انواع مختلف گیاهان

گیاهان از زمان‌های خیلی خیلی طولانی وجود دارند. گیاهان تنها موجودات زنده‌ای هستند که برجستگی نوک دار را از خود نشان می‌دهند؛ آنها می‌توانند به طور عملی، ابدی و فنا ناپذیر در نظر گرفته شوند چون اکثریت زیادی از آنها در
چهارشنبه، 14 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع مختلف گیاهان
  انواع مختلف گیاهان

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

گیاهان از زمان‌های خیلی خیلی طولانی وجود دارند. گیاهان تنها موجودات زنده‌ای هستند که برجستگی نوک دار را از خود نشان می‌دهند؛ آنها می‌توانند به طور عملی، ابدی و فنا ناپذیر در نظر گرفته شوند چون اکثریت زیادی از آنها در طول زندگی خود به رشدشان ادامه می‌دهند. هم چنین گیاهان تنها موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند فوتوسنتز انجام دهند. گیاهان، تصاویری از زندگی گیاهی سبز و شاداب و باطراوت را فرا می‌خوانند. تعداد گونه‌های گیاهی سرسام آور است.
انواع مختلف گیاهان :
- درختان
- بوته‌ها و درختچه‌ها
- علف‌ها
- تاک‌ها
- سبزه‌ها و چمن‌ها
- گیاهان غیر معمول (گیاهان آبزی، گیاهان گوشتخوار، نهال، رورست یا انگلی، گیاهان صحرایی و بیابانی)

درختان :

از نظر گیاه شناسی، یک درخت به صورت گیاه چوبی با شاخه‌های فرعی فراوان که توسط ساقه‌ی اصلی (که کنده درخت و یا تنه نامیده می‌شود) از طرف زمین حمایت می‌شود و هم چنین با برجستگی نوک دار آشکار، تعریف می‌شود. درختان، فنا ناپذیر و ابدی هستند و برخی از آنها تا چندین هزار سال زنده می‌مانند؛ برای مثال درخت کاج زبره حوضه‌ی رودخانه، پیرترین درخت دنیا است و 4844 سال سن دارد! من مطمئن هستم که او داستان و قصه‌ی جالبی برای گفتن داشت اگر که می‌توانست حرف بزند! بیشتر میوه‌هایی که می‌خوریم از درختان به دست می‌آیند.

نیاز به درختان :

از نقطه نظر محیطی، درختان ریه‌های زمین هستند. بدون درختان، ما مرده بودیم. تمام گیاهان فوتو سنتزی، اکسیژن تولید می‌کنند و درختان نیز این کار را انجام می‌دهند. علاوه بر درختانی که کشت می‌شوند، درختان جنگلی نیز سهم زیادی در حذف کربن دی اکسید از هوا و تأمین گاز حیاتی اکسیژن برای ما دارند. تمام زندگی‌ها به گیاهان و بیشتر به درختان وابسته است (به ویژه حیات وحش).

کاشت درخت :

بسیاری از افراد دوست دارند که در باغچه‌ی خود درخت بکارند. اگر شما نیز در مورد کاشت درخت فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم که با درخت میوه مثل پرتقال، هلو و یا شلیل شروع کنید. بیشتر این درختان حتی به عنوان درخت گل، دولا می‌شوند و در فصل شکوفه دهی واقعاً زیبا به نظر می‌رسند.

بوته :

بر خلاف درخت، بوته خیلی کوتاه‌تر است (هرگز بیشتر از 8 متر نمی‌شود) و فاقد ساقه و یا تنه‌ی اصلی است. بوته‌ها معمولاً بسیار انبوه با شاخه‌های فرعی بسیار هستند.
بوته‌ها چیزی بین علف و درخت هستند و می‌توانند پرورش داده شوند تا بسته به شرایط کشت، به علف و یا درخت تبدیل شوند. بوته‌های سفت شده می‌توانند به گیاهان درخت مانند تبدیل شوند. اما می‌توانند به عنوان بوته تشخیص داده شوند. بوته‌ها ممکن است همیشه سبز باشند و یا برگ‌های خود را در هنگام بلوغ بریزند (برگ ریز).
گیاه شناسی بر اساس حضور و یا عدم حضور ساقه‌ و یا تنه‌ی اصلی، بین بوته و درخت، تمایز قایل می‌شود. درخت بامیه و پیچ امین الدوله مثال‌های رایج برای بوته هستند.
بوته‌ها به ویژه بوته‌های برگ ریز، به حفاظت نیاز دارند. هم چنین هرس و برش بسیار زیادی نیاز است چون بوته می‌تواند خیلی سریع و بیش از حد رشد کند و نسبتاً نامرتب دیده شود. اما در واقع بوته‌ی حفظ شده و یا مرتب آراسته شده، زیبا دیده می‌شود به ویژه اگر در زمان شکوفه دهی باشد.

علف‌ها :

علف‌ها گیاهان گلدار غیر چوبی هستند. علف، گیاهی است که معمولاً برای کسب درآمد اقتصادی با فروش بخش‌های آن (به ویژه گلها، برگ‌ها، بذرها و گاهی اوقات ساقه)، کشت می‌شود. علف‌ها اندازه‌ی کوتاهی دارند (معمولاً اندازه‌ی آنها از زمین بیش از چند فوت نمی‌شود). علف‌ها به طور زیادی توسط انسان‌ها برای ارزش و اهمیت پختنی، دارویی و یا آرایشی کشت می‌شوند. علف‌ها عموماً می‌توانند در گلدان‌های کوچک و هم چنین در زمین کشت شوند.
بسیاری از مردم کاشت علف را به خاطر استفاده در جنبه‌های انسانی مختلف، و هم چنین به خاطر این که علف‌ به فضای زیادی نیاز ندارند، ترجیح می‌دهند.

علف‌های پرستش شده :

شاید علف‌ها به خاطر مصارف بسیار، در زمان‌های قدیم، مقدس بودند و پرستش نیز می‌شدند. ریحان مقدس هنوز در هند پرستش می‌شود و مورد احترام است اما کشور جامائیکا شاهدانه را مقدس می‌داند. هم چنین علف‌ها جایگاه ویژه‌ای در آیور ودا (طب سنتی هند) دارند.

علف‌های پختنی :

علف‌ها در میان باغبانان، محبوب هستند. علف‌های پختنی گیاهان باغبانی خوبی هستند به ویژه برای کسانی که عاشق آشپزی هستند. کشت علف‌ها و ریشه‌های گیاهی نظیر پونه کوهی، آویشن، جعفری و گشنیز آسان است. می‌توانید با آنها شروع کنید.

تاک‌ها :

تاک‌ها و یا گیاهان پیچی، گیاهانی هستند که به تکیه گاه محکمی برای رشد خود نیاز دارند. آنها با نوع خزشی عادت رشد، سازگار شده‌اند. آنها فاقد ساقه‌ی محکم و سفت هستند که بتواند وزن گیاه را تحمل کند. اکثریت گیاهان پیچی، سازگاری‌هایی از خود نشان می‌دهند که آنان را قادر می‌سازد تا با لنگر انداختن به سطح محکم، تکیه گاه به دست آورند.
برای مثال، بسیاری از تاک‌ها به صورت پیچکی رشد می‌کنند و ساختارهای پیچکی نیز نامیده می‌شوند که می‌پیچند و به طور محکم به تکیه گاه عمودی محکم می‌چسبند تا به گیاه کمک کند که رشد کند. برخی تاک‌ها خارهایی روی قسمت شکمی خود دارند؛ اینها به صخره‌ها و یا دیوارها و برخی بافت‌های مشابه و یا سطح‌های ناهموار می‌چسبند.
آیا می‌دانستید که برخی گیاهان می‌توانند هم به صورت بوته و هم به صورت تاک رشد کنند؟ مثال برای این مورد، گیاه رز است. این گیاه در طبیعت به صورت تاک رشد می‌کند اما کشتگران رز، معمولاً گیاهان کوچکی بین علف و بوته هستند.

نیلوفر پیچ :

نیلوفر پیچ یک تاک گلدار زیبا است که می‌توانید برای کاشتن انتخاب کنید. گل ساعت یک تاک دیگر است که به عنوان تاک گل و میوه، دولا می‌شود. شما می‌توانید باغبانی تاک‌ها را با این گیاهان شروع کنید.

سبزه‌ها و چمن‌ها :

چمن‌ها در واقع گیاهان علف مانند هستند اما نمی‌توان آنها را جزو علف‌ها و ریشه‌های گیاهی طبقه بندی کرد. تفاوت اصلی بین علف‌ها و چمن‌ها این است که علف‌ها و ریشه‌های گیاهی نوعی ساقه دارند (اگر چه سفت، محکم و چوبی نیست) اما چمن‌ها کاملاً فاقد ساقه هستند. ممکن است آنها ساختارهای حباب و یا ریشه مانند داشته باشند اما ساقه‌ی حقیقی حضور ندارد.
چمن‌ها تقریباً با تمام انواع سکونت گاه‌ها از مرداب‌ گرفته تا بیابان‌ها، سازگار می‌‌شوند. آنها هم چنین گسترده هستند و تقریباً در تمام بخش‌های دنیا یافت می‌شوند. چمن‌ها می‌توانند بسیار کوتاه (مثل سبزه‌ها) و یا خیلی بلند (مثل محصولات کشاورزی) باشند. در نتیجه چمن‌ها فرم‌های بسیار متنوع و تطبیق پذیری از زندگی گیاهی، هستند.
همان طور که تمام فرم‌های زندگی به طور شدید به درختان وابسته هستند به چمن‌ها نیز وابستگی دارند. این به خاطر این است که چمن‌ها و سبزه‌ها پایه‌ی هرم غذایی هستند. چمن‌ها و سبزه‌ها غذای اصلی بسیاری از گیاه خواران مثل حشرات، جوندگان، آهوی کوهی، کانگرو‌ها، خرگوش‌ها، گاوها، گوسفندان، اسب‌ها و غیره را تشکیل می‌دهند. ما به بیشتر این حیوانات (اگر همه‌ی آنها هم نباشد) برای برخی چیزها احتیاج داریم. در نتیجه چمن‌ها و سبزه‌ها بسیار مهم هستند.
ایده‌ی خوبی است که چمن زاری در باغچه‌ی خود، برای عصرهایی که می‌خواهید زیر آسمان آبی و صاف بخوابید، درست کنید. برخی چمن‌ها و سبزه‌ها، گلهای زیبایی نیز دارند. اگر چمن گلدار، بلند است می‌توانید از آن برای خط کشی باغچه‌ی خود نیز استفاده بکنید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.