قلم زنی

هنرقلم زنی ازدیربازدراصفهان رواج کامل داشته و اشیا قلم زده قدیمی ازدورانهای مختلف زینت بخش موزه ها ومجموعه های خصوصی است این هنردرحقیقت نوعی حکاکی برروی فلزات است دراین صنعت دیرپای دستی نقوش یا طرح هائی برسطح اشیا فلزی کنده می شود
يکشنبه، 28 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قلم زنی
قلم زنی
قلم زنی

هنرقلم زنی ازدیربازدراصفهان رواج کامل داشته و اشیا قلم زده قدیمی ازدورانهای مختلف زینت بخش موزه ها ومجموعه های خصوصی است این هنردرحقیقت نوعی حکاکی برروی فلزات است دراین صنعت دیرپای دستی نقوش یا طرح هائی برسطح اشیا فلزی کنده می شود.
ابزارکارهنرمندقلمزن تعدادی قلم های مخصوص وچکش است قلمزنی درایران ازسابقه ای طولانی برخورداراست .
با توجه به ب ررسی های پژوهشگران سابقه تاریخی این هنر به (سکاها)می رسدکه درحدود پنج هزاریاهفت هزارسال پیش درقفقاززندگی می کرده اند ازاین قوم آثاربسیاری بدست آمده که اکثراازطلاونقره وبرنزمی باشند. از هخامنشیان و ساسانیان نیز آثاری درموزه های بزرگ جهان موجوداست دردوران اسلامی، باروی کارآمدن سلجوقیان قلم زنی به اوج ترقی رسید.
از دوران اسلامی آثاری شامل حیوانات و درختان ونوشته هائی به خط کوفی بدست آمده است عصر صفوی روزگار اوج وتکامل هنر قلم زنی است دراین دوران علاوه برنقوش قبلی شاهد پیدایش طرح های انسانی درحالت های مختلف هستیم ازدوران صفوی نقوش بسیارزیبائی بجامانده که بیانگرتعالی این هنر است درحال حاضر اصفهان مرکز و قطب این هنر در ایران است واستادان بزرگی درقلم زنی بوجودآمده اندکه علاوه برارائه نقش های سنتی گاه شاهد ابتکارات ونوآوری هائی نیز ازطرف آنان هستیم شیوه کارقلم زنی به این ترتیب است که ابتداصفحه فلزموردنظرقیرریزی شده وپس از قیرریزی شده وپس ازقیرریزی می کنند ازاساتید برجسته این هنرحاج محمد تقی ذوفن،حاج سیدمحمدعریضی، ابراهیم دائی زاده را نام برد. استاد رجبعلی راعی نیز از هنرمندان خلاق و مبتکر این هنر است که تابلوهای بسیار مشهور و نفیسی در زمینه داستانهای قرآنی، تاریخی و آثارحماسی و برجسته کردن برخی کارهای کمال الملک را بوجود آورده اند. در حال حاضر، اشیا قلمزده هنرمندان اصفهانی مانند سینی و گلدان ومجموعه های بزرگ مسی و برنجی و قوطی سیگار و جای نمک و قاب عکس وانواع ظروف بشقاب که باطرح های بسیار زیبا قلم زنی شده موزه ها و مجموعه های خصوصی را زینت می بخشند.
منبع: سایت آفتاب




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.