حج از دیدگاه مقام معظم رهبری (3)

*حضور مؤمنانه و پرهیز کارانه كسانى كه به مكه مى‏روند، مكه را فداى بازارگردى و دكان‏گردى نكنند. مكه بالاتر از اين حرفهاست. مى‏توانند بعداً يك سفر هم براى تجارت بروند و هر جا مى‏خواهند بگردند. اما در حج، اين «ايام معلومات» را براى خودشان و براى زيارت و توجّه و تذكّر نگه دارند و آن را فداى كارهاى بى‏ارزش نكنند. در نمازهاى جماعت، شركت كنيد. در اجتماعات، شركت كنيد. نماز اوّل وقت را به جماعت در حرمهاى عالى‏مقام حتماً درك كنيد
شنبه، 23 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حج از دیدگاه مقام معظم رهبری (3)
حج از دیدگاه مقام معظم رهبری (قسمت سوم )
حج از دیدگاه مقام معظم رهبری (3 )

*حضور مؤمنانه و پرهیز کارانه

كسانى كه به مكه مى‏روند، مكه را فداى بازارگردى و دكان‏گردى نكنند. مكه بالاتر از اين حرفهاست. مى‏توانند بعداً يك سفر هم براى تجارت بروند و هر جا مى‏خواهند بگردند. اما در حج، اين «ايام معلومات» را براى خودشان و براى زيارت و توجّه و تذكّر نگه دارند و آن را فداى كارهاى بى‏ارزش نكنند.
در نمازهاى جماعت، شركت كنيد. در اجتماعات، شركت كنيد. نماز اوّل وقت را به جماعت در حرمهاى عالى‏مقام حتماً درك كنيد. بگذاريد حضور شما، حضور مؤمنانه و پرهيزكارانه‏اى باشد كه از ملت ايران انتظار مى‏رود.
بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار مسؤولان و دست ‏اندركاران «حج» (31/01/1373)

*اتحاد دلها ، جانها و حرکت بر گِرد محورتوحید

حقيقت اين است كه حج يك واجب استثنايى و يك مراسم عجيب و پُر رمز و راز است. اگرچه در باب حج بسيار گفته‏اند و همه گفته‏اند و مطالب شيوا و زيبايى هم بيان كرده‏اند؛ اما مسأله حج خيلى عميقتر از چيزى است كه ما تا امروز فهميده‏ايم. حج، يك حركت عبادى خالصِ عميق - خضوع، خشوع، ذكر، عبادت، تضرّع و توسّل - و با حالت اجتماع است. دركنار هم قرار دادن اين دو ويژگى، مسأله را خيلى پُرمعنا مى‏كند. اگرچه در اسلام عبادات اجتماعى، مثل نماز جماعت و نماز جمعه و نماز عيد وجود دارد؛ اما اين اجتماع عظيم و اين مركزيّت دادن به ذكر و توحيد و كشاندن همه مسلمانان از آفاق عالم اسلامى به يك نقطه واحد، خيلى معنا دارد. اين‏كه همه ملت مسلمان و امّت اسلامى با وجود اختلاف لهجه‏ها و نژادها و عادات و سنن و سلايق و اختلاف مذاهب موظّفند در يك نقطه جمع شوند و اعمال ويژه‏اى را با هم انجام دهند و اين اعمال هم صرفاً عبادت و تضرّع و ذكر و توجّه است، خيلى پُرمعناست. معلوم مى‏شود بنا بر نظر اسلام و ديد اسلامى، اتّحاد دلها و جانها فقط در ميدان سياست و در جهاد نيست؛ حتّى رفتن به درِ خانه خدا و كنار هم قرار گرفتن دلها و با هم بودن تن‏ها و جانها نيز داراى اهميت است. لذا ملاحظه بفرماييد در قرآن كريم مى‏فرمايد: «واعتصموا بحبل‏اللَّه جميعاً». اعتصام به حبل‏اللَّه، تنها فايده‏اى ندارد؛ «جميعاً» مهم است. با هم اعتصام به حبل‏اللَّه كنيد؛ با هم به نقطه اطمينان‏بخش تعليم و تربيت و هدايت الهى چنگ بزنيد. با هم بودن مهمّ است؛ دلها با هم، جانها با هم، فكرها با هم، تن‏ها در كنار هم. طوافى كه مى‏كنيد - اين حركت دايره‏وار بر گرد يك مركز - نماد حركت مسلمانان بر گرد محور توحيد است. همه كارها و اقدامات و همّتهاى ما بايد بر گردِ محور وحدانيّت الهى و توجّه به ذات اقدس ربوبى باشد. اين درس، مربوط به همه زندگى است. كسانى كه مى‏خواهند احكام اسلامى را به كنج خانه‏ها و عبادتگاهها و دلها منحصر كنند و فعّاليت عرصه اجتماع را از دين عارى كنند، به اين نكات اسلامى توجّه ندارند.
سعى بين صفا و مروه‏اى هم كه همه آحاد مسلمان بايد آن را طى كنند، همين‏طور است. سعى، حركت با همّت، با شدّت، با توجّه، با ارادهو آگاهانه است و همه بايد با هم حركت كنند؛ بروند و بيايند. اجتماع عظيم در عرفات و مشعر و منا هم همين‏طور است.
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار كارگزاران مراسم حج (‏1381/10/25)

*ضرورت درس گیری از الگوی حج

گردهمائى ميليونى مسلمانان در حج، پديده‏ئى بى‏نظير و شگفت‏انگيز است. همه‏ى ملتهاى مسلمان از همه‏جاى جهان و از همه‏ى قشرهاى اجتماعى، در اين چند روز در خانه‏ى خدا، زادگاه اسلام و پيامبر عظيم‏الشأن آن گرد مى‏آيند و آئينهاى پررمز و راز حج را برپا مى‏دارند. در اين شعائر پرشكوه و پرمعنى، پيوند دلها با خداى بزرگ، پيوند دلها با يكديگر، حركت برمحور توحيد، سعى و تلاش همگانى، رمى شيطان و برائت از طاغوت، ذكر و تضرّع و خشوع در برابر خدا، و احساس عزت و عظمت در پرتو اسلام، همه در عمل و بگونه‏ئى نمادين به ملتهاى مسلمان، آموزش داده مى‏شود؛ و مهربانى و همزيستى با برادران و استحكام و سرسختى با دشمنان، و رها شدن از پيرايه‏هاى خودپرستى و پيوستن به درياى عزت و عظمت الهى در قالب مناسك حج تجسّم مى‏يابد.
حج، نِماد امت اسلامى و آموزنده‏ى نوع رفتارى است كه اين امت بزرگ براى تأمين سعادت خود بايد در پيش گيرد. مى‏توان حج را در حركت هدفمند و آگاهانه و متنوّع همگان در جهتى واحد خلاصه كرد. تار و پود اين حركت، ياد خدا و همدلى بندگان خدا است، و هدف آن ايجاد پايگاه مستحكم معنوى براى زندگى سعادتمندانه‏ى انسان: جعل اللَّه الكعبة البيت الحرام قياماً للناس و الشهر الحرام و الهدى و القلائد.
امت اسلامى اكنون برابر الگوى حج، به حركت بزرگ و هدفدارى در زندگى واقعى خود نيازمند است و همه، چه دولتها و چه ملّتهاى مسلمان، در اين مسئوليّت سهيمند.
استكبار مى‏داند كه سرچشمه‏ى مقاومت ملتها و دولتهاى مسلمان، اسلام و تعاليم رهائى‏بخش آن است. از اين رو جنگ روانى گسترده‏ئى را بر ضد اسلام و مسلمانان آغاز كرده است. پس از حادثه‏ى 20 شهريور كه قرائن بيشمارى انگشت اتهام را به سوى شبكه‏هاى پنهان و نفوذىِ صهيونيست دراز مى‏كرد، با شتابزدگى نام مسلمانان و اسلام را در ستون اتهام گنجاندند و ب و روز تكرار كردند. جمعى مسلمان را نيز از آمريكا و افغانستان و نقاطى ديگر اسير كرده به زندانها و شكنجه‏هاى مخوف پردند. نه هرگز اتهام اين افراد ثابت شد و نه متهمان نام و نشان‏دار به چنگ آمريكائيان افتادند. اما جنگ روانى بر ضدمسلمين و اسلام متوقف نشد و گويا به اين زوديها هم نخواهد شد.
اسلام دين آزادى و عدالت و حقجوئى است. مردمسالارى حقيقى همان مردمسالارى دينى است كه با پشتوانه‏ى ايمان و مسئوليت دينى مطرح مى‏شود و همانطور كه در ايران اسلامى مشهود است بسيار مطمئنتر و صادقانه‏تر و مردمى‏تر از دموكراسى امثال آمريكا عمل مى‏كند. دموكراسى‏ئى كه آمريكائيها ادعا مى‏كنند به مردم كشورهاى اسلامى و عربى خواهند داد به اندازه‏ى گلوله و بمب و موشكشان خسارتبار است. دشمن حتى اگر دانه‏ى خرمائى هم به ما بدهد نمى‏توان مطمئن بود كه آن را انباشته از زهرى كشنده نكرده باشد. امت اسلامى در آفريقا و خاور ميانه و غرب آسيا اين را بارها و حتى در همين سالهاى اخير آزموده‏اند.
امت اسلامى در چنين اوضاع حساس و خطيرى بيش از هميشه به درس‏گيرى از الگوى حج نياز دارد: حركت ونهضت هدفمند، و آگاهانه، و متنوع، و همگانى، در سمت هدفهاى قرآنى و بر صراط مستقيم اسلام.
پيام به حجاج بيت‏اللَّه الحرام در موسم حج (12/12/1379)

*توحید در مقابل شرک

اين‏جا چون مركز اسلام است و لُبّ روح و حقيقت اسلام، توحيد است و خانه خدا، مركز اقامه و مظهر و نماد و رمز توحيد است، لذا شعار، شعار توحيدى است و برائت هم برائت از شرك است. اين امر واضحى است. حالا مى‏گويند: آقا! در كتاب مسأله، كجا نوشته‏اند كه برائت از مشركين، جزو واجبات حج است؟ خوب؛ كجا نوشته‏اند كه حفظ نظام اسلامى، از اوجب واجبات است و اگر كسى اين را منكر باشد، اسلام را نفهميده است؟
چيزهايى هست كه نوشتن ندارد. هر جا كه شما به اثرى از دين نگاه كنيد، اين را به‏وضوح مى‏بينيد. البته انسان بايد بصيرت، فهم، معرفت و قدرت درك داشته باشد. كيست كه، توحيد - شعار معنويت و وحدت مسلمين - را در حج ببيند و نفهمد كه اين اجتماع عظيم، براى اين است كه اسلام و توحيد به رخ كفر كشيده شود؟! به‏خلاف آنچه امروز دشمنان مى‏خواهند، در حج، توحيد در مقابل شرك سينه سپر مى‏كند.
بيانات مقام معظم رهبرى‏ در ديدار كارگزاران حج (16/01/1374)

* دو خاصه برای شناخت حج

عزيزان من! حج را با اين دو خاصّه بشناسيد. خاصّه تأثير شخصى، فردى و معنوى. ايجاد انقلابى در هر دل؛ اين هزاران دلى كه از اين‏جا احرام مى‏بندند و به خانه خدا، به ميعاد و ميقات الهى مى‏روند، تا منقلب، الهى و معنوى شوند و برگردند. دلها از خانه خودشان احرام مى‏بندند. دلهاى ذاكر و خاشع. در واقع قبل از ميقات، دلها مُحرِمند. اين، يك ويژگى بود كه قابل اغماض نيست. دومى هم معنا و مفهوم جمعى، اسلامى، امّتى و فرامليتىِ مربوط به امّت اسلام، و عبارت است از اثبات عزّت توحيد، نفى شرك، برائت از شرك و مشركين و داعيان الى الشّرك و مخالفان توحيد، به هر شكل و گونه‏اى كه بتوانند. مثل خود حج؛ كه «من استطاع اليه سبيلاً.» متوقّف بر استطاعت است.
بيانات مقام معظم رهبرى‏ در ديدار كارگزاران حج (16/01/1374)

*جستجوی دلهای آشن

البته دلهاى مؤمنِ‏ پيروان آل محمّد صلى‏اللَّه‏عليه‏وآله، در آن سرزمينها به دنبال يادگارهاى عزيز خودشان هم مى‏گردند. دنبال ياد ائمّه مظلوم خودشان كه آن‏جا، پايگاه اشعاع و نورانيّت و درس آنها بوده است. ائمّه در طول دويست و پنجاه سال امامت شيعه، در آن شهرها و در همان كوچه‏ها، خيابانها و خانه‏ها؛ در همان سرزمين، در همان بقاع متبّركه، نشستند و اسلام را به مردم تشنه، مشتاق و با معرفتْ تعليم و تدريس كردند و ياد، ذكر، آثار، قبور مطّهره و يادگارهاى آنها، آن‏جاست. امروز هم بازمانده عزيز و دردانه قيمتى اين عالمِ وجود در روى زمين، در ايام حج، در همان جاست.
سيّد و مولاى آفرينش و محبوب دلهاى مشتاقان، در عرفات، منى‏، مشعر الحرام و طواف، آن‏جاست. دلهاى آشنا سراغ بگيرند و خودشان را با كانون معنويت مرتبط كنند.
بيانات مقام معظم رهبرى‏ در ديدار كارگزاران حج (‏1374/01/16)

*حکمتی بدیع برای یکپارچگی پیکر اسلام

حكمت بديع اسلام، اين آزمايش شگفت آور و پر از رمز و راز را چنان ترتيب داده است كه همين يك واجب بتواند در همه‏ى قرون و اعصار، و با هراندازه گسترشى كه دامنه‏ى اسلام در شرق و غرب گيتى به دست آورده است، يكپارچگى و اتصال اجزاء اين پيكر عظيم را تامين كند... همه در يكجا و هميشه در يك فصل،... چه آن هنگام كه سفر كعبه‏ى مشتاقان بيت از برخى نقاط عالم يكسال به طول مى‏انجاميد و چه امروز كه دشمنان امت اسلامى براى پوشش تبليغات زهرآگين خود به سراسر كره‏ى زمين به بيش از يكساعت نيازندارند، هميشه اجزاء اين پيكر عظيم و پراكنده، به اين مركز وحدت و قدرت كه براى آنان كانون صفا و برادرى و معنويت و توحيد و معرفت واطلاع است نياز داشته‏اند.. و اسلام اگر از حج خالى مى‏بود ركنى اصلى و جزيى جوهرى را فاقد بود.
پيام به حجاج بيت‏اللَّه‏الحرام (‏1374/02/14)



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستبند بر دستان علم
play_arrow
دستبند بر دستان علم
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
play_arrow
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
play_arrow
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
play_arrow
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
play_arrow
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
music_note
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
music_note
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
music_note
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
play_arrow
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
بمباران خونین شب گذشته در رفح
play_arrow
بمباران خونین شب گذشته در رفح
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
play_arrow
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
play_arrow
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
music_note
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
music_note
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
play_arrow
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس