علت درد معده و نفخ

آیا درد معده سبب بی‌خوابی شما می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت است وقت آن رسیده که بدانید چطور، چه چیزی، چه زمانی و چرا این درد شروع می‌شود. این مقاله را بخوانید تا در مورد آن بدانید.
يکشنبه، 10 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علت درد معده و نفخ
 علت درد معده و نفخ

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

آیا درد معده سبب بی‌خوابی شما می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت است وقت آن رسیده که بدانید چطور، چه چیزی، چه زمانی و چرا این درد شروع می‌شود. این مقاله را بخوانید تا در مورد آن بدانید.
اغلب دلایل زیادی سبب درد معده می‌شوند. در واقع، خیلی اوقات، دردهای شکم ناشی از معده ضعیف است. با‌‌این‌حال، درد معده (که اغلب به دلیل عدم هضم است) که با نفخ (تولید گاز معده بیش از حد) همراه است شکایت رایج بسیاری از بیماران است. این وضعیت بعد از خوردن تشدید می‌شود. بنابراین، این خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک بیماری دیگری است.

علل

سوءهاضمه: مربوط به عدم هضم است. به دلایل مختلف، سوءهاضمه در هر بخشی از معده یا جهاز هاضمه می‌تواند به درد معده و نفخ منجر شود.
خوردن بیش از حد مواد غذایی غنی از پروتئین: برخی گروه‌های مواد غذایی، هنگامی که هضم می‌شوند، باعث تولید گازهایی به عنوان فراورده جانبی در روده‌ها و ورده بزرگ می‌شوند. آن‌ها شامل، لوبیا (شامل لوبیا قرمز، لوبیای لیمنسین، لوبیای سیاه)، حبوبات، کلم بروکلی و محصولات سویا هستند. اگرچه این‌ها با توجه به محتوای بالای پروتئین برای سلامتی بسیار خوب هستند ولی باید در حد اعتدال مصرف شوند.
مصرف ناگهانی زیاد فیبر: زنان جوانی که به منظور کاهش وزن مواد غذایی غنی از فیبر مصرف می‌کنند، و در یک رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌مانند، این امر سبب درد معده می‌شود.
عدم تحمل لاکتوز: برخی افراد فاقد آنزیم لاکتاز هستند که باعث می‌شود آن‌ها عدم تحمل لاکتوز داشته باشند. بنابراین اگر مصرف شیر یا هر محصول لبنی دیگر داشته باشند، دچار تجربه باد شکم و نفخ شدید می‌شوند.
سایر بیماری‌های اساسی: درد معده شدید ممکن است نشانه‌ای از سایر بیماری‌های اساسی دیگر مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون و یا حتی سرطان روده بزرگ شود. به طور معمول، درد و نفخ در ناحیه پایین شکم نشانه‌ای است که در التهاب یا انسداد روده دیده می‌شود.
استرس: استرس بیش از حد ممکن است سبب اختلال در سیستم گوارشی و اختلال در عملکرد طبیعی جهاز هاضمه شده و منجر به درد معده شود.

درمان

ورزش ملایم: کمی ورزش در طول روز باعث سبک زندگی سالم می‌شود. با ورزش روزانه، دردهای کمیاب معده می‌تواند کاهش یا حتی احتمالا حذف شوند.
تغییر در رژیم غذایی: مردم زمانی که در رژیم پروتئینی هستند و نیاز دارند که محصولات غنی از پروتئین را کاهش دهند از نفخ شکم بیش از حد شکایت می‌کنند تا زمانی که سیستم گوارشی بدن به این تغییرات عادت کند. افراد مبتلا به نفخ نادر و سوءهاضمه خفیف یا درد معده می‌توانند رژیم‌های سم‌زدایی مانند رژیم جنرال موتورز یا رژیم آب لیمو را امتحان کنند تا هر نوع سمی که در بدن حضور دارد را از بین ببرند.
اجتناب از محصولات لبنی: برای تمامی افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، مصرف محصولات لبنی می‌تواند شکم شما را با گاز بسیار پر کند. بنابراین سعی کنید از محصولات خالص شیر استفاده نکنید. سعی کنید محصولات سویا را جایگزین محصولات شیر بکنید.
کاهش فرو بردن هوا: همانطور که غیرعادی به نظر می‌رسد، برخی فعالیت‌ها مانند، سیگار کشیدن، جویدن آدامس، مصرف زیاد شیرینی و آب نبات و نوشیدن نوشابه‌های گازدار باعث افزایش گاز معده می‌شوند. برای یک بیمار که از درد معده و شکم درد شکایت می‌کند، تمامی این چیزها کاملا ممنوع است.
مراجعه به پزشک: در صورتی که درد معده ثابت و شدید است و به حدی است که فعالیت‌های روزانه را مختل می‌کند، توصیه می‌شود که به دکتر مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام گیرد و همانطور که گفته شد علت دقیق مشکل مشخص شود زیرا این علایم ممکن است یک بیماری جدی دیگر را نشان دهند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.