درمان ناراحتی معده

ناراحتی معده اصطلاحی است کلی که برای هر گونه اختلالی که بر روی ظرفیت بدن برای هضم غذا تاثیر گذارد، بکار می‌رود. بعضی از بیماری‌های معده زودگذر بوده در حالی که بعضی ممکن است به عنوان اختلالات مزمن و دیرپای
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان ناراحتی معده
درمان ناراحتی معده

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون





 

ناراحتی معده اصطلاحی است کلی که برای هر گونه اختلالی که بر روی ظرفیت بدن برای هضم غذا تاثیر گذارد، بکار می‌رود. بعضی از بیماری‌های معده زودگذر بوده در حالی که بعضی ممکن است به عنوان اختلالات مزمن و دیرپای تشخیص داده شوند. با این حال بسیاری از این علل ناراحتی معده، می‌توانند به راحتی با برخی از داروهای خانگی درمان شوند.
بعضی از اختلالات ناراحتی معده وجود دارند که نیاز است با یک پزشک در موردشان مشاوره کرد. درمان ناراحتی معده در کودکان متفاوت از بزرگسالان خواهد بود. علاوه بر این، درمان‌های مختلفی برای معده ناراحت در دوران بارداری وجود دارد. در اینجا برخی از درمان‌هایی که به شما در رهایی از اختلالات معده کمک می‌کنند، آورده شده است. با این حال، لازم است که نخست، پیش از مصرف هر یک از آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

علل و درمان ناراحتی معده

یبوست

یبوست، اشکال در دفع مدفوع می‌باشد. برخی درمان‌های خانگی ویژه‌‌ی ناراحتی معده ناشی از یبوست شامل تغییر در شیوه‌ی زندگی و رژیم غذایی روزانه است.
تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی یک درمان عادی به حساب می‌آید. مواد غذایی سرشار از فیبر خوراکی بایستی در غذا گنجانده شوند تا علائم یبوست را فرو نشانند. وجود فیبر در رژیم غذایی روزانه موجب نرم و حجیم شدن مدفوع می‌گردد. میوه و سبزیجات زیادی وجود دارند که از میزان بالایی فیبر برخوردارند. این مواد غذایی، کلم بروکسل، میوه، کلم، و هویج را شامل می‌شوند.
همراه با این مواد غذایی، بایستی سعی کنید مصرف مواد غذایی را که هیچ فیبری در آنها نیست را محدود سازید، این مواد غذایی بستنی، پنیر و غذاهای فرآوری شده را شامل می‌شود. نوشیدن آب، و آب میوه و سبزیجات نیز در درمان ناراحتی معده در طول ابتلاء به یبوست مفید است. چنین درمان‌هایی به منظور رفع یبوست خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از داروی ملین جهت درمان یبوست مزمن استفاده می‌شود. ناراحتی معده در کودکان با دوز کوتاه مدت از ملین‌های تجویز شده توسط پزشک درمان می‌شود. در بزرگسالان، ملین‌هایی در اشکال مختلف مانند قرص، پودر، پودر گام یا صمغ و در فرم گرانول وجود دارند.
داروهای خاصی مانند ملین‌های حجم دهنده، نرم کننده‌های مدفوع، روان کننده‌ها، محرک‌ها و مواد اسمزی (osmotics) وجود دارند. با این حال، این ملین‌ها بایستی تنها تحت نظارت پزشک مصرف شوند.

گاز معده

گاز معده، مشکل ناراحتی معده بوده که بسیاری از افراد در این جهان با آن مواجه می‌شوند. علل بسیاری برای بوجود آمدن گاز در معده وجود دارد. ممکن است تنها به این دلیل که به هنگام خوردن مواد غذایی، هوا نیز وارد معده کرده باشید، دچار این مشکل یعنی وجود گاز معده شوید. همچنین، مواد غذایی و سبزیجاتی وجود دارند که تولید گاز معده می‌کنند، به عنوان مثال سبزیجاتی مانند انواع لوبیا، و حتی میوه‌ها این گاز را در معده تولید می‌کنند. مواد غذایی هضم نشده نیز می‌توانند موجب ایجاد گاز شوند.
به جای اجتناب از مصرف مواد غذایی که موجب بوجود آمدن گاز می‌شوند، بهتر است مصرف این مواد غذایی خاص را کاهش دهید. به این دلیل که مصرف مواد غذایی که باعث تولید گاز می‌شوند، مواد غذایی سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی می‌باشند و فکر خوبی نیست که کاملاً خوردن آنها را قطع نمایید. اما به خاطر داشته باشید که بایستی از مصرف مواد غذایی پر چرب خودداری کنید.
چای زنجبیل و چای گیاهی در رفع مشکلات گاز مفید می‌باشند. یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده، مصرف کمی جوش شیرین در یک لیوان آب است. جویدن مقدار کمی سیر نیز جهت درمان ناراحتی معده مفید می‌باشد.

تهوع و سوزش سر دل

تهوع و سوزش سر دل دو علت دیگر ناراحتی معده به شمار می‌روند که افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) با آن روبرو شده و یا صرفاً به علت مصرف غذاهای چرب و سرخ شده این وضعیت به وجود می‌آید. سوزش سر دل معمولاً در دوران بارداری تجربه می‌شود. در این بخش برخی از داروهای تهوع و سوزش سر دل را معرفی می‌کنیم. پیش از مصرف هر یک از داروهای موجود جهت برطرف نمودن ناراحتی معده با یک پزشک مشورت نمایید.
• چای بابونه، چای نعناع
• زنجبیل، سرکه سیب
• بادام، خردل
• ماست، آب لیمو

اسهال

دفع مدفوع شل و آبکی اسهال نامیده می‌شود. در این مورد، تأمین مجدد یا جبران نمک از دست رفته‌ی بدن دارای اهمیت زیادی است. از این رو همراه با مقدار زیادی آب، همچنین بایستی الکترولیت مصرف نمایید.
• چای توت سیاه
• چای زنجبیل
• نوشیدن مقدار زیادی آب
• اجتناب از مصرف کافئین و الکل
• برنج قهوه‌ای
مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در بالا آورده شد، برای ناراحتی معده مفید می‌باشد. با این حال، توصیه‌ی اکید می‌شود که پیش از مصرف هر یک از داروهای فوق‌الذکر، حتماً با یک پزشک مشورت نمایید. با نوع زندگی که ما این روزها در پیش گرفته‌ایم، بوجود آمدن مشکلاتی برای سلامت‌مان به بخشی از زندگی روزانه‌ی ما تبدیل شده است. با این حال، داشتن ناراحتی معده موجب می‌شود عمیقاً احساس بیماری کرده و حتی ممکن است موجب ضعیف شدن شما گردد. همراه با درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده که در بالا اشاره شد، این الزام وجود دارد که از یک زندگی سالم بهره ببرید. خوب بخورید، سلامت بمانید!



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.