آموزش اخلاق محیط کار

آموزش اخلاق محیط کار به ایجاد تیم‌های قوی و مهارت پروری در محیط کار کمک می‌کند در نتیجه به ارتقای کار گروهی قوی و راندمان کمک می‌کند. هم چنین به اداره کردن موثر سازمان و افزایش بهره وری کمک می‌کند.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آموزش اخلاق محیط کار
آموزش اخلاق محیط کار

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

آموزش اخلاق محیط کار به ایجاد تیم‌های قوی و مهارت پروری در محیط کار کمک می‌کند در نتیجه به ارتقای کار گروهی قوی و راندمان کمک می‌کند. هم چنین به اداره کردن موثر سازمان و افزایش بهره وری کمک می‌کند.
تجارت‌های معاصر روی سود آوری و موفقیت تمرکز می‌کنند. آنها ابراز می‌کنند که هر کاری را که سود آور باشد انجام می‌دهند. بنابراین اخلاق محیط کار با این سناریو چه سنخیتی دارد؟ خوب اگر توجه کنید می‌بینید که رسوایی‌ها، کلاه برداری‌ها، تقلب‌ها و بی‌نظمی‌های اخیر که در رسانه به طور انبوه گزارش می‌شوند مربوط به اجرای تجارت هستند و الزامی به نظر می‌رسد که اخلاق بازخورد قوی در محل کار داشته باشد. واضح است که شما نمی‌توانید اخلاق را واحد بندی بکنید، درس‌های نموداری تنظیم کنید و برای کارمندان خود سخنرانی بکنید چون ارزش‌ها و اخلاقیات چیزهای درونی و باطنی هستند. در اینجا برخی روش‌های آموزشی آورده شده است که برای به خاطر سپردن این چیزها ابداع شده‌اند. اما قبل از این که به سمت روش‌های آموزشی پیش برویم می‌خواهیم ببینیم که چرا آموزش اخلاق برای سازمان شما مفید است.

فواید آموزش اخلاق محیط کار :

- به خاطر رواج فرهنگ اخلاقی در سازمان، در مورد کیفیت اجناس و خدماتی که توسط سازمان ارائه می‌شود سازش صورت نمی‌گیرد.
- شرکتی که کارمندان آن، صاحب ارزش‌ها و اخلاقیات تجاری قوی هستند اعتبار عمومی قوی دارند. این منجر به افزایش فروش و سود می‌شود چون مردم به محصولات و خدمات آنها بیش از هر شرکت دیگر اعتماد می‌کنند.

روش‌های آموزش اخلاق :

کد نوشتاری رفتار :

یک کد نوشتاری رفتار، طراحی کنید. به طور شفاف اهمیت اخلاق در سازمان خود را مشخص کنید. یک کپی از آن را به تمام کارمندان خود بدهید. مشخص کردن و نوشتن کد رفتار و راهنمایی‌های اجرایی در سازمان شما، آگاهی از مسئله‌های اخلاقی را افزایش خواهد داد و رفتار کارمندان در محیط کار را تقویت خواهد کرد.

فرهنگ اخلاق را گسترش دهید :

به هنگام تعیین اهداف برای یک سال ویژه، تمرکز اصلی را به آموزش اخلاق در محیط کار بدهید. یک کمیته در سطح گسترده تشکیل دهید. هیئت مدیران و مدیران ارشد اجرایی را در آن شرکت دهید. یک متصدی برای این هدف، منسوب بکنید. تمام این مقدمات از جانب شما این حس را به کارمندان‌تان خواهد داد که شما در مورد راهنمایی‌ها و خط مشی‌ها در کار، خیلی جدی هستید در نتیجه در مورد داشتن رفتار اخلاقی از جانب کارمندان، مطمئن خواهید شد.

کارکنان را شرکت دهید :

هر وقت مروری از کدها دارید، کارمندان را شرکت دهید. این کار خودش به عنوان آموزش عمل می‌کند. هم چنین آنها را به هنگام بازبینی و مرور اخلاق‌های حرفه‌ای و خط مشی‌های فردی دخالت دهید.

نقش یک الگو و مدل را ایفا کنید :

آنچه را موعظه می‌کنید انجام دهید! اگر مدیران ارشد، خودشان در رفتار غیر اخلاقی ویژه‌ای مثل سود متورم و یا سوء استفاده از اقتصاد‌های تعاونی شرکت داشته باشند کارمندان نیز آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین مدیران ارشد و هیئت مدیره باید از لحاظ اخلاقی درست کار باشند و استانداردهای رفتار اخلاقی سرمشقی را در محل کار داشته باشند.

انگیزه و تشویق‌هایی برای رفتار اخلاقی :

خط مشی‌ها و سیاست‌هایی را مقرر کنید که به رفتار اخلاقی از جانب کارمندان پاداش دهید. عواقبی نیز برای رفتار غیر اخلاقی تعیین کنید. در ارزیابی عملکرد، از عملکرد اخلاقی به عنوان معیاری برای داوری کار کارمندان استفاده بکنید و در مورد بالا بردن حقوق و تشویق‌ها نیز تصمیم بگیرید.

بحث‌ها و مناظره‌ها :

مناظره‌ها و یا سمینارهای منظم در مورد اخلاق تجاری و اتیکت‌های تجاری داشته باشید. موضوعاتی مثل : "اهمیت اخلاق در زندگی"، "ارزش‌های فردی در تعارض با ارزش‌های محیط کار" و یا "آیا فکر می‌کنید اخلاق برای موفقیت مهم است" را انتخاب بکنید. هدف اصلی این بحث‌ها و مناظره‌ها این است که باعث شوید کارمندان در مورد رفتار خود در اداره فکر بکنند و گام‌های اصلاحی را اگر لازم شد بردارند.

نقش‌های الگو :

اجرای نقش الگو با استفاده از شرایط واقعی زندگی باعث می‌شود که برنامه‌‌ی آموزش اخلاق، جالب شود و شرکت فعالانه را ترغیب و تشویق ‌کند. شرایط زندگی واقعی را به کارمندان بدهید و از آنها بخواهید که در چنین سناریوهایی از خود عکس العمل نشان دهند. گذاشتن چنین جلساتی باعث خواهد شد که کارمندان دوباره فکر بکنند قبل از این که چنین خطاهایی را در آینده مرتکب شوند.
"شما فروشنده شرکت خود هستید و اطلاعات نادرستی را به خریدار احتمالی در مورد محصول شرکت خود می‌دهید تا آن را به فروش برسانید." بعد از اجرای نقش الگو، عواقب این اعمال را قبل از آنها، نمایش دهید؛ خریداران دوباره به شرکت اعتماد نخواهند کرد و این می‌تواند برای آبرو و اعتبار شرکت بد باشد.
به خاطر داشته باشید که به کارمندان تمام دپارتمان‌ها و شعبات سازمان خود، آموزش دهید. این برنامه‌ها به حفظ کد اخلاقی رفتار در محل کار کمک می‌کنند و ماهیتی هر سازمانی هستند. با انتقال شفاف ارزش‌ها و کد رفتاری به کارمندان خود، می‌توانید آنها را تشویق کنید تا تصمیمات خوبی را در هر وضعیتی بگیرند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.