مهدويت نوعي و شخصي
گاهي در تعبيرات از مهدويت شخصي و نوعي استفاده مي شود ، مثلاً گفته مي شود : اهل سنت مهدويت نوعي را قبول دارند و شيعه ي امامي مهدويت شخصي را ، مقصود از اين وجود چيست ؟
شيعه قائل به مهدويت شخصي است ؛ يعني معتقد است به اين که مهدي موعود عليه السلام شخصي است معين که متولد شده و تاکنون زنده است و در آينده ظهور خواهد کرد، و او کسي جز فرزند امام حسن عسکري عليه السلام نيست .
ولي اهل سنت معتقد به مهدويت نوعي است ؛ يعني معتقد است که در آخر الزمان شخصي از ذريه ي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله به نام مهدي متولد شده، و ظهور خواهد کرد . و اوست کسي که زمين را پر از عدل و داد خواهد نمود همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد ، گرچه وجود خارجي ندارد.
تعبير مهدي نوعي و شخصي کاربرد ديگري نيز دارد و که نزد عرفا متداول است. برخي از عرفاي اهل سنت همچون مولوي معتقدند به اين که در هر زماني بايد يک مهدي موجود باشد خواه از نسل علي و خواه از نسل عمر .
مقصود آنان از مهدي ، همان قطب امکان است ،ولي شيعه قائل است که در هر زمان بايد امام معصوم موجود باشد ، زيرا بدون آن زمين مضطرب خواهد شد .
منبع: کتاب غيبت کبري
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
شيعه قائل به مهدويت شخصي است ؛ يعني معتقد است به اين که مهدي موعود عليه السلام شخصي است معين که متولد شده و تاکنون زنده است و در آينده ظهور خواهد کرد، و او کسي جز فرزند امام حسن عسکري عليه السلام نيست .
ولي اهل سنت معتقد به مهدويت نوعي است ؛ يعني معتقد است که در آخر الزمان شخصي از ذريه ي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله به نام مهدي متولد شده، و ظهور خواهد کرد . و اوست کسي که زمين را پر از عدل و داد خواهد نمود همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد ، گرچه وجود خارجي ندارد.
تعبير مهدي نوعي و شخصي کاربرد ديگري نيز دارد و که نزد عرفا متداول است. برخي از عرفاي اهل سنت همچون مولوي معتقدند به اين که در هر زماني بايد يک مهدي موجود باشد خواه از نسل علي و خواه از نسل عمر .
مقصود آنان از مهدي ، همان قطب امکان است ،ولي شيعه قائل است که در هر زمان بايد امام معصوم موجود باشد ، زيرا بدون آن زمين مضطرب خواهد شد .
منبع: کتاب غيبت کبري
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله