استحمام نوزاد

شناور بودن در آب و همزمان با آن، احساس دست هاي گرم و محبت آميز مادر، نوزاد را به ياد زندگي درون رحمي مي اندازد. شايد به همين دليل است که اغلب نوزادان از حمام کردن لذت بسياري مي برند. به تدريج که کودک بزرگتر مي شود، بودن در آب، براي او نوعي بازي محسوب مي شود.
چهارشنبه، 6 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استحمام نوزاد
استحمام نوزاد
استحمام نوزاد

شناور بودن در آب و همزمان با آن، احساس دست هاي گرم و محبت آميز مادر، نوزاد را به ياد زندگي درون رحمي مي اندازد. شايد به همين دليل است که اغلب نوزادان از حمام کردن لذت بسياري مي برند. به تدريج که کودک بزرگتر مي شود، بودن در آب، براي او نوعي بازي محسوب مي شود.

شستشوي موها

از همان صابون خنثي که براي حمام کردن کودک استفاده مي کنيد، براي شستن موها نيز استفاده نماييد. اين صابون ها در واقع طوري ساخته مي شوند که به ميزان اسيديته پوست کودک لطمه اي وارد نيايد و به همين دليل براي شستشوي موها نيز مناسب مي باشند. در صورتي که قسمتي از سر نوزاد را لايه قهوه اي رنگ ضخيمي که ناشي از ترشح زياد چربي است، پوشانده است، قبلا از حمام کردن (حدوداً يک ساعت قبل)، ابتدا با مقدار کمي روغن زيتون ماساژ داده و سپس او را حمام کنيد و شامپو بزنيد.
اگر براي اولين بار است که مي خواهيد کودک را حمام کنيد،حتماً نکات زير را مد نظر داشته باشيد :
- هرگز زماني که عجله داريد و يا به دليل خاصي عصبي و بي حوصله هستيد، کودک را حمام نکنيد، زيرا عصبانيت و رفتار خشن مادر مي تواند نه تنها کودک را از حمام کردن بيزار کند، بلکه او را نسبت به آب متنفر مي کند.
- ليف زدن زياد و نگاه داشتن کودک براي زمان طولاني در حمام، او را بي حوصله و بيقرار مي کند.
- متخصصين بهترين زمان براي حمام کردن نوزاد را، قبل از خوردن شير در وعده شب مي دانند. بدين ترتيب کودک خواب عميق تر و بهتري خواهد داشت.
-تشتي را براي حمام کردن کودک تهيه نموده و هرگز هيچ استفاده ديگري از آن نکنيد. قبل از حمام کردن تشت را به خوبي بشوييد.
- درجه حرارت آب وان يا تشت بايستي حدود 37 درجه سانتيگراد باشد. در ابتدا براي مادري که تجربه چنداني ندارد، استفاده از دماسنج هاي مخصوصي که به همين منظور در داروخانه ها به فروش مي رسد، توصيه مي شود. با چند بار حمام کردن، مادر مي تواند از طريق تماس دادن قسمت آرنج دست با آب درون تشت، گرم و سرد بودن آن را تنظيم نمايد.
- قبل از آن که کودک را درون آب تشت قرار دهيد، محل ادرار و مدفوع او را با آب خوب بشوييد.
- حمام کردن روزانه کودک بسيار ايده آل است، در اين صورت تنها يک شستشوي چند دقيقه اي کافي خواهد بود.
- حمام کردن کودک حتي زماني که دچار سرماخوردگي شده است و يا تب دارد، هيچ گونه اشکالي ندارد، تنها کافي است دقت کافي به عمل آيد که هواي اتاق گرم بوده و کوران نباشد.
- به هنگام حمام کردن نوزادان پسر، پوست روي آلت را کمي به آرامي عقب زده و سريعاً شستشو دهيد. در مورد نوزادان دختر، شستشوي اين قسمت حساس از بدن را با حرکت دست از سمت جلو به عقب انجام دهيد.
- اگر مي خواهيد به تنهايي و بدون کمک شخص ديگري، کودک را حمام کنيد، قبلاً لباس هاي او را به ترتيب استفاده در دسترس خود قرار دهيد. براي خشک کردن او، حوله نسبتاً بزرگي را در نظر بگيريد. شامپو، صابون مخصوص بچه و يک ليف از پارچه هاي لطيف را نيز در کنار تشت آماده داشته باشيد.
- هرگز به طور ناگهاني بدن کودک را وارد آب تشت نکنيد. همانطور که او را مانند حالت شير دادن در بغل گرفته ايد و با دست چپ، پاي راست او را از قسمت ران به خوبي چسبيده ايد، با دست راست آرام آرام ابتدا بر روي پاهاي نوزاد و سپس سينه او آب بريزيد.
- شستشوي کودک بايد به آرامي و با حوصله انجام گيرد. اطفال و بالاخص نوزادان از حرکات خشن و ناگهاني به شدت وحشت دارند.
- طي حمام کردن، مرتباً با او حرف بزنيد. حتي درصورت گريه کردن کودک، شما باز هم آرامش و خونسردي خود را حفظ کرده و او را از سخنان محبت آميز خود محروم نسازيد. نوزاد به خوبي ملايمت و خشم مادر را تشخيص داده و نسبت به آن عکس العمل نشان مي دهد.
براي حمام کردن نوزاد بطريق ذيل عمل نمائيد :
1- ابتدا سر نوزاد را بر روي دست تان تکيه داده و کتف او را به خوبي بچسبيد و خيلي آرام او را از قسمت پاها وارد آب درون تشت کنيد. با کمک دست آزادتان صورت او را با آب بشوييد. (براي شستن صورت نوزاد، نيازي به استفاده از صابون نيست)،
2- براي شستن سر نوزاد، در حالي که سر او را به قسمت ساق دستتان تکيه داده ايد، ران او را خوب و مطئمن بچسبيد و سپس دست ديگرتان را به شامپو ( شامپوي مخصوص بچه )، آغشته کرده و با حرکات ملايم و دايره اي شکل سر او را شستشو دهيد.
3- با کمک ليف يا اسفنجي نرم و صابوني شده، روي سينه و زير بغل کودک را بشوييد.
4- براي شستوي قسمت پشت و کمر، دستتان را از روي سينه نوزاد عبور داده و در حالي که بدن او را به روي ساق دستتان تکيه داده ايد، زير بغل او را به خوبي بچسبيد و با دست ديگر به راحتي ليف را بروي قسمت هاي نامبرده بکشيد.
5- همان طورکه کودک را به خوبي چسبيده ايد، او را آبکشي کرده، و سپس کودک را بر روي حوله اي که قبلاً به همين منظور پهن کرده ايد، قرار داده و حوله را دور بدن او بپيچانيد.
6- زير بغل و لا به لاي تاخوردگي هاي پوست بدن نوزاد را به خوبي خشک کنيد و لباس بپوشانيد.
- در فصل گرما، بعد از اين که حمام کردن به پايان رسيد، پس از خشک کردن او، بگذا ريد چند دقيقه اي آزاد و بدون لباس دست و پا بزند.
منبع: کتاب کودک من

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما