چگونه بارکدها، کد جهانی محصول را بخوانیم؟

یک کد 12 رقمی کد جهانی محصول، محصولات را از هم متمایز می‌کند. این مقاله به شما می‌آموزد که چگونه بارکدها را بخوانید.
شنبه، 6 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه بارکدها، کد جهانی محصول را بخوانیم؟
چگونه بارکدها، کد جهانی محصول را بخوانیم؟

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

یک کد 12 رقمی کد جهانی محصول، محصولات را از هم متمایز می‌کند. این مقاله به شما می‌آموزد که چگونه بارکدها را بخوانید.
هنگامی که یک تولیدکننده یک بارکد اعمال می‌کند و آن توسط شورای یکسان‌سازی کد تایید می‌شود، وی یک کد 12 رقمی جاهنی محصول دریافت می‌کند. این کد تمامی گونه‌ها برای خرید یک محصول را شامل می‌شود. تمامی اندازه‌های متفاوت یک محصول، دارای کد جهانی محصول متفاوتی هستند. این یکی از پر کاربردترین سیستم‌های بارکد در جهان است. دیدن همه روزه این بارکدها روی تمامی محصولات شید شما را به فکر فرو ببرد، هی شاید من هم بتوانم این بارکدها را خودم بخوانم! بله حق با شماست، شما می‌توانید بدون نیاز به دستگاه استاندارد بارکد خوان خودتان آن‌ها را بخوانید.

شرح

• بارکد 12 رقمی که ما استفاده می‌کنیم کد استاندارد جهانی محصول UPC-A است.این کدها با توجه به سیستم‌های مختلف، می‌توانند دارای گونه‌های مختلفی باشند.
• هر نوار سیاه و سفید نشان‌دهنده یک عدد خاص است.
• این نوارها دارای ضخامت‌های مختلفی هستند، و مطابق با افزایش ضخامت دارای ترتیب صعودی هستند.
• باریک‌ترین نوار عدد 1 را نشان می‌دهد، نوار متوسط 2 را نشان می‌دهد، نوار ضخیم بعدی 3 را نشان می‌دهد و ضخیم‌ترین نوار 4 را نشان می‌دهد.
• با توجه به این نوارهای مختلف که با فضاهای سفید آمیخته شده‌اند، ما بارکد را به دست می‌آوریم.

چگونه آن‌را بخوانیم

اسکنر UPC
شما می‌توانید اسکنرهای موجود در بازار که به منظور رمزگشایی UPC هستند را تهیه کنید. برای مثال، اسکنر بارکد نماد LS2208 یک اسکنر عمومی است که شامل UPC-A (UPC استاندارد) نیز می‌باشد. اسکنر بیسیم MC3090 از شرکت بارکدها، یک اسکنر بسیار عالی برای UPC است. اگر واقعا نمی‌خواهید که بروید و یک اسکنر بخرید اما دارای یک گوشی هوشمند هستید باز هم شانس خواندن آن‌را دارید. بارکد خوان ScanLife یک نرم افزار گوشی‌های هوشمند است که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از دوربین گوشی از بارکد یک عکس بگیرید، عکس را بخواند و بارکد عکس گرفته شده را رمزگشایی کند. بهترین بخش نرم افزار آنجاست که کاملا رایگان است.

خواندن دستی

یک UPC 12 نواری استاندارد حاوی تعدادی عناصر رایج است، و سپس یکی از آن‌ها محصول را متمایز می‌کند. همچنین، خواندن کد با چشم‌ها می‌تواند نیاز به دقت بالایی داشته باشد، بنابراین نوارها را آسان بگیرید و اگر عینک بزرگ‌کننده دارید از آن استفاده کنید.
• به اول و آخر ردیف نوارها در بارکد نگاه کنید (ردیفی از نوارها). دو نوار نازک سیاه که با خط سفید از هم جدا شده‌اند وجود دارد. این در تمامی کدهای اینچنینی استاندارد است.
• این ترتیب به عنوان 101 شناخته می‌شود. دلیل این است که این کدها به صورت باینری کدگذاری شده‌اند. توجه داشته باشید که هر بارکدی با 101 شروع و خاتمه می‌یابد.
• حال، به ترتیب نوارهایی که دقیقا در مرکز کد قرار دارند توجه کنید. نوارهای میانی ترتیب متوالی از سفید –سیاه –سفید –سیاه –سفید هستند. این ترتیب کد 01010 را می‌سازد.
• بقیه نوارها هر کدام حاوی کدهای عددی خود هستند. هر کد نشان‌دهنده یک مقدار مشخصی از اطلاعات درباره محصول است.
• حال، به تمامی اعداد در پایین نگاه کنید. هر عدد با یک پنل از یک مجموعه چهار نواری همراه است. این اعداد مجددا یک مجموعه خاص از کدهای عددی را معین می‌کند.
• 6 رقم اول حاوی اطلاعاتی در مورد خرید محصول و اطلاعاتی در مورد تولیدکننده است. 5 رقم بعدی جزئیات محصول مانند، اندازه محصول، نسخه و ... را شرح می‌دهد. آخرین عدد رقم مقابله‌ای نامیده می‌شود و برای تشخیص خطا از اسکنر UPC استفاده می‌کند.

کدهای استاندارد UPC

هر یک از این اعداد نشان‌دهنده مجموعه‌ای از کدهای عددی هستند که در زیر لیست شده‌اند:
0 = 3211, 1 = 2221,
2 = 2122, 3 = 1411,
4 = 1132, 5 = 1231,
6 = 1114, 7 = 1312,
8 = 1213, 9 = 3112.
مثال: حال به سه عدد اول (012) توجه کنید. بنابراین، روش خواندن آن‌ها باید 101321122212122 باشد. هنگامی که جدا می‌شوند هر یک از اعداد با یک عدد چهار رقمی با یک 101 در ابتدا تا به اسنکر بگوید که بارکد شروع شده است نشان داده می‌شوند.
101 3211 2221 2122
شروع 0 1 2

پیشوندهای استاندارد UPC

در اینجا رایج‌ترین پیشوندهایی که در بارکدهای کد جهانی محصول پیدا می‌شوند وجود دارد:
• 0، 1، 6، 7 و 8 رایج‌ترین هستند؛ امروزه اینها در اکثر کالاها دیده می‌شوند.
• 2 برای محصولاتی به کار می‌رود که از نظر وزنی متفاوت هستند، مانند: غذا
• 3 نشان می‌دهد که محصول دارو است.
خواندن بارکد می‌تواند ثابت کند که این کار فراتر از تفریح است. اگر شما در تعطیلات به جایی می‌روید، بهتر است در مورد محصولی که خرید می‌کنید بیشتر بدانید. همچنین، به هنگام خواندن بارکد، به ویژه اگر قبلا مشکلات بینایی داشتید مراقب چشمانتان باشید. جدای از آن، خواندن آن‌ها می‌تواند یک فعالیت کاملا جالب باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.