« با كمردرد خداحافظي كنيم»

روزهايي كه سركار و در مدرسه مي‌گذرانيم، پر از عادات و تكاليفي است كه به شكلي كاملا دور از فاكتورهاي انساني- ارگونومي انجام مي‌گيرند. چند مثال آشناي اين موارد: كار با كامپيوتر، كيف‌هاي رو دوشي يا كوله‌پشتي بسيار سنگين و قراردادن گوشي تلفن بين گردن و شانه است. پشت ما، بهاي تمام اين رفتارهاي نادرست را مي‌پردازد.
يکشنبه، 17 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
« با كمردرد خداحافظي كنيم»
« با كمردرد خداحافظي كنيم»
« با كمردرد خداحافظي كنيم»

بدن ما براي نشستن در تمام روز ساخته نشده است. شيوه صحيح قرار گرفتن بدن يا به عبارتي صاف ايستادن، مسئله مهمي است كه روز به روز بيشتر به دست فراموشي سپرده مي‌شود.
روزهايي كه سركار و در مدرسه مي‌گذرانيم، پر از عادات و تكاليفي است كه به شكلي كاملا دور از فاكتورهاي انساني- ارگونومي انجام مي‌گيرند. چند مثال آشناي اين موارد: كار با كامپيوتر، كيف‌هاي رو دوشي يا كوله‌پشتي بسيار سنگين و قراردادن گوشي تلفن بين گردن و شانه است.
پشت ما، بهاي تمام اين رفتارهاي نادرست را مي‌پردازد.
گذشته از پشت درد، وضعيت نادرست بدن مي‌تواند مشكلات ديگري از جمله تحليل مفاصل و آرتروز فرسايشي را نيز ا يجاد كند.
قرار گرفتن نادرست، ماهيچه‌ها و مفاصل را به شدت تحت فشار قرار داده و زمينه را براي پشت درد و آرتروز فراهم مي‌كند.
به اين ترتيب كه براي نمونه قرار گرفتن در فضاي كاري كه نادرست چيده شده باشد، موجب مي‌شود شخص بالاتنه خود را به جلو خم كرده، فشار مضاعف بر ستون مهره‌ها وارد كند و همين امر موجب تاب برداشتن تدريجي ستون مهره‌ها شود. سپس عضلات خود را با اين حالت قرارگيري جديد وفق مي‌دهند. به تدريج ماهيچه‌هاي سينه كوتاه شده، عضلات شكمي ضعيف و از طرف ديگر عضلات پشت، بلند و بيش از حد كشيده مي‌شوند.
اين طرز قرارگيري بدن مي‌تواند غضروف ميان مهره‌ها را فشرده و از بين ببرد. در طول زمان، اين حالت مي‌تواند به آرتروز فرسايشي منجر شود. به طور خلاصه، بدن ما براي نشستن در تمام روز ساخته نشده است.
براي مبارزه با اين خميدگي رايج، صاف نگهداشتن پشت، بهترين و ساده‌ترين راه به نظر مي‌رسد. صاف ايستادن كافي نيست. شما بايد عضلات خود را در مقابل خميدگي ورزيده كنيد و آنها را در جهت عكس آن كشش دهيد.
به گفته يك مربي ورزش طرز قرار گرفتن صحيح اين نيست كه ستون مهره‌ها را در اثر صافي بيش از حد پشت از بين ببريم. اصل مطلب قوي كردن عضلات است و همين، مشكل را حل مي‌كند.
براي مبارزه با خميدگي چند توصيه وجود دارد اما ابتدا با پاسخ به پرسش‌هاي زير ببينيد كه طرز قرار گرفتن بدن شما چگونه است:
آيا در پايان يك روز كاري، گردن و شانه‌هايتان خسته‌تر از بقيه بدنتان هستند؟ يا عضلات شانه شما به طور مشخصي بيش از باقي بدنتان ورزيده است؟ آيا عضلات شانه و كتف شما محكم هستند؟ آيا ماساژ گردن و شانه آسايش بسياري برايتان به همراه دارد؟ اگر پاسخ شما به هريك از اين پرسش‌ها مثبت باشد، بايد طرز قرارگيري بدنتان اصلاح شود.

فرم صحيح قرارگيري بدن

عضلات شكم خود را در قسمت ناف كمي منقبض كنيد، اين انقباض را به سمت پشت بكشيد و به عبارتي شكم خود را تو دهيد: اين كار ماهيچه‌هاي شكمي را محكم كرده و قفسه سينه را تقويت مي‌كند.
عضلات سينه را كشش دهيد. رو به ديوار بايستيد، يك دست خود را به سمت خارج بدن و چسبيده به ديوار، با زاويه 90 درجه نسبت به بدن قرار دهيد و در حالي كه دستتان بر روي ديوار قرار دارد، بالاتنه را به سمت بيرون و در جهت مخالف دست، بچرخانيد تا كشش را در سينه خود حس كنيد. مدتي به اين حالت بمانيد، سپس جهت كشش را تغيير دهيد.
عضلات پشت ران را كشش دهيد. نشستن، اين ماهيچه‌ها را كوتاه كرده، قسمت پايين پشت و عضلات شكم را تحت فشار قرار مي‌دهيد.
عضلات پشت را تقويت كنيد. بازوهاي خود را در مقابلتان نگهداريد و دستتان را به آرامي مشت كنيد. بازوها را به طور همزمان از آرنج خم كرده و برخيزيد.
همواره مراقب فرم قرارگيري بدنتان باشيد. هرچه بيشتر با فرم صحيح بدن آشنا باشيد، قرار گرفتن در آن برايتان ساده‌تر خواهد بود.
هرگز كيفي كه روي يك شانه قرار مي‌گيرد را پر و سنگين نكنيد. در صورت امكان يك كوله پشتي دو بند تهيه كنيد، هر دو بند آن را بر شانه بياندازيد و آنرا سنگين نكنيد.
از پوشيدن مداوم كفش پاشنه بلند خودداري كنيد.
بر روي تشك سفت بخوابيد و هنگام خواب به پهلو يا پشت قرار بگيريد.
يك صندلي ارگونوميك تهيه كنيد.
گوشي تلفن را بين شانه و گردنه نگه نداريد.
صفحه مانيتور كامپيوتر بايد در زاويه 15 درجه قرار بگيرد.
هر يك يا دو ساعت از پشت ميز بلند شده و در اتاق حركت كنيد.
http://www.al-shia.com/html/far




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.