بایدها و نبایدهای چرت زدن

چرت یا خواب کوتاه نیرو بخش در سراسر جهان به سرعت در حال کسب محبوبیت بوده و بنابراین، به درستی استحقاق اختصاص یک روز خاص به خود را دارد! روز ملی چرت در واقع فرصتی است جهت انطباق با تغییر ساعت رسمی به
سه‌شنبه، 2 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدهای چرت زدن
  بایدها و نبایدهای چرت زدن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

چرت یا خواب کوتاه نیرو بخش در سراسر جهان به سرعت در حال کسب محبوبیت بوده و بنابراین، به درستی استحقاق اختصاص یک روز خاص به خود را دارد! روز ملی چرت در واقع فرصتی است جهت انطباق با تغییر ساعت رسمی به منظور استفاده بیشتر از نور است. این روز به جهت برخورداری از کمی خواب بیشتر و جبران ساعت از دست رفته به دلیل تغییر ساعت در بهار قرار داده شده است.

انسانهای بزرگ و فکور مانند یکدیگر فکر می‌کنند!

بسیاری از شخصیت‌های معروف در تاریخ به داشتن ویژگی‌ها و خصلت‌هایی همچون چرت زدن‌های نیرو بخش و سرحال کننده معروف بودند. ناپلئون در حالی که در میان میدان کارزار بر روی اسب نشسته، چرت می‌زد؛ و نیز آلبرت انیشتین و لئوناردو داوینچی سابقاً در طول روز چرتهای متعددی می‌زدند.
بیشتر بچه‌ها از زمان «چرت و خواب نیمروزی» نفرت دارند به این دلیل که با «زمان بازی» آنها تداخل دارد. اما همانطور که بزرگ شده و وارد دوران نوجوانی و بزرگسالی می‌شویم، به ارزش واقعی خواب پی می‌بریم. پروژه‌های آخر شب، کنفرانسهای صبح زود و صدها مسئولیت مختلف مربوطه به «دنیای بزرگترها» از راه رسیده و موجب بی‌خوابی، خستگی و بدخلقی ما می‌شوند. چیزی که از تمام این امور به نجات ما می‌آید، یک چرت با ارزش است. حتی می‌توانیم فراتر رفته و بگوییم که «داشتن یک چرت در روز موجب دور شدن پزشک از ما می‌شود»!

مزایای چرت زدن

قدرت رهایی بخش یک خواب کوتاه

• افزایش هوشیاری
• کاهش خستگی
• بهبود عملکرد
• بهبود خلق و خوی
• آرام ساختن ذهن و جسم
او پرسید: «آیا چرت خوبی زدید؟» . «بله، آقا. چرت چیز پیچیده‌ای‌ است. مرز باریکی وجود دارد در اینکه چه میزان خواب موجب احساس سرحالی و سرزندگی خواهد شد. اما اگر آن را از دست دهید، و کمتر و بیشتر از این میزان چرت بزنید، در ادامه‌ی روز احساس بدی خواهید داشت. و پس از آن احتمالاً دچار بی‌خوابی خواهید شد.» او گفت: «حقیقتاً که اهل ریسک هستی»!
ـ جاشوا ادوارد اسمیت، دوگانگی
همانطور که جاشوا اسمیت به درستی عنوان کرد، چرت می‌تواند پیچیده باشد. در واقع، چرت یک هنر است که لازم است در آن به مهارت رسید. تنها برخی بایدها و نبایدها را به خاطر بسپارید و به سادگی چرتی زده و سرحال شوید!

بایدهای چرت زدن

زمان چرت زدن کوتاه باشد

چرت‌های نیروبخش لازم است که کوتاه و مؤثر باشند. چنانچه بیش از 30 دقیقه بخوابید، بدن وارد مرحله‌ی خواب عمیق می‌شود. بیدار شدن از این خواب عمیق سخت‌تر بوده و هنگامی که بیدار می‌شوید، شما را بی‌حال خواهد ساخت. همچنین خواب شبانه‌ی شما را مختل ساخته و ممکن است به بی‌خوابی بیانجامد.

در بعد از ظهر چرت بزنید

نیمروز بهترین زمان برای خواب کوتاه می‌باشد. پس از ناهار، سطوح انرژی شروع به کاهش رفته و خواب آلودگی به سراغ فرد می‌آید. و بدن به طور طبیعی آماده‌ی بخواب رفتن می‌شود. برای اینکه چرت زدن بهترین بازده را داشته باشد به مدت 20 تا 30 دقیقه در هر زمانی بین 2 تا 4 بعدازظهر اقدام به این کار کنید.

پیش از چرت، غذایی میل کنید

خوردن یک ناهار سالم قبل از چرت فکر خوبی است. این کار امکان بیدار شدن از خواب به دلیل گرسنگی را برطرف می‌سازد. همچنین، خواب آلودگی بعد از ناهار موجب چرت زدن راحت‌تر خواهد شد. با این وجود بیش از حد مواد قندی استفاده نکنید به این دلیل که موجب بیدار نگاه داشتن شما می‌شود.

نبایدهای چرت زدن

بیش از 30 دقیقه چرت نزنید

مدت زمان چرت زدن بسیار مهم است. چرت زدن‌های نیروبخش از قرار معلوم بایستی کوتاه و مؤثر باشند. زنگ ساعت را برای مدت زمان 30 دقیقه تنظیم کنید تا بدین ترتیب بیش از حد به خواب نروید. می‌توانید بعد از چرت، و پیش از برگشتن به سر کار، به مدت 10 دقیقه تعمق و تمدد اعصاب نمایید.

به هنگام عصر چرت نزنید

چرت زدن به هنگام عصر فکر اصلاً خوبی نیست. مغز ما تاریکی هوا را با خواب ارتباط می‌دهد. از اینرو، این تصور در او ایجاد می‌شود که زمان خواب فرا رسیده است. آنگاه ممکن است در طول شب در ساعتهای غیرمعمولی از خواب بیدار شده و قادر نباشید به خواب روید. جهت کسب بهترین بهره، پیش از ساعت 4 بعد از ظهر چرت بزنید.

نکاتی جهت بهتر چرت زدن

 دوست دارید که یک چرت بسیار نیروبخش داشته باشید؟ پیش از چرت، قهوه بنوشید! کافئین حدود 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد تا انرژی شما را افزایش دهد، بنابراین مانع از چرت شما نخواهد شد. همانطور که سرحال از خواب نیمروزی خود بیدار می‌شوید، کافئین شما را هوشیارتر خواهد ساخت.
 به لطف تماس‌های تلفنی، مشتریان و همکاران، چرت زدن در محل کار می‌تواند یک مشکل باشد. بهترین راه جهت برخورد با این موقعیت مطلع ساختن رئیس و همکاران خود از عادت چرت زدن خود است. با این کار هیچ کس مزاحم شما نخواهد شد.
 محیط خواب بسیار اهمیت دارد. یک محل گرم و نرم و ترجیحاً تاریک جهت چرت زدن به مدت 20 دقیقه پیدا کنید. از قبل زنگ ساعت خود را تنظیم کنید، در غیر این صورت چرت انرژی‌زای شما به یک خواب بعد از ظهر مفصل تبدیل خواهد شد.
 فراموش نکنید که در حین چرت زدن، گوشی خود را خاموش کنید. می‌توانید به جهت تمدد اعصاب به چند موسیقی آرامش بخش گوش کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.