پوسته شدن ناخن‌ها

پوسته شدن ناخن‌ها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد; از شایع‌ترین علل پوسته شدن ناخن‌ها می‌توان به قرار گیری در معرض مواد شیمیایی ، عفونت قارچی ، پیری و کمبود پروتئین اشاره کرد. برخی مواقع پوسته شدن ناخن‌ها ممکن است
چهارشنبه، 26 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پوسته شدن ناخن‌ها
پوسته شدن ناخن‌ها

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

پوسته شدن ناخن‌ها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد; از شایع‌ترین علل پوسته شدن ناخن‌ها می‌توان به قرار گیری در معرض مواد شیمیایی ، عفونت قارچی ، پیری و کمبود پروتئین اشاره کرد. برخی مواقع پوسته شدن ناخن‌ها ممکن است علامت وجود بیماری‌های زمینه‌ای باشد و بنابراین، نباید نایده گرفته شود.
ناخن‌های ما هر روز در معرض مواد شیمیایی مختلف قرار می‌گیرند. در نتیجه، آن‌ها در مقابل عفونت‌های قارچی و باکتریایی آسیب‌پذیر می‌شوند. پوسته شدن از شایع‌ترین مشکلات ناخن‌ها به شمار می‌رود که باعث می‌شود ناخن‌ها شکننده شوند و در نهایت شروع به پوسته شدن کنند.

چرا ناخن‌ها پوسته می‌شوند؟

ناخن‌ها از پروتئین رشته‌ای به نام کراتین ساخته شده‌اند. این پروتئین نقش حیاتی در استحکام ناخن‌ها ایفا می‌کند و بنابراین، کمبود آن می تواند باعث شکنندگی و در نهایت پوسته شدن ناخن‌ها شود. ولی، کمبود کراتین تنها علت پوسته شدن ناخن‌ها نیست. علل دیگری نیز می‌توانند باعث پوسته شدن ناخن‌ها شوند. علل پوسته شدن ناخن‌ها به دو دسته‌ی اصلی پزشکی ماند عفونت قارچی و پسوریازیس و علل غیر پزشکی مانند پیری ، قرار گیری در معرض مواد شیمیایی و غیره تقسیم می‌شوند.

علل پزشکی

یکی از شایع‌ترین علل پوسته شدن ناخن‌ها عفونت قارچی است. اگر چه عفونت قارچی بیشتر در ناخن‌ها انگشتان پا دیده می‌شود ولی، ممکن است ناخن‌های انگشتان دست را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این مورد، قارچ‌ها باعث از بین رفتن کراتین و در نهایت منجر به جدا شدن کامل ناخن می‌شوند.
بیماری دیگری که می‌تواند باعث پوسته شدن ناخن‌ها شود پسوریازیس است. پسوریازیس اگر درمان نشود می‌تواند ناخن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث شکنندگی و پوسته شدن ناخن‌ها می‌شود. شخص مبتلا به پسوریازیس باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
باید توجه داشته باشید که پوسته شدن ناخن‌ها می‌تواند علامت وجود اختلال زمینه‌ای باشد. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید و کم خونی ناشی از فقر آهن باعث شکنندگی و در نهایت پوسته شدن ناخن‌ها می‌شوند.

علل غیر پزشکی

در بیشتر موارد پوسته شدن ناخن‌ها به خاطر قرار گیری در معرض آب یا مواد شیمیایی اتفاق می‌افتد. چربی‌های طبیعی و رطوبت همانند پوست برای ناخن‌ها نیز مهم هستند. اگر ناخن‌ها از این ترکیبات محروم شوند، ممکن است برای آن‌ها مضر باشد. ناخن‌های ما به خاطر قرار گیری مکرر در معرض آب و مواد شیمیایی این ترکیبات را از دست می‌دهند. نتیجه‌ی نهایی خشک شدن و پوسته شدن ناخن‌هاست.
پیری عامل مهم دیگری است که باعث پوسته شدن ناخن‌ها می‌شود. با افزایش سن محتویات رطوبت بدن کاهش پیدا می‌کند. این به نوبه‌ی خود ناخن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باع خشک شدن و آسیب پذیری ناخن‌ها نسبت به پوسته شدن می‌شود. قاعدگی در زنان نیز می‌تواند باعث پوسته شدن ناخن‌ها شود. کمبود تغذیه‌ای علت دیگری است که می‌تواند باعث پوسته شدن ناخن‌ها شود. کلسیم ، آهن و ویتامین‌ها برای رشد مناسب ناخن‌ها لازم هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات ناخن‌ها شود.
اگر ناخن‌های شما به خاطر از بین رفتن چربی و رطوبت شکننده شده‌اند، استفاده از مرطوب کننده‌ها می‌تواند مفید باشد. اگر قرار گیری در معرض مواد شیمیایی علت ماجراست، باید از تماس با آن‌ها خودداری کنید. اگر پوسته شدن ناخن‌ها به خاطر عفونت یا پسوریازیس اتفاق افتاده است، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
کنار آمدن با پوسته شدن ناخن‌ها می‌تواند کار خسته کننده‌ای باشد ولی، شما می‌توانید با انجام اقدامات ساده مانند استفاده از مرطوب کننده در زمستان یا پوشیدن دستکش محافظ هنگام کار با مواد شیمیایی از بروز مشکلات ناخن‌ها پیشگیری کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.