چشم پزشک در مقابل بینایی شناس (عینک ساز)

همگی می‌دانیم که هر دو آنها با چشم سروکار دارند اما تفاوت دقیق میان چشم پزشک و بینایی شناس چیست؟ آنها به گونه‌ای مشابه هستند اما برای کسانی که در این حرفه کار می‌کنند کاملاً متفاوت‌اند.
يکشنبه، 30 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چشم پزشک در مقابل بینایی شناس (عینک ساز)
چشم پزشک در مقابل بینایی شناس (عینک ساز)

 

مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

همگی می‌دانیم که هر دو آنها با چشم سروکار دارند اما تفاوت دقیق میان چشم پزشک و بینایی شناس چیست؟
آنها به گونه‌ای مشابه هستند اما برای کسانی که در این حرفه کار می‌کنند کاملاً متفاوت‌اند.
بخوانید تا تفاوت‌های دقیق بین آنها را دریابید.
چشم پزشکان و بینایی شناسان دو نوع از متداول‌ترین پزشکان چشم هستند اما شما برای درمان یک ناخوشی ویژه چشم به کدامیک مراجعه می‌کنید؟ اگر بخواهید عفونت چشم خود را درمان کنید به کدامیک می‌روید؟ و اگر بخواهید میزان بینایی چشم خود را بسنجید کدامیک را برای ویزیت انتخاب می‌کنید؟
تقریباً چند تفاوت میان این دو حرفه وجود دارد. پس به هر دو حرفه نظری می‌اندازیم تا تفاوت‌های آنها را به تصویر بکشیم.

چشم پزشک

یک چشم پزشک شاید به یک شخص دارای مدرک دکتری در زمینه طبابت یا یک طبیب چشم پزشکی اطلاق شود. آنها باید دوره چهارساله پزشکی را به اتمام برسانند و بعد از ان مجبور خواهند بود تا مجموعه‌ای از آزمون‌ها را که دقت آنها را در علم چشم پزشکی می‌سنجد شرکت کنند. با عبور از این آزمون‌ها به آنها مجوز داده می‌شود تا حرفه خود را به اجرا درآورند.
چشم پزشک طبیبی است که شما برای درمان عفونت چشم خود به ایشان مراجعه خواهید کرد. با توجه به رشته‌ای که پزشک در آن حضور یافته است ممکن یک پزشک عمومی باشد یا در زمینه‌ی ویژه‌ای تخصص داشته باشد.
بیماری‌های متداولی که شما از یک چشم پزشک انتظار دارید درمان کند از معاینه و تجویز عینک تا انجام پیچیده‌‌‌ترین جراحی‌ها طبقه بندی می‌شود.
برخی از بیماری‌هایی که شما برای درمان آن ممکن است به ملاقات چشم پزشک بروید ممکن است شامل آب مروارید یا جراحی‌های انکساری گزینش باشد.
همچنین چشم پزشک کسی است که شما برای انجام جراحی لیزیک به آن مراجعه می‌کنید. یک چشم پزشک همچنین ممکن است دوره تحت تخصص قرنیه یا بیماری‌های خارجی، آب سیاه، عصب شناسی چشم، باریکه‌های چشمی، چشم پزشکی کودکان و بیماری‌های زجاجیه را گذرانده باشد.

بینایی شناس

در طرف دیگر یک بینایی شناس، ویژگی‌های کاملاً متفاوتی دارد که درهرحال به چشم مربوط می‌شود. بعد از فارغ‌التحصیلی یک دانش‌آموز مستقیماً به دانشکده پزشکی نمی‌رود و در یک دوره چهارساله کارشناسی ارشد (دکتری) بینایی شناسی شرکت می‌کند. پس از پایان این دوره و موفقیت در تمامی آزمون‌ها به ایشان یک مدرک اعطا می‌شود معادل دکتری بینایی شناسی است که به آنها مجوز آن را می‌دهد تا در این زمینه فعالیت کنند.
ممکن است آنها برای کسب تخصص در یکی از رشته‌های مربوط به بینایی شناسی مانند لنزهای چشم، بینایی سنجی خانواده، بینایی سنجی سالمندان، بینایی شناسی بیمارستانی، بیماری‌های عدسی، بینای سنجی کودکان، مراقبت‌های اولیه، بینایی درمانی و... شرکت کنند.
بینایی شناسی (بینایی سنجی) از نظر ریشه شناسی یعنی سنجش میزان دید، کاری که آنها انجام می‌دهند. پس اگر مشکلاتی مانند دوربینی، نزدیک بینی، پیرچشمی و آستیگماتیسم داشته باشید به دیدن آنها خواهید رفت.
یک بینایی سنج (عینک ساز) میزان دید شما را اندازه می‌گیرد و بزرگنمایی شیشه‌های عینک یا لنزهای چشم را در مواردی که اصلاح بینایی نیاز داشته باشدف تجویز می‌کند. اما برای اعمال جراحی برای چشم‌ها بهتر است به دیدن یک چشم پزشک بروید.
همانطور که می‌بینید آنها دو نوع متفاوت از پزشکان هستند پس بسته به نوع مشکل چشمی که با آن مواجه می‌شوید می‌توانید آنها را ملاقات کنید. اگر به جراحی چشم مربوط می‌شود به چشم پزشک می‌روید و اگر می‌خواهید لنزهای چشمی دریافت کنید به سراغ عینک ساز بروید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.