چگونه با همکاران خود ارتباط برقرار بکنید

اجتماعی شدن در اداره و گسترش شبکه‌ی ارتباط اجتماعی‌ به شما این اطمینان را می‌دهد که در جنبه‌ی خوشایندی از زندگی حرفه‌ای خود می‌مانید. بنابراین شما چگونه با همکاران خود ارتباط برقرار می‌کنید و تعادل خوبی را بین کار و
يکشنبه، 30 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه با همکاران خود ارتباط برقرار بکنید
چگونه با همکاران خود ارتباط برقرار بکنید

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

اجتماعی شدن در اداره و گسترش شبکه‌ی ارتباط اجتماعی‌ به شما این اطمینان را می‌دهد که در جنبه‌ی خوشایندی از زندگی حرفه‌ای خود می‌مانید. بنابراین شما چگونه با همکاران خود ارتباط برقرار می‌کنید و تعادل خوبی را بین کار و زندگی اجتماعی خود ایجاد می‌کنید؟
شما یا شغل جدیدی دارید و یا شاید تغییر شغلی دوم شما است و می‌خواهید آن، بهترین اوقات شما باشد. مورد هر چه که باشد، مهم نیست شما چقدر تیز و یا خوش مشرب هستید بلکه همیشه فشار سر و کله زدن با همکاران وجود دارد. در کل شما مقدار زمان زیادی را در سر کار سپری می‌کنید بنابراین بسیار مهم است که ارتباط خوبی را با همه‌ی کسانی که در اطراف شما هستند داشته باشید (اگر با همه نه حداقل با عده‌ای از آنها ارتباط خوبی داشته باشید).
شما از شغل خود لذت نخواهید برد مگر این که احساسات خود را تقویت بکنید. تنها بودن در اداره می‌تواند برای سلامت ذهنی شما سم باشد. برقراری ارتباط با همکاران و اجتماعی شدن، اولین گام به سمت دوست داشتن شغل و محل کارتان است. داشتن دوستانی در محل کار نیز به شما کمک می‌کند به دنبال یک روز مفید و سالم در اداره بگردید. این موضوع شما را فعال نگه می‌دارد و به شما الهام و انگیزه می‌بخشد در نتیجه بازده شما را از جنبه‌ی حرفه‌ای افزایش می‌دهد.
گاهی اوقات یک صحبت کوچک با همکارانتان می‌تواند تنش و استرس را کم کند و هر روز یک سفر آسان باشد. اما در موارد ویژه‌ای، ممکن است شما احساس تنهایی و بی‌ارتباطی با هر کسی که در اداره در اطراف شما است بکنید. بیایید به برخی طرح‌های آسان که می‌توانند به شما کمک کنند تا با همکاران خود ارتباط برقرار بکنید، نگاهی بیندازیم.

برقراری ارتباط با همکار، آسان است :

هیچ قانون مشخص و یا روند گام به گامی وجود ندارد که شما از آن پیروی بکنید. هیچ حساب و کتابی در اینجا درگیر نیست. تمام چیزی که شما نیاز دارید اعتماد به نفس و مقدار مناسبی از مهارت است. اما باید و نباید‌ها ویژه‌ و زمینه‌های دیگری وجود دارند که به آنالیز نیاز دارند. بنابراین تمام اینها با هم ادغام شده و می‌توانند به برقراری ارتباط محکم و سالم با همکاران‌تان به شما کمک کنند.

صحبت را شروع بکنید :

با این که کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما بسیار کارساز است! چه اولین شغل شما باشد و چه رفتن به یک اداره‌ی جدید، تمام کاری که شما نیاز دارید انجام دهید برقراری ارتباط است. چگونه؟ خوب، برای شروع، شما می‌توانید گرم و صمیمی ظاهر شوید و لبخندی بر لبان خود داشته باشید. چیزهای ساده مثل گفتن "سلام" و "خداحافظ" شگفتی می‌آفرینند. شما می‌توانید صحبت را به هنگام خوردن قهوه در صبح روز شنبه و یا به هنگام پوشیدن کت قبل از ترک اداره شروع بکنید. اگر از مقابل میز همکار خود می‌گذرید می‌توانید به سادگی دست تکان دهید و سلام بگویید. شاید بتوانید در مورد عکس‌هایی که او روی میزش دارد نظر بدهید!

اوقات خوبی را با هم دیگر سپری بکنید :

این یک برنامه‌ی بی‌نقص برای ایجاد ارتباط سالم با همکارانتان است. دعوت کردن آنها به نهار، تنها نشانگر این است که شما فرد صمیمی و خونگرمی هستید. صحبت کردن با آنها به هنگام خوردن غذا، سرگرم کننده خواهد بود و هم چنین به شما کمک می‌کند که نظرات خود را رد و بدل بکنید و افراد دیگر اطراف خود را بشناسید. شناختن همدیگر بیرون از اداره واقعاً کمک کننده است. شما می‌توانید علایق مشترک دیگری را که با یک دیگر در میان می‌گذارید، بشناسید.

آنچه را که یاد گرفته‌اید با هم دیگر به اشتراک بگذارید :

همه‌ی ما پس زمینه‌های تحصیلی متفاوتی داریم. چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توان از همکاران یاد گرفت و یا با آنها به اشتراک گذاشت. از این فرصت برای تقویت روابط‌ با افراد اطراف خود استفاده بکنید. به اشتراک گذاشتن دانش و یا حتی یک فکر جالب به همین منظور، تنها چند دقیقه طول می‌کشد. اگر شما روش آسان‌تری برای انجام دادن کار می‌شناسید و یا ایده‌های جدیدی دارید و غیره آن را از طریق فرستادن ایمیل و یا دورهمی و برقراری ارتباط با همکاران خود به اشتراک بگذارید.

در پروژه‌ها هم دیگر را یاری بکنید :

همه‌ی ما در طول سالهای تحصیل، به صورت گروهی کار کرده‌ایم و می‌دانیم که آن چقدر کمک کننده است. آن روزهای لذت بخش را با انتخاب کار گروهی، دوباره زنده بکنید. در پروژه‌ها هم دیگر را یاری بکنید و ایده‌ها و نظرات خود را به اشتراک بگذارید. هر یک از شما ممکن است فکر متفاوتی داشته باشید؛ بنابراین کار کردن با هم دیگر، این اطمینان را می‌دهد که شما بهترین ایده‌ها را برای اجرای پروژه، ادغام و ترکیب می‌کنید. سخنرانی‌های گروهی شامل تعامل خیلی زیادی هستند که می‌توانند ارتباط عاطفی خوبی را میان همکاران ایجاد بکنند.

کمک بخواهید :

همه برای درخواست کمک رسمی و اداری، راحت نیستند. حتی احتمال این وجود دارد که شما با این ایده راحت نباشید. اما بسیاری اوقات وضعیت‌هایی وجود دارند که شما در یک نقطه گیر کرده‌اید و نمی‌دانید چگونه آن را رفع کنید. بنابراین خجالت نکشید؛ از همکاران خود که می‌توانند مشکل را حل کنند کمک بخواهید. اگر در مورد ارائه و یا سند ویژه‌ای مطمئن نیستید از همکار خود بخواهید که آن را بازبینی کند. شما نیز می‌توانید به او پیشنهاد دهید که همان کار را دفعه‌ی بعد برای او انجام دهید.

همکاران خود را درک کنید :

بسیار مهم است که در کل فرآیند برقراری ارتباط با همکاران خود، آنها را مورد قضاوت قرار دهید و به خوبی آنها را بشناسید. همه با ایده‌ی ارتباط فوری و آنی راحت نیستند. برخی افراد به زمان نیاز دارند تا با شما صمیمی شوند در حالی که برخی افراد، گستاخ محض هستند و هرگز نمی‌خواهند با شما صحبت کنند. بنابراین بدانید که چه چیزی آنها را اذیت و یا حالت روحی آنها را تقویت می‌کند. شما انواعی از آدمها را در محل کار خود خواهید داشت. ممکن است شما بخواهید به هنگام آشنا شدن و شناختن هر کدام از آنها، کمی دقت به خرج دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا اثر خوبی را بر جای بگذارید چون همکاران‌تان از تلاش‌های شما خوشحال خواهند شد و شما به تفاوت‌های هر کس احترام خواهید گذاشت.

بایدها و نبایدها :

"سلام، من فلان کس هستم و مجردم. شما امروز چه زیبا شده‌اید!"
اوه، آژیر قرمز! منطقه‌ی راحتی خود را محدود کنید و منظور ما واقعاً همین است. شناخت همکار یک سری نبایدهای ویژه دارد و این مورد، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. به هنگام صحبت با همکار خود هرگز بیش از حد، با او صمیمی و راحت نشوید. همیشه و همیشه کارها را به آرامی پیش ببرید. بیشتر مردم در فرآیند ایجاد رابطه، خیلی راحت و صمیمی می‌شوند که می‌تواند به تصویر حرفه‌ای شما در محل کار آسیب بزند. به صحبت تصادفی خود ادامه دهید.
"شما در این عکسی که به اشتراک گذاشته‌اید خیلی پر هیجان به نظر می‌رسید!"
رسانه‌های اجتماعی شاید آسان‌ترین روش برای پیدا کردن دوست در محل کار هستند. این شامل عدم ناشی گری و اشتباه و خطای کمتر است. اما شما باید در تعیین مرز بین زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای دقت کنید. شبکه‌های اجتماعی مکانی است که شما می‌توانید هر چیزی را در آن به اشتراک بگذارید. به هنگام به اشتراک گذاشتن و یا نظر دادن، مراقب باشید و دقت کنید. ممکن است شما بخواهید که همکاران‌تان را در حد محدودی نگه دارید.
"می‌توانم نهار این هفته را من برای شما بخرم؟"
خرید یک بسته شیرینی و یا کلوچه هر از گاهی برای همکار خود، یک اتفاق و ژست شیرین است. اما خیلی بخشنده نباشید. تعارف کنید، برای نهار دعوت کنید و یا برای همکاران خود قهوه ببرید اما بخشندگی را محدود کنید.
"مطمئناً، من را نیز در نظر بگیرید!"
طبیعت خوش مشرب، تصویر خوبی را در اداره برای شما کسب خواهد کرد. دعوت‌ها را بپذیرید. این دعوت‌ها برای بیرون اداره نیز می‌توانند باشند. هر وقت برنامه‌ و یا مراسم‌های دیگری مثل جشن تولد و یا بیرون رفتن‌ وجود داشت حتماً به طور فعالانه در آنها شرکت کنید.
"من از تلاش‌های شما تقدیر و تشکر می‌کنم. ممنون."
حتی اگر حالا، همکارتان رفیق اداری شما شده است احترام گذاشتن به او از نظر گرفتن و بخشیدن، مهم است. شما مجبور هستید قوانین اداره‌ی خود و رسوم و تشریفات در هر تعاملی را حداقل در طول ساعات اداری تشخیص دهید. به زمان و تلاش همکار خود احترام بگذارید.
بیشتر شما باید با تئوری برقراری ارتباط با همکاران خود، گیج و مبهوت شده باشید. بنابراین آیا منصفانه است که با همکاران خود دوست شوید؟ آیا از نظر حرفه‌ای و شغلی کار درست و سالمی است؟ بله، قطعاً. یقیناً خوب است در هر کجا که کار می‌کنید دوستی نیز داشته باشید. با سبک زندگی عجله‌ای و شتابان که ما داریم به ندرت وقت پیدا می‌کنیم تا با دوستان خود بعد از کار، ارتباط داشته باشیم. پس چه بهتر که دوستی در محل کار داشته باشیم؟ در کل، من باید بگویم که اجتماعی شدن در اداره خیلی مهم است؛ به افزایش بازده کاری و در کل رضایت شغلی کمک می‌کند. وقتی کارمندان هماهنگی، با هم حضور داشته باشند، کار هیچ وقت خسته کننده نخواهد بود. اگر شما از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید ساعت 9 تا 5 برای شما سرگرم کننده و لذت بخش خواهد بود!

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.