عدم تعادل هورمونی و شب ادراری

شب ادراری معمولاً کودکان را دچار مشکل می‌کند و علت نگرانی برای بسیاری از پدر و مادرهاست. آیا عدم تعادل هورمونی و شب ادراری با هم ارتباط دارند؟
شنبه، 22 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عدم تعادل هورمونی و شب ادراری
عدم تعادل هورمونی و شب ادراری

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

شب ادراری معمولاً کودکان را دچار مشکل می‌کند و علت نگرانی برای بسیاری از پدر و مادرهاست. آیا عدم تعادل هورمونی و شب ادراری با هم ارتباط دارند؟
شب ادراری یا ناتوانی در دفع ادرار یا بی‌اختیاری ادرار در کودکان 5-6 ساله عادی است. شب ادراری قسمتی از فرآیند رشد است و کودکان معمولاً خود این عادت را کنار می‌گذارند. ولی، در برخی موارد، شب ادراری ادامه پیدا می‌کند و متوقف نمی‌شود. این مشکل در بزرگسالان نیز وجود دارد و در هر 1 یا 2 نفر از 100 نفر دیده می‌شود.
دو نوع شب ادراری وجود دارد – اولیه و ثانویه. در شب ادراری اولیه مشکل فرد از زمان کودکی وجود دارد ولی، در شب ادراری ثانویه مشکل می‌تواند فرد را در هر زمان تحت تأثیر قرار دهد.
همانطور که گفته شد شب ادراری علت نگرانی بسیاری از پدر و مادرهاست و آن‌ها به دنبال توجه و راه درمان هستند. کودک باید لحظات خجالت آور زیادی مواجه شود و این به طور غیر مستقیم اعتماد به نفس کودک را از بین می‌برد. بنابراین، باید از کودک به همراه درمان حمایت عاطفی شود تا به حل مشکل کمک کند.
برخی روش‌های درمان برای کمک به کاهش این مشکل مورد بحث قرار گرفته‌اند. هورمون‌ها نقش بزرگی در شکل گیری چیزی که ما هستیم ایفا می‌کنند. سطح هورمون‌ها برای رشد و نمو بدن باید تعادل داشته باشند. عدم تعادل در هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. قبل از پرداختن به روش‌های درمان، ابتدا اجازه دهید علل این مشکل را مورد بحث قرار دهیم.
علل اولیه
ظرفیت کوچک مثانه ، استرس ، خواب عمیق و وجود اختلالات در نخاع برخی از علل شایع این بیماری در کودکان و بزرگسالان هستند.
هورمون‌ها و شب ادراری
علم پزشکی شب ادراری را با تغییرات هورمونی مرتبط می‌کند. هورمون ضد ادراری هورمونی است که تولید ادرار را هنگام شب کنترل می‌کند. در برخی افراد این هورمون به مقدار کافی تولید نمی‌شود و این باعث تولید ادرار بیشتر هنگام شب می‌شود. بنابراین، برای کنترل تولید ادرار اقدامات خاصی باید انجام شود. استفاده از داروهایی مانند دسموپرسین به کاهش مقدار ادرار تولید شده کمک می‌کند. این دارو تولید هورمون ضد ادراری را افزایش می‌دهد و به این ترتیب شب ادراری را تا حدی کنترل می‌کند. استفاده از این دارو برای کودکان توصیه نمی‌شود زیرا، با عوارض جانبی مانند تشنج ، سر درد و حالت تهوع همراه است.
درمان
درمان عدم تعادل هورمونی که باعث شب ادراری می‌شود
استفاده از دسموپرسین تنها روش افزایش تولید هورمون ضد ادراری است ولی، این دارو باید تحت نظر پزشک مصرف شود. همچنین، از این دارو هنگامی استفاده می‌شود که روش‌های درمان دیگر مؤثر واقع نمی‌شوند. این بدان خاطر است که اکثر این داروها جزء داروهای ضد افسردگی هستند و عوارض جانبی دارند.
روش‌های زیاد دیگری برای کاهش شب ادراری در کودکان وجود دارد. به طور کلی، استفاده از داروها به علت زمینه‌ای بستگی دارد. داروهای آنتی کولینرژیک به افزایش اندازه‌ی مثانه و یا کاهش انقباضات مثانه کمک می‌کنند.
پروسه‌های درمانی دیگر روی درمان‌هایی متمرکز می‌شوند که به کنترل شب ادراری کمک می‌کنند. والدین می‌توانند با حمایت عاطفی به کنترل این بیماری در کودکان کمک کنند. عادت دستشویی رفتن قبل از خواب باید در کودکان کم کم القاء شود.
مصرف کافئین و شکلات باید به حداقل برسد زیرا، گفته می‌شود مصرف این مواد غذایی دفع ادرار را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از شب ادراری باید از مصرف این مواد غذایی هنگام عصر خودداری کنید.
شب ادراری مسئله‌ای جدی است و اگر عدم تعادل هورمونی علت آن باشد، برای درمان ایمن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.