چگونه تورم لب‌ها را سریع کاهش دهیم

تورم در لب‌ها باعث می‌شود که بسیاری از ما فکر کنیم بر شخصیت و ظاهر ما تاثیر می‌گذارد. برجسته‌ترین موضوع این مقاله کاهش تورم لب‌ها با کمک دارو یا بدون آن است.
يکشنبه، 3 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه تورم لب‌ها را سریع کاهش دهیم
چگونه تورم لب‌ها را سریع کاهش دهیم

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

تورم در لب‌ها باعث می‌شود که بسیاری از ما فکر کنیم بر شخصیت و ظاهر ما تاثیر می‌گذارد. برجسته‌ترین موضوع این مقاله کاهش تورم لب‌ها با کمک دارو یا بدون آن است.
بافت لب‌ها نرم و حساس هستند، و به راحتی آسیب‌پذیر هستند. جراحات جزئی مثل گاز گرفتن تصادفی لب حین غذا خوردن یا برخورد توپ روی صورت می‌توانند باعث تورم در لب‌ها شوند. زمانی که لب‌های متورم داشته باشید احساس بدی خواهید داشت، چون آن‌ها یکی از برجسته‌ترین اعضای قابل رویت صورت هستند. اگر تورم بیش از حد باشد، در این صورت حتی ممکن است باز کردن دهان برای غذا خوردن، صحبت کردن و ... سخت باشد. بخاطر همه این دلایل، احساس می‌کنید که نیاز دارید سریع از شر تورم لب‌ها خلاص شوید. بهبود سریع‌ از این مشکل امکان‌پذیر است زیرا بافت لب‌ها دارای ویژگی منحصر به فردی است که جراحت بافت آن سریع‌تر از بافت‌های دیگر قسمت‌های بدن بهبود می‌یابد. درواقع، تورم بخشی جدایی ناپذیر از فرایند درمان است.

علل

علاوه بر جراحت، بسیاری از عوامل اساسی دیگر نیز می‌توانند سبب تورم لب‌های شما شوند. چند علل عمده به شرح زیر است:
• تبخال: این بیماری به دلیل عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. این بیماری با نام‌های دیگری مانند تاول تب و زخم‌های سرد نیز شناخته می‌شود.
• آلرژی‌های پوستی: این مشکل می‌تواند توسط مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد حساسیت‌زای مختلف در محیط و نیش حشرات ایجاد شود.
• آلرژی‌های غذایی: این یک واکنش آلرژیک است که باعث خارش و تورم لب‌ها پس از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی خاص می‌شود.
• کمبود مواد مغذی: کمبود ویتامین B باعث تورم در گوشه لب‌ها می‌شود. سایر علایم همراه با این مشکل شامل قرمزی، پوسته پوسته شدن و ترک در گوشه دهان است.
• تغییر در درجه حرارت: لب‌ها هیچگونه غدد چربی ندارند که بتوانند لب‌ها را مرطوب و چرب نگه دارند. بنابراین، زمانی که آن‌ها در معرض سرمای شدید باشند، خشک شده و تورم ایجاد می‌شود. اتفاق مشابه می‌تواند حین قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اتفاق بیافتد.

درمان

وقتی تورم در لب‌ها با خونریزی همراه است در این صورت نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد. خونریزی از بریدگی‌های جزئی و صدمات را می‌توان با پماد متوقف کرد. پزشک نیز ممکن است برای جلوگیری از هرگونه عفونت باکتریایی ثانویه در منطقه آلوده، پماد آنتی‌بیوتیک تجویز کند. یک جراحت تروماتیک جدی که به شدت به بافت لب آسیب زده، اغلب می‌تواند توسط بخیه بهبود یابد.
برای کمبود مواد مغذی در بدن نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین است. همچنین برای بهبود سریع‌تر باید غذاهایی که غنی از ویتامین B هستند مانند جو، موز، آووکادو، حبوبات، کبد، بوقلمون و ... مصرف کرد.
شیوع مکرر تاول تب با پمادهای موضعی و داروهای خوراکی ضدویروس درمان می‌شود. پزشک‌ها اغلب استفاده از روغن ویتامین E بر پوست خشک و لب‌های متورم که نتیجه قرار گرفتن در معرض شرایط گرمایی شدید است توصیه می‌کنند.

چگونه از شر تورم لب‌ها بر اثر واکنش آلرژیک خلاص شویم؟

در صورت واکنش‌های آلرژیک، پزشک‌ها ابتدا سعی می‌کنند ماده حساسیت‌زایی که باعث ایجاد تورم می‌شود را شناسایی کنند و به بیمار توصیه کنند که از ماده حساسیت‌زای شناسایی شده کاملا اجتناب کنند. سپس برای کنترل تورم لب‌ها، داروهای آنتی‌هیستامین تجویز می‌کنند. در صورتی که تورم بیش از حد باشد، کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز برای کاهش سریع تورم نیاز خواهد بود.

چگونه تورم لب را بدون نیاز به دارو سریع کاهش دهیم

برخی از داروهای ممتاز خانگی که واقعا برای تورم خفیف لب‌ها موثر هستند وجود دارند. همچنین می‌توانید آن‌ها را همراه با داروهای تجویزی که در بخش قبلی در مورد آن بحث شد مصرف کنید. تعدادی از آن‌ها در زیر آمده است:
اعمال سرما: دو راه مختلف برای اعمال سرما وجود دارد. می‌توانید یک مکعب یخ را در یک تکه پارچه نرم قرار دهید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. یا یک قاشق را به مدت 10 دقیقه داخل فریزر قرار دهید و سپس قاشق سرد را روی لب قرار دهید. این کار جریان خون را در ناحیه مورد نظر افزایش می‌دهد، و می‌تواند درد و تورم را در طی چند دقیقه کاهش دهد.
جوش شیرین: با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری و جوش شیرین یک خمیر ضخیم بسازید و یک پوشش ضخیم از این مخلوط را روی قسمت ملتهب لب قرار دهید. این کار احساس خارش و همچنین التهاب ناشی از بثورات آلرژیک، تاول تب یا گزش حشرات را پایین می‌آورد.
آلوورا: هنگامی که شما ژل تازه آلوورا را در منطقه متورم قرار می‌دهید، به آسانی جذب پوست می‌شود و خواص ضدالتهابی طبیعی آن درد و التهاب را بسیار سریع کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند با هرگونه عفونت باکتریایی که میل دارد روی لب ترک خورده گسترش یابد، مبارزه کند. می‌توان با خیال راحت از آن برای لب‌های آفتاب سوخته، گزش حشرات و تب خال دهان استفاده کرد.
چای سیاه کیسه‌ای: چای سیاه دارای یک ترکیب به نام تانن است که دارای خاصیت جمع‌کنندگی عالی است. این خاصیت بافت‌های نرم بدن را منقبض و تورم را کاهش می‌دهد. یک چای کیسه‌ای را به مدت 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس آن را از آب گرم بیرون اورده و اجازه دهید خنک شود. حالا آن را روی منطقه متورم به مدت 15 دقیقه قرار دهید. برای این که این کار سریع‌تر نتیجه بدهد روزی 3 یا 4 بار تکرار کنید.
اکثر اوقات، شما با لیسیدن مکرر ناحیه، روند درمان را به تاخیر می‌اندازید. درست است که کنترل کردن خود در این لحظه سخت است اما مجبور هستید. به این دلیل که این کار می‌تواند تورم را بیشتر کند. بنابراین اگر می‌خواهید که سریع تورم لب را کاهش دهید، از کشیدن زبان خود روی لب‌هایتان جلوگیری کنید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.