درد گردن و سردرد

علائم گردن درد و سردرد اغلب به دلیل حالت اشتباه قرار گیری گردن رخ می‌دهند اما در بیمارانی که از گلودرد، مننژیت و سینوزیت رنج می‌برند نیز مشاهده می‌شود.
پنجشنبه، 24 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد گردن و سردرد
  درد گردن و سردرد

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

علائم گردن درد و سردرد اغلب به دلیل حالت اشتباه قرار گیری گردن رخ می‌دهند اما در بیمارانی که از گلودرد، مننژیت و سینوزیت رنج می‌برند نیز مشاهده می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر برای مدت زمان طولانی، جا انداختن وعده‌های غذایی مهم روز، و کمبود خواب برخی از علل شایع سردرد و گردن درد به حساب می‌آیند.
هنگامی که گردن درد و سردرد به طور همزمان به بدن حمله ‌کنند، می‌توانند زندگی هر فردی را به جهنم تبدیل سازند. وجود درد در گردن به دلیل فشار عضلانی ایجاد شده و موجب درد خفیف تا متوسط در حین حرکت گردن می‌شود. استرس و استفاده مفرط از عضلات واقع در نزدیکی خط فک، شایع‌ترین علت درد گردن و سردرد به حساب می‌آید. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که سردرد معمولاً با مشکلات گردن همراه است.

علل

موقعیت قرارگیری بد گردن: ایستادن و یا نشستن به حالتی که فشار زیادی بر روی گردن وارد سازد، احتمال گردن درد و سردرد را افزایش می‌دهد. اغلب اوقات کودکان در حین بازی یا درس خواندن، ندانسته گردن را در وضعیتی غیر صحیح و ناراحت قرار می‌دهند. این کار می‌تواند موجب بروز مشکلات گردن شده و بر سر فشار وارد سازد. در واقع، حالت نامناسب قرارگیری گردن اغلب مسئول ایجاد درد گردن، گرفتگی و سردرد در کودکان است. همچنین، انجام فعالیت‌هایی که معمولاً توسط کودکان انجام نمی‌شود، مانند نقاشی سقف برای مدت زمان طولانی می‌تواند موجب وارد آمدن فشار بر گردن و سردرد شود.
گلو درد: باور می‌کنید یا نه، اما گلو درد به طور همزمان می‌تواند موجب درد گردن و سردرد شود. این وضعیت باعث التهاب گلو شده و به دنبال آن مشکل در بلع پیش خواهد آمد. این عارضه نوعی عفونت ویروسی بوده و افراد مبتلا به سرماخوردگی اغلب از گلو دردی شکایت دارند که حرکات گردن را محدود ساخته و موجب بروز درد در سر می‌شود. این وضعیت گلو، چرخاندن سر و به پشت سر نگاه کردن را دردناک می‌سازد.
سردرد تنشی: پریشانی و درد مرتبط با سردردهای تنشی اغلب به گردن، شانه‌ها و فک کشیده می‌شود. عضلات کتف و گردن فشرده و سفت شده و منجر به درد متوسط تا شدید می‌شود. سردرد تنشی معمولاً با احساس غیرعادیِ سفتی و فشردگی در پیشانی مشخص می‌شود که در نهایت به طرفین سر گسترش می‌یابد. در این نوع سردرد، گردن و عضلات سر و گردن به طور غیر طبیعی منقبض شده و درد نسبتاً شدیدی را بوجود می‌آورند. سردردهای تنشی ممکن است در فواصل منظم (پس از یک فاصله‌ی 15 روزه) و یا هر روز اتفاق افتند و ناراحتی همراه با آن اغلب طولانی خواهد بود اما در برخی موارد درد ضرباندارد ظرف نیم تا یک ساعت از بین می‌رود. استرس بیش از حد، اضطراب، افسردگی، خستگی و وضعیت نامناسب قرار گیری بدن برخی از شایعترین علل سردرد تنشی به حساب می‌آیند.
مننژیت: سفتی مداوم گردن و سردرد می‌تواند نشان دهنده‌ی آن باشد که فرد از مننژیت رنج می‌برد. همانطور که همه ما می‌دانیم، مننژیت یک عفونت ویروسی است که به طور اخص غشاهایی که به عنوان پوشش محافظ نخاع و مغز عمل می‌کنند را مورد هدف قرار می‌دهد. در نتیجه، این غشاها نشانه‌های محسوسی از التهاب را از خود نشان می‌دهند. افرادی که مبتلا به مننژیت می‌باشند، سردرد شدید و کوفتگی و درد مداوم گردن را تجربه می‌کنند که می‌تواند عادات طبیعی خواب را مختل سازد.
جویدن دائم آدامس: سردرد و درد گردن همچنین به عادت جویدن آدامس برای مدت زمان طولانی نسبت داده می‌شوند. این امر ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مطالعات نشان می‌دهند که جویدن دائم آدامس فشار زیادی را بر روی عضلات سر و گردن وارد می‌سازد. یکی از دلایلی که مختصصان عنوان می‌کنند که جویدن آدامس برای سلامتی ضرر دارد، می‌تواند همین دلیل باشد.
آنفلوانزا (آنفولانزا): افراد مبتلا به آنفولانزا، نیز درد خفیفی را تجربه می‌کنند که معمولاً از پشت شروع شده و سپس به گردن و سر حرکت می‌کند. این درد در طول زمان شدیدتر شده و عموماً جهت تسکین آن نیاز به مصرف مسکن خواهد بود. آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که در آن عفونت، گلو، بینی و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه موجب گرفتگی بینی و درد عضلانی، به خصوص در گردن و بازوها می‌شود.
سینوزیت: سینوزیت یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب سینوس و انسداد نسبی یا کامل بینی می‌شود. مشکلات سینوس در واقع رنج آور بوده و می‌تواند موجب گردن درد و سردرد شود. سینوس باعث گرفتگی بینی و درد شدید در پیشانی می‌شود. سینوزیت همچنین می‌تواند موجب گردن درد و سردرد مداوم شود.
آرتروز گردن: نوعی بیماری است که در آن عضلاتی که مسئول حرکت طبیعی گردن می‌باشند، قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. مفاصل گردن به آرامی به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض حالت بد قرار گیری بدن، رو به زوال می‌روند. آرتروز گردن معمولاً همراه با دوره‌های متناوبی از سردرد است.
برخورداری از خواب کافی، ماساژ پشت گردن برای از بین بردن فشار عضلانی، دنبال کردن حالت درست قرارگیری بدن، ترک سیگار از سبک زندگی خود و انجام حرکات مدیتیشن یا مراقبه و یوگا جهت فرونشاندن استرس چند راهکار خانگی به منظور درمان و پیشگیری از سردردهای تنشی به حساب می‌آیند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.