آیا نوشیدن آب به کاهش آکنه کمک می‌کند؟

آکنه یا جوش مشکلی است که بسیاری از ما در طول سالهای نوجوانی با آن مواجهیم و سعی می‌کنیم هرچه سریعتر از شر آن خلاص شویم. اجازه دهید پی ببریم که آیا نوشیدن آب به کاهش آکنه کمکی می‌کند و اگر چنین است، این کمک
سه‌شنبه، 22 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا نوشیدن آب به کاهش آکنه کمک می‌کند؟
 آیا نوشیدن آب به کاهش آکنه کمک می‌کند؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

آکنه یا جوش مشکلی است که بسیاری از ما در طول سالهای نوجوانی با آن مواجهیم و سعی می‌کنیم هرچه سریعتر از شر آن خلاص شویم. اجازه دهید پی ببریم که آیا نوشیدن آب به کاهش آکنه کمکی می‌کند و اگر چنین است، این کمک چگونه خواهد بود؟
عقیده‌ی غیر علمی: نوشیدن آب پوست را پاکسازی کرده و موجب از بین رفتن آکنه می‌شود.
نقض آن: آب به تنهایی موجب درمان و از بین رفتن آکنه نمی‌شود. و تنها به کاهش آکنه با آبدار ساختن بدن کمک می‌کند.
تقریبا 60٪ تا 70٪ بدن انسان از آب تشکیل شده است، بنابراین به خوبی می‌توانید تصور کنید که آب به چه میزان برای سیستم بدنی ما دارای اهمیت است. بدن ما روزانه نیاز به مقدار معینی آب جهت کمک به عملکرد درست خود دارد و اگر این شرط برآورده نشود، آنگاه مشکلات کوچک و یا جدی بسیاری برای سلامت ممکن است ایجاد شود. آکنه، دلیل نگرانی میلیونها نفر صرف نظر از سن و جنسیت در سرتاسر جهان بوده و یکی از مشکلات بسیاری است که می‌تواند با مصرف مناسب و کافی آب فروکش نماید. در این مقاله، درخواهیم یافت که چگونه آب می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند.
آیا نوشیدن آب حقیقتاً به کاهش آکنه کمک می‌کند؟ بله، اما آن را به تنهایی درمان نخواهد کرد. آب مکملی است که بایستی گفت ــ همراه با درمان و داشتن یک شیوه‌ی زندگی سالم ــ می‌تواند بدون داشتن هیچ گونه عوارض جانبی شگفتی ساز باشد. همچنین، موجب سالمتر شدن شما، روشن‌تر شدن پوستتان و همچنین درمان دیگر مشکلاتی می‌شود که ممکن است به دلیل کمبود مصرف آب ایجاد شده باشند.

چه عواملی موجب بروز آکنه می‌شوند؟

آکنه می‌تواند با هر یک از دلایل ذیل ایجاد شود:

• هنگامی که بدن دستخوش تغییرات و عدم تعادل هورمونی قرار داشته باشد
• داشتن استرس و فشار روحی
• هنگامی که سلول‌های مرده پوست بجای ریزش، بر روی پوست تجمع یافته، منافذ غدد سباسه یا چربی پوست را مسدود ساخته باشند.
• به دلیل وجود برخی بیماری‌های پوستی
• سبک زندگی
• مالیدن مداوم صورت و دست زدن مداوم به صورت
• تجمع سموم در بدن
• وجود باکتری
• عادات غذایی ناسالم
• اختلالات گوارشی
• عدم حفظ بهداشت شخصی
• شوره بیش از حد سر
• گاهی اوقات می‌تواند ارثی باشد

چنانچه آکنه خارج از کنترل باشد، تمام این علل نیاز به درمان دارند. به گفته‌ی آکادمی درماتولوژی آمریکا تقریباً 40 تا 50 میلیون آمریکایی از مشکلات آکنه رنج می‌برند، که این امر آن را شایعترین اختلال پوستی در این کشور ساخته است! چنانچه هیج علت زمینه‌ای جدی برای آکنه وجود نداشته باشد، آن را می‌توان با یک راهکار ساده یعنی آب از میان برد! این محلول به کاهش آکنه حتی اگر دلایل جدی برای آن وجود داشته باشد، کمک می‌کند.

چگونه نوشیدن آب به کاهش آکنه کمک می‌کند؟

بدن ما دارای یک سیستم دفع سموم بوده که از کلیه‌ها و روده تشکیل شده است. در صورتی که این دو اندام به خوبی عمل نکنند، آنگاه بدن به سمت ریه‌ها و پوست جهت کمک به دفع سموم تغییر جهت می‌دهد. چنانچه بدن ما به قدر کافی آب دریافت نکند، کلیه‌ها و روده قادر به عملکرد درست نبوده و در نتیجه، پوست مجبور به کمک می‌شود. هنگامی که این سموم سعی می‌کنند از طریق منافذ پوست فرار کنند، منافذ مسدود شده، و این امر موجب می‌شود این سموم درست زیر پوست تجمع یافته و آنها را متورم می‌سازد. نوشیدن مقدار کافی آب، حقیقتاً به کلیه‌ها کمک می‌کند، به این دلیل که قادر خواهند بود به درستی عمل نمایند. همچنین روده‌ها هنگامی که آب کافی در بدن وجود داشته باشد، بهتر تمیز می‌شوند. کم بودن آب به این معنا است که روده‌ها دچار سوء عمل شده و منجر به تشکیل سمومی می‌شود که آکنه را بوجود می‌آرود. نوشیدن آب حقیقتاً به کاهش آکنه کمک می‌کند.
هنگامی که به اندازه کافی آب می‌نوشید، تمایل بیشتری به دفع ادرار در شما بوجود آمده که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. آب به تمام سلولهای بدن رفته و تمام سموم و همچنین مقداری چربی را جمع می‌کند، و این آب با تمام سموم و پس مانده‌های سلولی همان ادرار است. بنابراین هرچه آب بیشتری بنوشید، بدن شما پاک‌تر خواهد شد. این امر در مورد تعریق نیز صدق می‌کند. تعریق منافذ را باز کرده ـ چنانچه به دلایلی بسته شده باشند ـ به گونه‌ای که سموم می‌توانند راهی برای فرار به خارج پیدا کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، در طول زمان به رهایی از آکنه از پوست کمک می‌شود.
تمام سلول‌های موجود در بدن حاوی آب بوده، و این چیزی است که به حفظ آب بدن و سلامتی کمک می‌کند. چنانچه محتوای آب در سلولهای ما کاهش یابد، این سلولها خشک شده و این امر پوست را بی‌آب ساخته و موجب ایجاد ترک در آن می‌شود. پوست خشک و ترک خورده بیشتر آماده‌ی پذیرش باکتری نسبت به پوست آب دار و مرطوب بوده، بنابراین چنانچه سلولها آب کافی دریافت نکنند، احتمالات آکنه بوجود خواهد آمد. نوشیدن آب همچنین سلول‌ها را مرطوب نگاه داشته در نتیجه منجر به درخششی حاکی از سلامتی در پوست می‌شود. خشکی صورت و آکنه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، و نوشیدن آب کافی از خشکی پوست و در نتیجه کاهش آکنه مراقبت به عمل می‌آورد.
آب هورمون‌های استرس که به دلیل استرس انباشته شده در بدن شکل گرفته‌اند را تضعیف می‌سازد. آیا به این نکته توجه کرده‌اید که در طول امتحانات، به نظر می‌رسد جوش‌های شما بدتر می‌شوند؟ این بدان دلیل است که استرس هورمونی را تحت عنوان کورتیزول تولید می‌کند که می‌تواند منجر به بروز آکنه یا جوش شود. آب تا حدی به ضعیف شدن این هورمون کمک کرده و موجب می‌شود آکنه به طور محسوسی کاهش یابد. علاوه بر آب، نوشیدن چای گیاهی نیز به کاهش تأثیر کورتیزول کمک می‌کند، اما آب گزینه‌ی مطمئن‌تر و بی‌خطرتری است به این دلیل که عوارض جانبی و تأثیرات منفی از نوشیدن آب به وجود نمی‌آیند.

چه میزان آب بایستی نوشید؟

مقدار استاندارد مصرف آب قرار است 8 لیوان در روز باشد، اما مجدداً بایستی گفت که این میزان از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. همه‌ی افراد به طور یکسان نمی‌توانند و نیاز ندارند که 8 لیوان آب را در روز مصرف کنند. بنابراین، چگونه دریابید به چه میزان آب نیاز دارید؟ بدن ما دستگاه توانای شگفت انگیزی است که می‌داند چگونه از خود مراقبت کرده و نشانه‌هایی را در صورت بروز مشکل برجای می‌گذارد. تنها بایستی بیابیم که این نشانه‌ها چگونه خوانده می‌شوند. بهترین راه جهت بررسی این موضوع که آیا به قدر کافی آب مصرف می‌کنید، مشاهده‌ی رنگ ادرارتان است. چنانچه ادرار شما شفاف باشد، آنگاه به این معناست که آب کافی دریافت می‌کنید. اگر چنین نباشد، آنگاه لازم است که مقدار آب مصرفی خود را افزایش دهید. هر سه روز به سه روز مقدار آب مصرفی خود را به اندازه‌ی یک لیوان افزایش دهید و ببینید که آیا رنگ ادرار شفاف‌تر شده است یا خیر. این میزان مصرفی را تا زمانی افزایش دهید که ادرار شما به طور کامل شفاف شده و هیچ ته رنگ زردی در آن دیده نشود. حتی اگر این میزان 10 لیوان آب باشد، در این صورت این میزان مناسب شما است. بعضی افراد به آب کمتری نیاز دارند، در حالی که بعضی دیگر به آب بیشتر و شما می‌توانید خودتان بسنجید که به چه میزان آب نیاز دارید.
می‌توان همچنین آب را با چکاندن کمی آب لیمو در آن مصرف کرد. این امر همچنین گفته می‌شود که به روشن و پاک ساختن پوست به طور قابل توجهی کمک کند. اگر همچنین می‌خواهید که رنگ چهره‌تان بهتر شود، سعی کنید یک لیوان آب گرم را با یک قاشق عسل در آن بنوشید. آب تنها با نوشیدن نیست که به شما کمک می‌کند. حتی پاشیدن مرتب آب سرد بر روی صورت، پوست را از چرب شدن زیاد باز می‌دارد، در نتیجه به دفع آکنه کمک می‌کند. حداقل 4 تا 6 مرتبه در روز بر روی صورت خود آب پاشیده و آن را با یک حوله‌ی نه چندان نرم خشک کرده تا سلول‌های مرده‌ی پوست از بین بروند و به زودی تفاوت را احساس خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که صورت خود را محکم و شدید نمالید، به این دلیل که تولید چربی را تحریک خواهد ساخت و این امر کاملاً برخلاف هدف مورد نظر خواهد بود. بنابراین، نوشیدن آب و انجام ورزش، منجر به داشتن پوستی سالم و درخشان خواهد شد که به آرایش و پوشش زیادی نیاز نخواهدداشت!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. لطفاً با یک متخصص مورد اعتماد جهت درمان صحیح مشکل یا مشکلات خاص پوستی خود مشورت کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.