوری نمک به درون یک فنجان آب گرم است. سر خود را کج کرده و با استفاده از یک قطره چکان تمیز چند قطره از این محلول نمکی را در هر سوراخ بینی بچگانید. نفس عمیقی بکشید تا این محلول بتواند مجرای بینی را شستشو دهد.
✔ همچنین بایستی تمام وقت، خود را هیدراته نگه دارید بدین معنی که آب بدن خود را حفظ کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها اثر آب زدایی را بر روی غشاءها دارند. در طول چنین زمان‌هایی، بهتر است غیر از آب چیز دیگری ننوشید. این امر، قطعاً به رقیق ساختن موکوس کمک می‌کند.
✔ همچنین می‌توانید چای گیاهی یا دمنوش مصرف نمایید. یک قاشق چای خوری هر یک از گیاهان اقطی، نعناع تازه، ریشه بومادران و فلفل قرمز را به درون آب ریخته و بگذارید به جوش آید. به محض آنکه به جوش آمد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. معجون را صاف کرده، و اجازه دهید سرد شود. این چای گیاهی را دو بار در روز مصرف کنید. ممکن است، در ابتدا، موجب شود بینی‌تان با شدت بیشتری آبریزش داشته باشد، اما این مشکل به زودی حل خواهد شد.
✔ یک تکه کوچک زنجبیل را جویده، و آب آن را قورت دهید. زنجبیل بدن را گرم کرده، گردش خون را افزایش داده و به تخلیه‌ی بینی کمک می‌کند.
✔ مواد غذایی که کمی تند و ادویه‌ای باشند ممکن است راه نجاتی برای این مشکل باشند. این مواد غذایی که به عنوان ضد احتقان عمل می‌کنند، به سبک شدن قفسه‌ی سینه کمک کرده و تراکم خلط یا موکوس را پاک می‌کنند. با این حال چنانچه دستگاه گوارش در گذشته ملتهب و دردناک شده است، لطفاً این پیشنهاد را نادیده بگیرید.
✔ کمی زردچوبه را در یک لیوان شیر داغ بریزید. جهت مزه‌دار کردن آن کمی شکر به آن بیافزایید و برای عطر و طعم دادن به آن چند رشته زعفران (اختیاری) درون آن بریزید. زردچوبه شناخته شده است که دارای خواص درمانی بوده، در نتیجه به تخلیه‌ی راحت این تجمع مخاط کمک می‌کند.
✔ به ورزش بپردازید. اصطلاح معروف "هجوم و شتاب آدرنالین" منجر به تنگ شدن رگهای خونی که از التهاب رنج برده‌اند می‌شود. بدون شک، رگ‌های خونی که بینی را مسدود ساخته‌اند، به حالت طبیعی در آمده و منجر به تخلیه‌ی مخاط می‌شوند.
✔ بامیه ممکن است جهت درمان آبریزش بینی بکار رود. که تشکیل شده است از موسیلاژ یا لعابی که این وضعیت را فرو می‌نشاند. تمام چیزی که نیاز دارید 3 فنجان آب جوش و 150-100 گرم بامیه‌ی خرد شده است. آن را به آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 7 تا 10 دقیقه بماند. ممکن است خیلی اشتها برانگیز نباشد، اما تفاوت زیاد در سطوح تراکم مخاط و گرفتگی ایجاد خواهد کرد. دو مرتبه آن را مصرف کنید تا از این مشکل رهایی یابید.
✔ آب یک یا دو عدد لیمو که باید دو قاشق غذاخوری باشد را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. اسید سیتریک جهت از بین بردن این تراکم بسیار عالی عمل می‌کند. این معجون را دو مرتبه در روز مصرف کنید تا زمانی که مخاط دست از سر شما بردارد.
✔ 400 میلی گرم اکیناسه یا سرخارگل هندی را سه بار در روز استفاده کنید. این یکی از مؤثرترین درمان‌ها جهت مقابله با این مشکل است.
✔ 1 اونس (35ر28 گرم) شاهی آبی تازه را جهت درمان آبریزش بینی سه مرتبه در روز مصرف کنید. همچنین می‌توانید 3 تا 4 قاشق چای خوری شاهی خشک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را بنوشید.

داروهای ممکن

• آنتی هیستامین‌ها
• اسپری استروئید خفیف
• روی
• گلوکوکورتیکوئیدها
• آنتی بیوتیک‌ها
• اسپری ضد احتقان
گاهی اوقات، آبریزش بینی همچنین ممکن است به دلیل آسیب بینی، و یا پولیپ بینی باشد. در چنین مواردی، اقدامات درمانی جراحی ممکن است به دنبال آن لازم باشد.
اگر هر چند وقت یکبار از آبریزش بینی رنج می‌برید، درمان‌های فوق‌الذکر را دنبال کنید. هنگامی که می‌خواهید ترشحات بینی خود را تخلیه کنید، با شدت فین نکنید. حتماً با خود یک دستمال یا یک بسته دستمال کاغذی همراه داشته باشید. تراکم بیش از حد مخاط می‌تواند به اختلالات خواب و عفونتهای سینوس یا گوش منجر شود. چنانچه داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی نتایج دلخواه را به بار نیاوردند، جهت مداخله‌ی پزشکی مورد نیاز به یک پزشک مراجعه نمایید.
سلب مسئولیت: مقاله‌ای که در این قسمت آورده شده است، تنها اهداف آموزشی داشته و توصیه‌های ذکر شده ممکن است به طور کلی قابل اجرا نباشند. این اطلاعات، به هیچ وجه، قصد جایگزینی تشخیص و توصیه‌های پزشکی را ندارد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.