هوش مصنوعى و روباتيك رضوان السادات ميرمحمدي
منبع: مجله پرسمان
آيا بشر قادر خواهد بود موجودى هوشمند همانند خود به وجود آورد؟ آيا زمانى فرا خواهد رسيد كه روباتها به خانه ما رفتوآمد كنند؛ كنار ما بنشينند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟چه زمانى رؤياى روباتها به حقيقت خواهد پيوست؟
شايد سؤالاتى اين چنين را بتوان زمينهساز ظهور دانشى نوين، با عنوان هوش مصنوعى دانست. نخستين جرقههاى هوش مصنوعى به سالهاى بعد از جنگ جهانى دوم باز مىگردد. زمانى كه آلن تورينگ در سال 1950م. آزمايشى مبنى بر اين كه آيا ماشين قادر است با فرآيندهاى مغز انسان رقابت نمايد، مطرح كرد. سال 1960م. با روى كار آمدن برنامههاى بازى شطرنج و ساخت اولين روباتها و استفاده از زبانهاى برنامهنويسى در اروپا و آمريكا، تحقيقات در زمينه هوش مصنوعى به جنبههاىانسانى نزديكتر شد.اما هوش مصنوعى چيست و هوشمندى به چه معناست؟
به زبانى ساده، هوش مصنوعى، دانش ساختن ماشينها يا برنامههاى هوشمند است. هوش مصنوعى، شاخهاى از علم كامپيوتر است و در واقع تلفيقى از سه فناورى و گرايش مطرح؛ يعنى شبكههاى عصبى، سيستمهاى استدلال فازى و الگوريتم تكاملى مىباشد. شبكههاى عصبى، تقليدى از سيستم فيزيكى و عصبى انسان است. سيستم فازى، الگويى از تفكر و الگوريتمهاى تكاملى، برداشتى از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبيعت است.اما آلن تورينگ، هوشمندى را به گونهاى ديگر تعريف كرده است. وى با انجام آزمايشى كه سالها بعد با نام «تست تورينگ» مشهور شد و بيشتر همانند يك بازى بود، توانست روشى براى تشخيص هوشمندى ماشين ارائه دهد.فرض كنيد شما در آزمايش تورينگ شركت كردهايد. در اين صورت، بايستى در يك سوى يك ديوار حايل قرار گيريد؛ به گونهاى كه تنها از طريق يك دستگاه تلهتايپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصى كه در آن سوى ديوار قرار دارد و هويت او براى شما مشخص نيست، قادر به برقرارى ارتباط باشيد.
در مدت زمان انجام آزمايش، ميان شما و آن شخص مكالماتى صورت مىگيرد. حال اگر پس از انجام آزمايش به شما گفته شود شخصى كه در آن سوى ديوار قرار داشته و به سؤالات شما پاسخ مىداده، يك ماشين بوده است، در آن صورت، ماشين مورد نظر، يك ماشين هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمايش، به مصنوعى بودن آن پى ببريد، مطابق ديدگاه تورينگ، ماشين، هوشمند نيست.بدين ترتيب، تورينگ در اين آزمايش، مشخصه مهم هوشمندى را توانايى پردازش و درك زبان طبيعى مطرح نمود.در تعريفى ديگر، هوش مصنوعى، مطالعه روشهايى براى تبديل كامپيوتر به ماشينى است كه بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.با توجه به تعريف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودى شبيه انسان و يا ابزار يا ماشينى است كه مىتواند به انسان شبيه شود.هر چند انسان، هوشمندترين موجودى است كه مىشناسيم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفى تمامى اعمال انسان نيز هوشمندانه و برتر از موجودات ديگر نيست؛ به طورى كه در بسيارى از جنبههاى ادراكى و حسى، همچون قدرت بينايى و شنوايى، موجودات ديگر كاملاً قوىتر از انسان مىباشند.از سوى ديگر، برخى بر اين باورند كه كامپيوترهاى امروزى را مىتوان جزء ابزارهاى هوشمند به حساب آورد؛ حال آن كه اين كامپيوترها فعلاً بهترين ابزار، براى پيادهسازى هوشمندى هستند. همچنين هوشمندى كامپيوترها برخلاف هوشمندى طبيعىانسان است.در كامپيوتر، يك واحد كاملاً پيچيده، مسئوليت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالى كه در طبيعت، تعداد بسيار زيادى از واحدهاى كاملاً ساده (به عنوان مثال، نورونهاى شبكه عصبى) با عملكرد همزمان خود، رفتارى هوشمند را سبب مىشوند. بنابراين، تفاوت هوشمندى مصنوعى و هوشمندى طبيعى، ميان پيچيدگى فوقالعاده و سادگى فوقالعاده است.
تعدادى از شاخههاى هوش مصنوعى را مىتوان در عناوين زير خلاصه نمود:
1- شبكههاى عصبى (Neural Networks)
اين شبكهها كه با الهام از مدل شبكه عصبى ذهن انسان طراحى مىشوند و امروزه كاربردهاى فراوان و گستردهاى داشته، در زمينههاى متنوعى چون سيستمهاى كنترلى، روباتيك، تشخيص متون، پردازش تصوير و... مورد استفاده قرار مىگيرند. 2- پردازش زبان طبيعى (Natural Language Processing)
در اين شاخه، سيستمها براى فهم زبان انسان برنامهريزى مىشوند.
3- روباتيك (Robotics)
اين شاخه از هوش مصنوعى سعى دارد روباتها را طورى برنامهريزى كند كه اعمالى هوشمندانه، چون توانايى ديدن، شنيدن و نشان دادن عكسالعمل به محركهاى محيطى را انجام دهد.
4- انجام مسابقات (Game Playing)
در اين قسمت، كامپيوترها براى شركت در مسابقاتى چون شطرنج برنامهريزى مىشوند. ماه مِى سال 1997م. زمانى كه كامپيوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شكست داد، 40 سال تلاش در زمينه هوش مصنوعى به نتايج موفقيتآميزى دست يافت. چهارم جولاى 1997م. مأموريت «رهياب NASA» با نشستن يك روبات بر روى سطح كره مريخ، با موفقيت انجام شد. در همين حال و در كنار اين پيشرفتها، روبوكاپ اولين قدمهاى خود را با برپايى مسابقات روباتهاى فوتباليست برداشت. روبوكاپ در واقع جام جهانى روباتهاست.هدف سمبليك اين مسابقات اين است كه در سال 2050م. تيمى متشكل از روباتهاى انساننماى هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمين فوتبال واقعى شكست دهند. تا كنون 8 دوره از اين مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آينده (2005م.) اين مسابقات 19-13 جولاى در ازاكاى ژاپن برگزار گردد.
مسابقات جام جهانى روباتها در شش ليگ زير انجام مىشود:
5- سيستمهاى خبره (Expert Systems)
در اين شاخه، كامپيوترها براى تصميمگيرى در شرايط واقعى زندگى برنامهريزى مىشوند. نمونهاى از سيستمهاى خبره، سيستمهاى تشخيص بيمارى مىباشند.در اين سيستمها، اطلاعات يك يا چند متخصص به همراه اطلاعات دريافتى از مراجعان به كامپيوتر داده مىشود؛ سپس كامپيوتر با پرسش سؤالاتى از مراجعهكننده و تطبيق آن با اطلاعات موجود در بانك اطلاعاتى خود، بيمارى شخص را تشخيص خواهد داد.هر چند اين سيستمها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتى كه به آنها داده شده، استفاده مىكنند. براى نزديك شدن به هوشمندى انسان، ماشين بايستى بتواند كاركرد خود را اصلاح نمايد. به عبارتى ديگر، ماشين، بايستى داراى قدرت يادگيرى باشد.
6- يادگيرى ماشين (Machine Learning)
يادگيرى ماشين به اين معناست كه ماشين بتواند برنامه، ساختار يا دادههايش را بر اساس ورودىها يا در پاسخ به اطلاعات خارجى، به نحوى تغيير دهد كه رفتارش به آن چه از او انتظار مىرود، نزديكتر شود.
7- استراتژىهاى تكاملى (الگوريتم ژنتيك) (Evolutionary Algorithms)
در اين زمينه بيشتر به هوشمندىهايى غير از هوشمندى انسان پرداخته مىشود. در حقيقت اين گرايش سعى دارد مسائل بهينهسازى را با كمك روشهايى كه در طبيعت انتخاب شده است، حل نمايد. به طور مثال، زمينههايى چون سيستم ايمنى بدن انسان كه در آن بيشمار الگوى ويروسهاى مهاجم به صورتى هوشمندانه ذخيره مىشوند و يا روش يافتن كوتاهترين راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگى بيانگر گوشههايى از هوشمندى بيولوژيك هستند.
8- تشخيص گفتار (Speech Recognition) اين گونه سيستمها معمولاً به عنوان ابزارهاى بيومتريك و تشخيص هويت با كمك صدا در مكانهايى چون بانكها، فرودگاهها، آزمايشگاههاى تحقيقاتى و... براى ايجاد امنيت و كنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار مىگيرند.
9- بينايى ماشين (Machine Vision)
هدف از بينايى ماشين شبيهسازى، عملكرد سيستم بينايى انسان مىباشد.در اين شاخه، ردگيرى و تعقيب حركات چشم، يكى از زمينههاى خاص و پرطرفدار در ميان متخصصان هوش مصنوعى محسوب مىشود. مثالهايى از كاربردهاى چنين سيستمى عبارتند از:تعقيب حركات چشم شخصى خاص در ميان جمعيت، بررسى افراد مشكوك، تشخيص ميزان هوشيارى رانندگان با توجه به وضعيت و حالات چشم وى، ايجاد ارتباط معلولين جسمى با كامپيوتر از طريق فرامين چشمى، ايجاد نظم در ترافيك جادهاى و كنترل نامحسوس.
كاربردهاى اين گونه سيستمها عبارتند از:
راهنماى الكترونيكى مسير، كنترل ترافيك شهرى، سيستمهاى اعلام خطر، تنظيم چراغهاى راهنما، شناسايى موقعيت تصادف و در نهايت پردازش اطلاعات مربوط به جابهجايى كالا و مسافر.
هدف نهايى هوش مصنوعى، ساخت نوعى انسان مصنوعى است و در حقيقت، ساخت برنامه نرمافزارى كه بتواند همانند انسان فكر كند. چنين ماشينى با تركيب تكنيكهاى استنباطى پيشرفته و استفاده از توانايى تحليلگران، مهندسان، سياستمداران، تصميم گيرندههاى شرايط بحرانى و ساير دانشمندان و بر پايه حجم عظيمى از منابع اطلاعاتى، مىتواند بهترين تصميم را در شرايط بحرانى اتخاذ نمايد.فناورىهاى جديد بيش از آن كه شگفتآور و به دور از درك عمومى باشند، بيانگر شكوه و عظمت خالقى است كه آفريننده تفكر، خلاقيت و استعداد صاحبان صنعت و تكنولوژى است؛ آن گونه كه سهراب گفت:
شايد سؤالاتى اين چنين را بتوان زمينهساز ظهور دانشى نوين، با عنوان هوش مصنوعى دانست. نخستين جرقههاى هوش مصنوعى به سالهاى بعد از جنگ جهانى دوم باز مىگردد. زمانى كه آلن تورينگ در سال 1950م. آزمايشى مبنى بر اين كه آيا ماشين قادر است با فرآيندهاى مغز انسان رقابت نمايد، مطرح كرد. سال 1960م. با روى كار آمدن برنامههاى بازى شطرنج و ساخت اولين روباتها و استفاده از زبانهاى برنامهنويسى در اروپا و آمريكا، تحقيقات در زمينه هوش مصنوعى به جنبههاىانسانى نزديكتر شد.اما هوش مصنوعى چيست و هوشمندى به چه معناست؟
به زبانى ساده، هوش مصنوعى، دانش ساختن ماشينها يا برنامههاى هوشمند است. هوش مصنوعى، شاخهاى از علم كامپيوتر است و در واقع تلفيقى از سه فناورى و گرايش مطرح؛ يعنى شبكههاى عصبى، سيستمهاى استدلال فازى و الگوريتم تكاملى مىباشد. شبكههاى عصبى، تقليدى از سيستم فيزيكى و عصبى انسان است. سيستم فازى، الگويى از تفكر و الگوريتمهاى تكاملى، برداشتى از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبيعت است.اما آلن تورينگ، هوشمندى را به گونهاى ديگر تعريف كرده است. وى با انجام آزمايشى كه سالها بعد با نام «تست تورينگ» مشهور شد و بيشتر همانند يك بازى بود، توانست روشى براى تشخيص هوشمندى ماشين ارائه دهد.فرض كنيد شما در آزمايش تورينگ شركت كردهايد. در اين صورت، بايستى در يك سوى يك ديوار حايل قرار گيريد؛ به گونهاى كه تنها از طريق يك دستگاه تلهتايپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصى كه در آن سوى ديوار قرار دارد و هويت او براى شما مشخص نيست، قادر به برقرارى ارتباط باشيد.
در مدت زمان انجام آزمايش، ميان شما و آن شخص مكالماتى صورت مىگيرد. حال اگر پس از انجام آزمايش به شما گفته شود شخصى كه در آن سوى ديوار قرار داشته و به سؤالات شما پاسخ مىداده، يك ماشين بوده است، در آن صورت، ماشين مورد نظر، يك ماشين هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمايش، به مصنوعى بودن آن پى ببريد، مطابق ديدگاه تورينگ، ماشين، هوشمند نيست.بدين ترتيب، تورينگ در اين آزمايش، مشخصه مهم هوشمندى را توانايى پردازش و درك زبان طبيعى مطرح نمود.در تعريفى ديگر، هوش مصنوعى، مطالعه روشهايى براى تبديل كامپيوتر به ماشينى است كه بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.با توجه به تعريف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودى شبيه انسان و يا ابزار يا ماشينى است كه مىتواند به انسان شبيه شود.هر چند انسان، هوشمندترين موجودى است كه مىشناسيم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفى تمامى اعمال انسان نيز هوشمندانه و برتر از موجودات ديگر نيست؛ به طورى كه در بسيارى از جنبههاى ادراكى و حسى، همچون قدرت بينايى و شنوايى، موجودات ديگر كاملاً قوىتر از انسان مىباشند.از سوى ديگر، برخى بر اين باورند كه كامپيوترهاى امروزى را مىتوان جزء ابزارهاى هوشمند به حساب آورد؛ حال آن كه اين كامپيوترها فعلاً بهترين ابزار، براى پيادهسازى هوشمندى هستند. همچنين هوشمندى كامپيوترها برخلاف هوشمندى طبيعىانسان است.در كامپيوتر، يك واحد كاملاً پيچيده، مسئوليت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالى كه در طبيعت، تعداد بسيار زيادى از واحدهاى كاملاً ساده (به عنوان مثال، نورونهاى شبكه عصبى) با عملكرد همزمان خود، رفتارى هوشمند را سبب مىشوند. بنابراين، تفاوت هوشمندى مصنوعى و هوشمندى طبيعى، ميان پيچيدگى فوقالعاده و سادگى فوقالعاده است.
شاخهها و كاربردهاى هوش مصنوعى
بيشتر افراد با شنيدن عبارت «هوش مصنوعى»، روباتهاى فيلمهاى علمى - تخيلى و بازىهاى كامپيوترى و به خصوص شطرنج را به خاطر مىآورند.هوش مصنوعى در مدت زمان كوتاهى از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازىها به سوى دنيايى از مسائل شگفتآورى همچون سيستمهاى خبره، بينايى ماشين و... گام بردارد.امروزه ردپايى از هوش مصنوعى را مىتوان در علوم مختلفى اعم از پزشكى، علوم هوافضا، مهندسى و طراحى پروژه، اكتشافات و حتى تسليحات نظامى مشاهده كرد. از اين رو، متخصصان هوش مصنوعى، با توجه به كاربردهاى گوناگون اين علم، آن را در شاخههاى متنوعى دنبال نمودهاند.تعدادى از شاخههاى هوش مصنوعى را مىتوان در عناوين زير خلاصه نمود:
1- شبكههاى عصبى (Neural Networks)
اين شبكهها كه با الهام از مدل شبكه عصبى ذهن انسان طراحى مىشوند و امروزه كاربردهاى فراوان و گستردهاى داشته، در زمينههاى متنوعى چون سيستمهاى كنترلى، روباتيك، تشخيص متون، پردازش تصوير و... مورد استفاده قرار مىگيرند. 2- پردازش زبان طبيعى (Natural Language Processing)
در اين شاخه، سيستمها براى فهم زبان انسان برنامهريزى مىشوند.
3- روباتيك (Robotics)
اين شاخه از هوش مصنوعى سعى دارد روباتها را طورى برنامهريزى كند كه اعمالى هوشمندانه، چون توانايى ديدن، شنيدن و نشان دادن عكسالعمل به محركهاى محيطى را انجام دهد.
4- انجام مسابقات (Game Playing)
در اين قسمت، كامپيوترها براى شركت در مسابقاتى چون شطرنج برنامهريزى مىشوند. ماه مِى سال 1997م. زمانى كه كامپيوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شكست داد، 40 سال تلاش در زمينه هوش مصنوعى به نتايج موفقيتآميزى دست يافت. چهارم جولاى 1997م. مأموريت «رهياب NASA» با نشستن يك روبات بر روى سطح كره مريخ، با موفقيت انجام شد. در همين حال و در كنار اين پيشرفتها، روبوكاپ اولين قدمهاى خود را با برپايى مسابقات روباتهاى فوتباليست برداشت. روبوكاپ در واقع جام جهانى روباتهاست.هدف سمبليك اين مسابقات اين است كه در سال 2050م. تيمى متشكل از روباتهاى انساننماى هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمين فوتبال واقعى شكست دهند. تا كنون 8 دوره از اين مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آينده (2005م.) اين مسابقات 19-13 جولاى در ازاكاى ژاپن برگزار گردد.
مسابقات جام جهانى روباتها در شش ليگ زير انجام مىشود:
- 1- ليگ روباتهاى اندازه متوسط (Middle Size).
2- ليگ شبيهسازى (Simulation).
3- ليگ روباتهاى اندازه كوچك (Small Size).
4- ليگ روباتهاى انساننما (Humanoid).
5- ليگ روباتهاى امدادگر (Rescue).
6- ليگ سگهاى سونى (Sony dog).
5- سيستمهاى خبره (Expert Systems)
در اين شاخه، كامپيوترها براى تصميمگيرى در شرايط واقعى زندگى برنامهريزى مىشوند. نمونهاى از سيستمهاى خبره، سيستمهاى تشخيص بيمارى مىباشند.در اين سيستمها، اطلاعات يك يا چند متخصص به همراه اطلاعات دريافتى از مراجعان به كامپيوتر داده مىشود؛ سپس كامپيوتر با پرسش سؤالاتى از مراجعهكننده و تطبيق آن با اطلاعات موجود در بانك اطلاعاتى خود، بيمارى شخص را تشخيص خواهد داد.هر چند اين سيستمها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتى كه به آنها داده شده، استفاده مىكنند. براى نزديك شدن به هوشمندى انسان، ماشين بايستى بتواند كاركرد خود را اصلاح نمايد. به عبارتى ديگر، ماشين، بايستى داراى قدرت يادگيرى باشد.
6- يادگيرى ماشين (Machine Learning)
يادگيرى ماشين به اين معناست كه ماشين بتواند برنامه، ساختار يا دادههايش را بر اساس ورودىها يا در پاسخ به اطلاعات خارجى، به نحوى تغيير دهد كه رفتارش به آن چه از او انتظار مىرود، نزديكتر شود.
7- استراتژىهاى تكاملى (الگوريتم ژنتيك) (Evolutionary Algorithms)
در اين زمينه بيشتر به هوشمندىهايى غير از هوشمندى انسان پرداخته مىشود. در حقيقت اين گرايش سعى دارد مسائل بهينهسازى را با كمك روشهايى كه در طبيعت انتخاب شده است، حل نمايد. به طور مثال، زمينههايى چون سيستم ايمنى بدن انسان كه در آن بيشمار الگوى ويروسهاى مهاجم به صورتى هوشمندانه ذخيره مىشوند و يا روش يافتن كوتاهترين راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگى بيانگر گوشههايى از هوشمندى بيولوژيك هستند.
8- تشخيص گفتار (Speech Recognition) اين گونه سيستمها معمولاً به عنوان ابزارهاى بيومتريك و تشخيص هويت با كمك صدا در مكانهايى چون بانكها، فرودگاهها، آزمايشگاههاى تحقيقاتى و... براى ايجاد امنيت و كنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار مىگيرند.
9- بينايى ماشين (Machine Vision)
هدف از بينايى ماشين شبيهسازى، عملكرد سيستم بينايى انسان مىباشد.در اين شاخه، ردگيرى و تعقيب حركات چشم، يكى از زمينههاى خاص و پرطرفدار در ميان متخصصان هوش مصنوعى محسوب مىشود. مثالهايى از كاربردهاى چنين سيستمى عبارتند از:تعقيب حركات چشم شخصى خاص در ميان جمعيت، بررسى افراد مشكوك، تشخيص ميزان هوشيارى رانندگان با توجه به وضعيت و حالات چشم وى، ايجاد ارتباط معلولين جسمى با كامپيوتر از طريق فرامين چشمى، ايجاد نظم در ترافيك جادهاى و كنترل نامحسوس.
تازههاى هوش مصنوعى
آن گونه كه در روزگاران گذشته انديشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محيطى وسيع تنها با كمك يك كليد، اينترنت، پيشرفتهاى پزشكى و بسيارى چيزهاى ديگر، بيشتر به يك رؤيا مىمانست تا يك حقيقت امروزى، به زودى وسايل هوشمند نيز در فروشگاهها و مراكز خريد، به راحتى در اختيار ما قرار خواهند گرفت. اگر سرى به صفحات اينترنتى اخبار تكنولوژى بزنيم، با نگاهى كوتاه متوجه انبوهى از محصولات جديد هوشمند خواهيم شد.نمونههاى زير، تنها گوشهاى از كاربردهاى هوش مصنوعى در صنايع مختلف مىباشند.لباسهاى هوشمند
با توسعه نانوتكنولوژى و استفاده از مواد مولكولى سبك، امكان ساخت لباسهاى هوشمند فراهم شده است. اين گونه لباسها، قابليت تغيير رنگ جهت استتار در محيطهاى مختلف را داشته، شخص را در برابر سلاحهاى بيولوژيكى و شيميايى محافظت مىكنند. امكان مجهز نمودن اين گونه لباسها به تجهيزات مخابراتى، انتقال علائم حياتى جهت درمان از راه دور در مناطق جنگى و يا آسيبديده، از ديگر مزاياى اين لباسها به شمار مىآيند.همچنين در صورت بروز حادثه براى كاربر، پيامى به تلفن همراه يا پست الكترونيكى مشخصى ارسال مىگردد.آجر و ساختمانهاى هوشمند
ساختمانهاى هوشمند اين قابليت را دارند كه با تغيير شرايط محيطى، نسبت به تغييرات، عكسالعمل نشان داده، امنيت و آرامش را براى ساكنان خانه فراهم نمايند.يك ساختمان هوشمند، داراى سيستمهاى اتوماتيك گرمايشى، تهويه مطبوع، اعلام حريق، آتشنشانى، سيستمهاى امنيتى، مديريت انرژى و سيستمهاى روشنايى خودكار مىباشد.آجرهاى هوشمند كه همانند آجرهاى معمولى در ساختمانها به كار مىروند، مجهز به حسگرهاى الكترونيكى هستند كه با اتصال به يك سيستم كامپيوترى، دما، لرزش و حركت ساختمان را كنترل مىكنند و سبب ايمنتر شدن ساختمان مىشوند. به كارگيرى چند آجر در محلهاى مختلف يك ساختمان، مىتواند به صورت يك شبكه عمل كرده، تصويرى كلى از ثبات ساختمان ارائه دهد. كفشهاى هوشمنداين كفشها، با قابليت انطباق با محيطهاى سنگلاخى، خاكى، مرطوب و هرگونه شرايط آب و هوايى ديگر، براى استفاده ورزشكاران بسيار مناسب مىباشند.كيف هوشمند
به كمك يك سنسور يا حسگر، به يادآورى محتويات درون كيف پرداخته، از گم شدن اشياى داخل كيف جلوگيرى مىكند.شير آب هوشمند
به محض نزديك شدن دست يا هر جسم ديگرى در محدوده ديد حسگر دستگاه، فركانسى از آن ساطع شده، انتقال اختلاف پتانسيل حاصل به ميكروكنترلر موجود، سبب جارى شدن آب مىشود. شير مذكور، به محض خروج دست از محدوده ديد، در مدت زمان 25 هزارم ثانيه آب را قطع مىكند.سيستمهاى حمل و نقل هوشمند
سيستمهاى حمل و نقل هوشمند، به معنى استفاده و به كارگيرى تكنولوژىهاى نوين، همچون الكترونيك، ارتباطات و سيستمهاى كنترلى است.كاربردهاى اين گونه سيستمها عبارتند از:
راهنماى الكترونيكى مسير، كنترل ترافيك شهرى، سيستمهاى اعلام خطر، تنظيم چراغهاى راهنما، شناسايى موقعيت تصادف و در نهايت پردازش اطلاعات مربوط به جابهجايى كالا و مسافر.
تسليحات نظامى هوشمند
نقش انسان در لحظات بحرانى جنگ، بسيار كمرنگتر از گذشته شده است؛ به طورى كه جنگهاى امروزى در حقيقت نبرد كامپيوترهاى ما با كامپيوترهاى دشمن خواهد بود.سيستمهاى شليك بعد از هشدار كامپيوتر، حضور ماشينهايى با قابليتهاى انسانى، مانند بينايى، درك زبانهاى طبيعى و قدرت استدلال، خلبان اتوماتيك، استفاده از انواع روباتها جهت شناسايى، تخريب و پاكسازى مناطق جنگى و...، تنها نمونههايى از كاربردهاى نظامى هوش مصنوعى محسوب مىگردند.ميكروروباتهاى جراح كه همراه با نوشيدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده مىشوند، با كمك كنترل از راه دور، به كاوش در محيط بدن پرداخته، عكسبردارى و انجام عمل جراحى را امكانپذير مىسازند، استفاده از برچسپهاى هوشمند براى رديابى زندانيان، سيستمهاى هوشمند اعلام زمان مصرف دارو، كارتهاى شناسايى هوشمند و تراشههاى هوشمند با ابعاد نصف يك دانه شن كه در زير پوست قرار مىگيرند و جايگزينى براى كارتهاى اعتبارى خواهند بود و...، نمونههاى ديگرى از كاربردهاى وسايل هوشمند هستند.هدف نهايى هوش مصنوعى، ساخت نوعى انسان مصنوعى است و در حقيقت، ساخت برنامه نرمافزارى كه بتواند همانند انسان فكر كند. چنين ماشينى با تركيب تكنيكهاى استنباطى پيشرفته و استفاده از توانايى تحليلگران، مهندسان، سياستمداران، تصميم گيرندههاى شرايط بحرانى و ساير دانشمندان و بر پايه حجم عظيمى از منابع اطلاعاتى، مىتواند بهترين تصميم را در شرايط بحرانى اتخاذ نمايد.فناورىهاى جديد بيش از آن كه شگفتآور و به دور از درك عمومى باشند، بيانگر شكوه و عظمت خالقى است كه آفريننده تفكر، خلاقيت و استعداد صاحبان صنعت و تكنولوژى است؛ آن گونه كه سهراب گفت:
- كار ما شايد اين است
كه ميان گل نيلوفر و قرن
پى آواز حقيقت بدويم.
سايتهاى مرتبط با موضوع رباتيك و هوش مصنوعى
http://transit-port.net.AI.CogSci.Robotics.usenet.html
http://en.wikipedia.org.wiki.Artificial_intelligence
www.ri.cmu.edu.events.25th.index2.html
www.robocup2005.org.home.default.aspx
www.cs.berkeley.edu.~russell.ai.html
www.roboticsconference.org
http://computer4all.persianblog.com
www.robothalloffame.org
www.robocup2004.pt
robot.schoolnet.ir
www.iritn.com
www.a-i.com
http://en.wikipedia.org.wiki.Artificial_intelligence
www.ri.cmu.edu.events.25th.index2.html
www.robocup2005.org.home.default.aspx
www.cs.berkeley.edu.~russell.ai.html
www.roboticsconference.org
http://computer4all.persianblog.com
www.robothalloffame.org
www.robocup2004.pt
robot.schoolnet.ir
www.iritn.com
www.a-i.com