شرایط مطالعه کردن

اگر می خواهید در شش روز هفته، شش کتاب بخوانید، هرگز هر کتاب را در یک روز نخوانید و برای شش روز، شش کتاب در نظر نگیرید.
سه‌شنبه، 29 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شرایط مطالعه کردن

شرایط مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها، می توان مطالعه ای مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت. در واقع این شرایط به شما یاد می دهند چگونه از زمان های مطالعه، بهره‌وری  بالاتری داشته باشید

 به شما می آموزند قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید.

1- برای موفقیت در مطالعه، باید درست آغاز کنید:

یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتابها، هدفی واضح و روشن را دنبال کنید.
– درسهای خود را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام مطالعه، ابتدا کتابهای آسان را بخوانید، نه کتابهای مشکل را.

– در هنگام مطالعه یک کتاب ، ابتدا از قسمت‌های آسان و جذاب شروع کنید و بعد به سراغ بخشهای مشکل تر آن بروید. این کار را می توانید با مرور قسمت‌های خوانده شده قبلی آغاز کنید. قسمت‌های آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند.

– در برنامه ریزی درسی خود، موضوع‌های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و آنها را یکی پس از دیگری مطالعه نکنید تا حد ممکن بین آنها فاصله بگذارید.

– اگر می خواهید چند کتاب را در یک روز مطالعه کنید ابتدا زمانهای خواندن و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص کنید و بعد به مطالعه بپردازید.

– حتی المقدور برای یک کتاب بیش از دو ساعت وقت در نظر نگیرید. و زمانهای مطالعه را به مدتهای دو ساعته تقسیم کنید. تصور نکنید که هر چقدر زمان مطالعه یک کتاب بیشتر باشد بهتر است بر عکس هر چقدر زمان کوتاه گردد و موضوع مورد مطالعه عوض گردد، میزان یادگیری افزایش می یابد.

– اگر می خواهید در شش روز هفته، شش کتاب بخوانید، هرگز هر کتاب را در یک روز نخوانید و برای شش روز، شش کتاب در نظر نگیرید. بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت، یک کتاب بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید.

– به روش مدیر جوانی درس بخوانید، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به شبهای قبل از امتحان موکول نکنید. مطالعه مدیر جوانی و با تداوم در طول سال تحصیلی بسیار بهتر از مطالعه فشرده و با تراکم در چند روز قبل از امتحان است.

شرایط مطالعه کردن

2- برنامه ریزی:

یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه منظم است»
برنامه ریزی صحیح این است که چگونه از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را ببرید. عدم برنامه ریزی صحیح باعث اتلاف وقت شده و بازده مطالعه بسیار کاهش می یابد. نکته ای که در این جا قابل ذکر می باشد اینست که، داشتن برنامه مهم است ولی مهم تر از آن اجراء برنامه است.
 

الف) برنامه ریزی درسی:

بهترین برنامه ریزی درسی، خود فرد است. یعنی هر شخص باید با توجه به شرایط روحی، جسمی، محیطی، زمانی، علاقه، هدف، نقاط ضعف و قوت خویش برای خودش برنامه ریزی کند.
 

ب) کوتاه، ساده و قابل اجراء بودن برنامه صحیح است.

یعنی هر قدر برنامه حجیم و سخت باشد تاثیر منفی بر روحیه فرد می گذارند و به خاطر پیچیدگی شان، غالباً با شکست مواجه می شوند. هر قدر برنامه کوتاهتر و ساده تر باشد. شخص راحت تر آن را در زمان تعیین شده انجام می دهد. و تجربه ای موفق در زمینه برنامه ریزی کسب می کند و این تجربیات موفق در رسیدن به موفقیت‌های بعدی تاثیر بسزایی خواهندداشت.
 

ج) اجراء برنامه در زمان مشخص:

وقتی برنامه ای را نوشته‌اید. باید آن را درزمان مشخص اجرا کنید. اگر نظم خاصی در اجراء برنامه داشته باشید، به راحتی می توانید به اهداف خویش برسید. کسانی که نظم و ترتیب در اجراء برنامه را رعایت نمی کنند، غالباً برنامه‌های آنان با شکست مواجه می شود.
 

3- نظم و ترتیب:

«اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد»
رعایت نظم از شرایط مهم مطالعه به حساب می آید. چرا که نظم به ایجاد تمرکز حواس کمک می کند. همچنین وقتی که نظم بر پا شد، یادگیری بهتر صورت می گیرد. اگر اتاق و میز مطالعه نامنظم باشد موجب حواس پرتی و اختلال در یادگیری می شود. توجه داشته باشید. هر جور که مطالب را به حافظه بدهید، بر همان اساس نیز می توانید آنها را بازیابی کنید.
 

اشخاصی که می خواهند مطالعه ای در سطح خیلی عالی داشته باشند باید از شرایط زیر پیروی نمایند :

۱) شاداب باشند .

۲) راضی به مطالعه کردن باشند.
۳) هدف از مطالعه کردن را بدانند .
۴) نه خیلی سیر باشید و نه خیلی گرسنه .

۵) هوای داخل اتاق معتدل باشد .
۶) فضای میز مطالعه نور کافی داشته باشد .
۷) داخل رختخواب مطالعه نکنید .
۸) بهترین نوع مطالعه روی میز و صندلی می باشد .( زانو ها بالاتر از نشیمنگاه باشد . )

۹) حتما ً چراغ مطالعه بالا و طرف چپ شما باشد .
۱۰) بهترین نور مطالعه نور روز ( نور خورشید ) می باشد .
۱۱) بهترین نور مطالعه تلفیقی از نور سفید و زرد می باشد که مثل نور خورشید است .
۱۲) وقتی روی صندلی می نشینید ، حتما ً باید به میز مطالعه مسلط باشید .

۱۳) در موقع مطالعه هیچگاه از کمر خم نشوید و قوز نکنید ،‌بلکه باید ستون فقرات شما به زمین عمود باشد .
۱۴) اگر در موقع مطالعه احساس بی حوصلگی کردید و خسته شدید ، حتما ً دست و صورت خود را بشویید و کمی هم نرمش های سبک انجام دهید .
۱۵) اگر در موقع مطالعه حواستان پرت می شود ،‌ می توانید به مدت ۵ تا ۱۴ دقیقه مدی تیشن نمایید تا کاملا ً فکرتان متمرکز شود .
۱۶) سکوت در موقع مطالعه بسیار ضروری می باشد .

شرایط مطالعه کردن

۱۷) تنها بودن در موقع مطالعه باعث تمرکز بیشتر حواس می گردد.
۱۸) رنگ اتاق تأثیر مستقیمی روی روان شخص مطالعه کننده دارد . اگر رنگ اتاق روشن باشد ( آبی روشن ،‌سبز روشن و ... ) خیلی بهتر از رنگ های دیگر می باشد .
۱۹) سع کنید روی میز مطالعه تان یک گلدان باشد .حتی اگر نمی توانید از گل های طبیعی استفاده کنید ،‌ گل مصنوعی بگذارید .
۲۰) هرگاه تمرکزتان به هم خورد ، سعی کنید به گل های داخل گلدان نگاه کنید و پس از به دست آوردن تمرکز به مطالعه بپردازید .

۲۱) سعی کنید در روی میز از یک جامدادی بزرگ استفاده کنید و داخل آن وسایل نوشتن و مطالعه کردن باشد . مانند رنگ های مختلف خودکار ، روان نویس ،‌اتد و ...
۲۲) برای راحتی مطالعه کردن ،‌می توانید یک لیست از کتابهایتان تهیه و آن ها را به ترتیب شماره بزنید تا در موقع لزوم راحت آن ها را پیدا کنید .
۲۳) اگر در اتاقتان یک آکواریوم باشد ،‌وقتی فکرتان مغشوش می شود و یا این که اعصابتان ناراحت شود ،‌می توانید به آکواریوم تمرکز نمایید و پس از مدتی کوتاه بر خود تسلط یافته و به مطالعه ادامه دهید .
۲۴) وقتی فکرتان مغشوش می شود ،‌می توانید به آهنگ های بدون کلام ، آرام و ملایم گوش دهید . پس از این که اعصابتان آرام شد ، به مطالعه مشغول شوید .

۲۵) سعی کنید قبل از مطالعه ۵ نفس عمیق ،‌آرام ،‌آهسته و بدون صدا با قسمت شکم خود بکشید و بعد از مدتی که آن را نگهداشته اید ،‌کم کم آن را تخلیه نمایید . این کار به تمرکز شما کمک می کند .
۲۶) حافظه ی خوب ،‌ با تندرستی رابطه ی مستقیمی دارید . قبل از مطالعه به سلامتی خود رسیدگی نمایید .
۲۷) تکرار کردن مطالب درسی در بازسازی حافظه نقش مهمی ایفا می کند .پس سعی کنید به جای تکرار طوطی وار از روش تکرار کردن مطالب با تفکر و تعمق استفاده نمایید .
۲۸) اگر دقت خود را تحت سلطه نیاورید ، تمرین و تکرار مطلب فایده ای نخواهد داشت.

۲۹) هرگز برنامه ی تمرین روزانه ی خود را فراموش نکنید .
۳۰) برای مطالعه کردن و ساعت مطالعه کردن خود در طول هفته برنامه ریزی نمایید .
۳۱) با هر نوع تفریح و سرگرمی در طی مدت تمرین بیگانه شوید و به طور جدی وارد عمل شوید و در را بر روی هر فکر سرزده و هر مهمان ناخوانده ببندید ، مواظب باشید که هیچ عاملی مزاحم کارتان نگردد . زیرا شما به یک تمرکز فوق العاده نیاز دارید .
۳۲) بهترین فاصله ی کتاب تا چشم ها ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر است



معرفی سایت مرتبط با این مقاله


تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.