«مشكلات شيردهي»

با توجه به اينكه شيردهي يك روند طبيعي است نياز به صبر و تمرين نيز دارد. مادر و كودك هر دو بايد ياد بگيرند كه بهترين و راحت‌ترين شرايط براي هر كدام چيست؟ در برخي موارد بايد تحمل كرد و در برخي ديگر بايد راه حل مناسبي براي راحت‌تر شدن و لذت بردن از شيردهي اعمال كرد
يکشنبه، 26 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«مشكلات شيردهي»
«مشكلات شيردهي»
«مشكلات شيردهي»

با توجه به اينكه شيردهي يك روند طبيعي است نياز به صبر و تمرين نيز دارد. مادر و كودك هر دو بايد ياد بگيرند كه بهترين و راحت‌ترين شرايط براي هر كدام چيست؟ در برخي موارد بايد تحمل كرد و در برخي ديگر بايد راه حل مناسبي براي راحت‌تر شدن و لذت بردن از شيردهي اعمال كرد.
در اين بخش ما شما را با 4 مشكل رايج شيردهي و راه حل آن آشنا مي‌كنيم:
- از آنجايي كه با تولد كودك شير در سينه شما جريان مي‌يابد يك تجربه جديد است و اصولا همراه با درد- سوزش و بزرگ شدن سينه است و تا بدن شما با كودكتان و مقدار شيري كه مي‌نوشد هماهنگ شود مدتي زمان لازم است. البته اگر كودك به طور مناسب و صحيح شير ننوشد و يا به طور كامل مك نزند نيز ايجاد مي‌شود.
به منظور به حداقل رسانيدن اين مشكل موارد زير را رعايت فرماييد:
- هر 2 تا 3 ساعت يك بار به طور منظم به كودك شير دهيد به طوري كه هر بار سينه پس از شير خوردن كودك خالي شود.
- قبل از شير دادن به مدت چند دقيقه يك حوله گرم را روي سينه قرارداده يا دوش آب گرم بگيريد و بگذاريد آب روي بدن‌تان جريان پيدا كند.
- قبل از شير دادن با دست يا شيردوش چند قطره از شيرتان را بدوشيد تا پس از آن جريان شير راحت‌تر صورت گيرد و مكيدن آن براي كودك تسهيل شود.

از هر دو سينه شير دهيد

- پس از شير دادن به مدت 10 دقيقه مقداري يخ در كيسه‌اي ريخته و آن را روي سينه قرار دهيد. اين كار موجب عدم ترشح اضافي شير مي‌شود.

ترك و سوزش

ترك و سوزش نوك سينه دردناك بوده و ممكن است ناشي از عدم مكيدن صحيح كودك يا وضعيت نامناسب نشستن مادر و قراردادن سينه در دهان كودك باشد. مكيدن سفت و شديد نيز موجب اين ناراحتي مي‌شود و به همين دليل بايد توجه داشته باشيد كه شير كافي به دهان كودك جريان مي‌يابد يا خير. زيرا در غير اين صورت كودك ناچار به مكيدن سفت مي‌شود و مشكل شما تشديد مي‌گردد.
- پس درست و راحت بنشينيد و قسمت تيره سينه را به طور كامل در دهان كودك قرار دهيد.
- مواقعي كه شير نمي‌دهيد نوك سينه را با يك لوسيون يا روغن ملايم چرب كنيد.
- براي شستن سينه قبل از شير دادن از صابون استفاده نكنيد. آب به تنهايي براي اين كار كافي است.
- از لباس‌هاي زير نخي استفاده كنيد تا بدن در تماس با الياف مصنوعي دچار حساسيت و ناراحتي بيشتر نشود اگر تمام موارد را رعايت كرديد و هنوز اين ناراحتي را داشتيد با پزشك متخصص تماس بگيريد.

گلوله شدن شير

هرگاه احساس كرديد نقاطي در سينه يا زير بغل شما سفت و دردناك شده نشانه گلوله شدن شير است. چنانچه به هر دليلي شير به طور كافي از سينه تخليه نشود اين حالت ايجاد مي‌شود. البته ممكن است پس از چند روز به خودي خود برطرف شود اما اگر بخشي از سينه قرمز شود و اين قرمزي پخش گردد ممكن است نشانه عفونت و به دنبال آن تب باشد كه حتماً بايد توسط پزشك بررسي گردد. نكات زير نيز براي برطرف شدن گلوله شير مؤثر مي‌باشد:
- ابتدا از سينه‌اي كه دچار اين مشكل شده به كودك شير دهيد و زمان شيردهي را نيز طولاني‌تر كنيد.
- با يك حوله گرم موضع را گرم نماييد.
- قبل از شير دادن به آرامي آن را ماساژ دهيد.
- از بستن سوتين‌هاي سفت خودداري كنيد زيرا مانع از توليد و ترشح طبيعي شير مي‌شود.

دردهاي شيردهي

شايد شما از آغاز شيردهي تا زماني كه بدنتان با اين روند هماهنگ شود در سينه خود به دليل توليد و ترشح شير درد احساس كنيد. اين درد در روزهاي اول بيشتر است اما اگر بيش از چندين روز درد داشتيد بايد به دنبال راهي باشيد.
- چنانچه اين درد با شروع شيردهي آغاز شود نشانه توليد و ترشح شير است و طبيعي مي‌باشد اما مي‌توانيد براي كاهش آن در زماني كه شير نمي‌دهيد سينه را با حوله گرمي كمپرس گرم كنيد.
- اگر دماي بدن شما بيش از 100 درجه فارنهايت است يا اگر در سينه احساس درد و سوزش مي‌كنيد با پزشك متخصص تماس بگيريد. ممكن است دچار عفونت سينه شده باشيد و نياز به مصرف دارو داشته باشيد. اميدواريم با رعايت موارد فوق مشكلات شيردهي شما به حداقل برسد و شما و كودك‌تان از شير دادن و شير خوردن نهايت لذت را ببريد.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.