کشف الغطاء عن مبهمات شريعة الغراء

کاشف الغطاء عالم امامي، مجتهد، فقيه، اصولي، و از متکلمين اماميه است و نسبش به مالک اشتر مي رسد. وي در نجف به دنيا آمده و در همان جا وفات يافت. او نزد بهبهاني، سيد مهدي بحرالعلوم و سيد صادق فهّام کسب دانش نمود. کاشف الغطاء در فقه و کلام استاد بود و در احکام شرعي مهارتي به کمال داشت. دروس شرايع اسلام را با کمال آراستگي تدريس مي کرد و فروع مسائل حلال و حرام
جمعه، 1 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کشف الغطاء عن مبهمات شريعة الغراء
کشف الغطاء عن مبهمات شريعة الغراء
کشف الغطاء عن مبهمات شريعة الغراء

نویسنده: محمدرضا ضميري

مؤلف:

شيخ جعفر بن خضر، معروف به کاشف الغطاء (م 1227 ق).

زندگينامه و اظهار نظرها:

کاشف الغطاء عالم امامي، مجتهد، فقيه، اصولي، و از متکلمين اماميه است و نسبش به مالک اشتر مي رسد. وي در نجف به دنيا آمده و در همان جا وفات يافت. او نزد بهبهاني، سيد مهدي بحرالعلوم و سيد صادق فهّام کسب دانش نمود.
کاشف الغطاء در فقه و کلام استاد بود و در احکام شرعي مهارتي به کمال داشت. دروس شرايع اسلام را با کمال آراستگي تدريس مي کرد و فروع مسائل حلال و حرام را از مدارک مربوط، به سادگي استنباط مي نمود و مشکلات را با دقت منحصر به فردي، کشف مي نمود. او با کمال علاقه مندي به امر به معروف و نهي از منکر مي پرداخت و در کليه گرفتاريها آرامش را از دست نمي داد. وي چنان به فقه جعفري احاطه داشت که گفته است: «اگر تمام کتب فقهي را بشويند، قادرم از اول طهارت تا آخر ديات را از نو بنويسم».
کاشف الغطاء مسافرتهاي گوناگون مي نمود و در هر شهر و مملکت مورد استقبال هيئت دولت و دانشمندان و رجال آنجا قرار مي گرفت. او در بيت المقدس در مؤتمر اسلامي، که علماي مذاهب اسلامي در آن شرکت داشتند، حاضر گرديد و به خواهش علماي فلسطين پس از نماز مغرب بر مکان بلندي، که براي سخنراني اش قرار داده بودند، در مقابل پنجاه هزار نفر به منبر رفت و منبر او بيش از يک ساعت و نيم به طول انجاميد. وي در آن جلسه چنان همه را شيفته سخنان خود نمود که پس از ختم منبر از حضرتش خواستار شدند تا در نماز عشا به او اقتدا کنند. وي پذيرفت و همه علماي مذاهب چهارگانه و حتي وهابيه و نواصب و خوارج نيز به او اقتدا کردند. در مدتي که وي در قدس توقف داشت، همه آنان در نمازهاي پنج گانه به او اقتدا مي کردند. [1]

استادان:

شيخ مهدي فتوني عاملي، سيد صادق فهّام، شيخ محمد تقي دورقي، بهبهاني، سيد بحرالعلوم و ... .

شاگردان:

علامه حاج سيد محمد باقر، حاجي کلباسي، شيخ محمد حسن (صاحب جواهر الکلام)، سيد صدرالدين موسوي عاملي، شيخ محمد تقي بن عبدالرحيم رازي ايوانکيفي، موسي بن جعفر، شيخ علي و ... .

تأليفات:

کشف الغطاء، الحق المبين في الرد علي اخباريين، عقائد جعفرية في اصول الدين، اثبات الفرقة الناجية من بين الفرقة الاسلاميه. [2]

معرفي اجمالي کتاب:

اين کتاب از مهم ترين آثار کاشف الغطاء است؛ کتابي است عميق و سنگين؛ تا جايي که فهم آن براي بعضي از علما دشوار بوده است. صاحب جواهر فرموده: «کتاب استادم بسيار عميق است و قادر به شرح آن نيستم». اين کتاب فقهي را شيخ در سفر تأليف نموده و به جز قواعد علامه حلي کتابي با خود نداشته است.
اين کتاب در سه فن است: فن اول مربوط به اصول اعتقادي مثل توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد است. فن دوم مربوط به اصول فقه است و فن سوم مربوط به فروع فقهي است که از کتاب طهارت شروع مي شود و به کتاب جهاد پايان مي پذيرد.

وضعيت نشر:

اين کتاب دو جلد به زبان عربي، به همت مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي چاپ و منتشر شده است.

پی نوشت:

[1]. زندگاني و شخصيت شيخ انصاري، ص 478.
[2]. ريحانة الادب، ج 2، ص 468؛ علماي بزرگ شيعه، ص 210؛ فرهنگ بزرگان، ص 127.

منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.