تورم لب‌ها در صبح

آیا تابه حال با لب متورم از خواب بیدار شده‌اید؟ در حالی که یک آسیب به صورت که باعث زخمی شدن لب‌ها می‌شود، می‌تواند سبب تورم لب‌ها شود، لب‌ها می‌توانند به دلیل برخی شرایط بهداشتی متورم یا ملتهب شوند. در مقاله زیر
يکشنبه، 30 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تورم لب‌ها در صبح
تورم لب‌ها در صبح

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

آیا تابه حال با لب متورم از خواب بیدار شده‌اید؟ در حالی که یک آسیب به صورت که باعث زخمی شدن لب‌ها می‌شود، می‌تواند سبب تورم لب‌ها شود، لب‌ها می‌توانند به دلیل برخی شرایط بهداشتی متورم یا ملتهب شوند. در مقاله زیر اطلاعاتی در مورد علل شایع تورم لب همراه با راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد.
لب‌های ما دارای گوشتی نرم و بافت‌های متحرک اطراف دهان هستند. پوست لب بسیار ظریف است. از آنجا که لب‌ها غدد عرق ندارند تا آن‌را چرب کند و با روغن بدن تغذیه کند، لب‌ها زود خشک می‌شوند. این کار به دلیل قرار گرفتن لب‌ها در شرایط سخت محیطی، می‌تواند سبب خشک شدن لب‌ها شود. برخی اوقات لب‌ها به دلیل پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن، می‌توانند تا چند برابر حالت عادی متورم شوند. معمولا پس از اینکه علت تورم شناسایی شدد، تورم لب می‌تواند به راحتی درمان شود. با‌این‌حال، تورم نیز می‌تواند نشانه‌ای از بیماری خاص باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارند.

علل

تورم لب می‌تواند با توجه به طیف گسترده‌ای از دلایل ایجاد شود. در این‌جا برخی از علل نوشته شده است:

آلرژی

اکثر اوقات تورم لب ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض یک ماده آلرژی‌زا ایجاد شود. یک واکنش آلرژیک اساسا به دلیل پاسخ ایمنی غیرطبیعی یا اغراق‌آمیز است که در آن سیستم ایمنی بدن یک پروتئین یا سایر مواد حاضر در غذا را برای بدن مضر می‌پندارد.
• بادام‌زمینی، صدف، تخم‌مرغ، سویا، شیر گاو، محصولات لبنی، گندم، قلقل و برخی افزودنی‌ها به غذا برخی از مواد غذایی آلرژی‌زا هستند. مصرف هر کدام از مواد غذایی ذکر شده سبب آزاد شدن هیستامین می‌شود که این باعث متورم شدن لب‌ها می‌شود.
• گاهی اوقات، یک واکنش آلرژیک ممکن است به دلیل استفاده برخی داروها اتفاق بیافتد.
• زهر نیش زنبورعسل و یا نیش حشرات و یا قرار گرفتن در معرض شوره حیوان خانگی، گرده یا گرد و غبار نیز می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

آلرژی درماتیت تماسی

این یک حالت التهابی پوست است که در آن بر اثر تماس مستقیم با محرک، باعث تورم، قرمزی، خارش یا التهاب پوست می‌شود. استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت پایین بر روی لب‌ها باعث واکنش آلرژیک می‌شود. برخی اوقات، تماس با یک ماده آلرژی‌زا ممکن است سبب تورم زیر اپیدرم، که باعث ایجاد تورم درم، بافت زیرجلدی و بافت زیرمخاطی می‌شود. این وضعیت در پزشکی به عنوان آنژیوادم شناخته می‌شود.

تبخال

تبخال عفونتی است که به دلیل وجود ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. این بیماری توسط گسترش زخم سرد در لب‌ها یا گوشه دهان شناخته می‌شود.

Macrocheilia

این بیماری توسط تورم دائمی لب شناخته می‌شود. تورم به دلیل ورم کردن فضاهای لنفاوی ایجاد می‌شود. التهاب لب glandularis یک اختلال التهابی است که در آن ال پایین متورم و به سمت بیرون پیچیده می‌شود.

سلولیت صورت

سلولیت به التهاب بافت‌های بدن اشاره دارد. سلولیت صورت به التهاب بافت‌های بدن که در زیر سطح پوست یک نفر واقع شده و می‌تواند بر هر قسمتی از صورت تاثیر بگذارد، مربوط می‌شود. گاهی اوقات، لب‌های یک نفر می‌تواند به دلیل عفونت باکتریایی عفونت کند. این می‌تواند سبب تورم لب‌ها شود.

ضربه به لب

تورم لب همچنین می‌تواند به دلیل عفونتی باشد که ممکن است بخاطر آسیب به پوست لطیف لب در طی یک رویداد رخ داده باشد. در حالی که سوراخ کردن لب می‌تواند جالب به نظر برسد، اما این امر سبب عفونت می‌شود. بسیاری از ما ناخوداگاه لب‌های خود را گاز می‌گیریم.

درمان

اکثر اوقات، لب‌ها متورم می‌شوند به دلیل این‌که شخص به یک نوع ماده غذایی حساسیت دارد و آن‌را مصرف می‌کند. بنابراین شناسایی ماده غذایی که باعث واکنش آلرژیک می‌شود ضروری است.
• اگر تورم به دلیل یک واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود، درمان شامل استفاده از آنتی‌هیستامین به منظور مقابله با هیستامین‌هایی است که در طی واکنش آلرژیک آزاد شده‌اند.
• گاهی اوقات، ممکن است داروهای ضدالتهابی یا استروئیدها نیز تجویز شوند.
• مصرف برخی مواد حتی می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود، که یک واکنش ازدیاد حساسیت و تهدیدکننده زندگی است. برای جلوگیری از ایجاد بحران سلامتی، کمک‌های فوری پزشکی باید تسهیل شود.
• اگر از یک واکنش آلرژیک خفیف رنج می‌برید، می‌توانید از درمان‌های خانگی ساده بهره ببرید. استفده از کمپرس یخ ممکن است در کاهش تورم کمک‌کننده باشد. تعدادی قطعه یخ را در حوله قرار داده و روی لب‌ها قرار دهید.
• همچنین می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را روی لب‌ها قرار دهید. این کار قطعا لب متورم شده را تسکین خواهد داد. لب‌های خود را مرطوب نگه دارید و همواره کاملا هیدراته باشید.
• از آنجاکه تورم لب می‌تواند ناشی از درماتیت تماسی باشد، زنان باید حین خرید رژ لب و سایر لوازم آرایشی دقت کنند. اگر تاریخ انقضا بر روی محصول وجود دارد، مطمئن شوید از محصولی استفاده می‌کنید که انقضای آن نگذشته است.
• اگر تورم به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی است، درمان با استفاده از آنتی بیوتیک و یا داروهای ضدویروسی انجام شود.
• در حالی که معمولا آلرژی علت موقتی برای تورم است و اجتناب از مواد آلرژی‌زا می‌تواند در آینده از چنین واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کند، شرایط بهداشتی خاص می‌تواند منجر به تورم دایمی لب‌ها شود. بنابراین اگر تورم زود فروکش نکرد به دنبال کمک‌های پزشکی باشید.
اگر تا به حال با لب‌های متورم از خواب بیدار شده‌اید، زود با یک دکتر مشورت کنید. مواد غذایی یا سایر موادی که ممکن است باعث حساسیت شما شوند را شناسایی کرده و از آن‌ها اجتناب کنید. مراقب لب‌ها باشید تا همواره سالم بمانند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.