مجاهد در راه خدا
اسلام به دانشپژوهی، اهمیت فراوانی داده و مسلمانان را در به دست آوردن آن تشویق کرده است. امام علی علیهالسلام میفرماید: «جوینده دانش، مانند مجاهد در راه خداست». از این رو، وظیفه دانشجویان کشور در یادگیری و به کارگیری دانشهای مختلف حساستر است و باید وقت بیشتری را در اینباره صرف کنند. شهید مطهری درباره گستره کاربرد دانش میفرماید: «در دنیای تحولی به وجود آمده که همه کارها بر پاشنه علم میچرخد و چرخ زندگی بر محور علم قرار گرفته است. همه شئون حیات بشر با علم وابستگی پیدا کرده، به طوری که هیچ کاری و هیچ شأنی از شئون حیات بشر را جز با کلید علم نمیتوان انجام داد».
پویندگان دانش در قرآن
پویندگان علم، خداپرست، خاشع و خداترسند. آیات الهی، گواه این صفات پسندیده برای اهل علم است. قرآن در این خصوص میفرماید:«آنان به زمین میافتند و گریه میکنند و بر خشوعشان میافزایند.» و در جای دیگر تاکید میکند:«همانا از بین بندگان خدا، فقط دانشمندان میترسند».
دانش آموختگان، بر یگانگی خدا گواهی میدهند. بر همین اساس، خدا در قرآن، عالمان را در کنار فرشتگان گواه بر توحید قرار داده است و میفرماید:« ... و فرشتگان و صاحبان دانش(هر کدام به گونهای) بر توحید گواهی میدهند».
بالاترین درجات کمال، از آنِ مومنان و عالمان است. از این رو در قرآن به جایگاه بلند عالمان توجه شده و آمده است:«خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند و کسانی را که علم به آنان داده شده، درجات عظیمی میبخشد».
دانش و دانشجو در روایات
پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید:«جوینده دانش در میان جاهلان همانند زندهای است در بین مردگان».
حضرت علی علیهالسلام فرموده است: «ارزش هر کس به اندازه علم اوست».
امام صادق علیهالسلام میفرماید:«هنگامی که خدای متعال خیر کسی را بخواهد، او را آگاه و فقیه در دین میکند».
آن کس که برای خدا دانش فراگیرد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد، در ملکوت آسمانها به بزرگی از او یاد کنند و گویند: برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا تعلیم داد.
دانشگاه و دانشجو در کلام امام خمینی رحمت الله علیه
یکی از رازهای استمرار هر انقلاب، جامعه علمی و دانشگاهی آن است، دانش همیشه با انسان و در خدمت انسان بوده است و حتّی سرنوشت حکومتها با آن رقم میخورد. پیامبران الهی و بزرگان دینی، همواره بر دانشاندوزی تاکید فراوان کردهاند. در اسلام نیز، آموختن دانش بر همگان واجب است. در منظر اسلام تحصیل دانش، اگر با تهذیب و تزکیه قرین باشد، جامعه را به سوی سعادت و سلامت و کمال رهنمون میشود. امام راحل رحمت الله علیه در جمع دانشجویان به نقش دانشگاه و دانشجو در سعادت و سلامت ملتها تاکید کرد؛ میفرماید: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملّت تعیین بشود. دانشگاه خوب، یک ملت را سعادتمند میکند و دانشگاه غیر اسلامی [و] دانشگاه بد، یک ملّت را به عقب میزند».
رسالت دانشجو
رسالت اصلی دانشگاه اسلامی، تربیت انسان است و هدف اساسی دانشجو، رسیدن به کمالات والای انسانی است. در فرع این تربیت انسانی، دانشجوی مسلمان دو وظیفه مهم دیگر بر عهده دارد: نخست اینکه کوشش کند تا به بالندگی علمی، آموزشی و پژوهشی برسد و جامعه دانشگاهی را سیراب کند و رسالت دیگر او هنگامی است که وارد جامعه شده و با رویدادها و مناسبات اجتماعی و سیاسی مواجه میشود دانشجو باید در قبال سرنوشت جامعه با کولهباری از تعهد و دانش، به نقادی و اصلاح بپردازد. گزاردن این دو وظیفه، تامین آیندهای آباد برای خود و جامعه است.
راه بهشت
در دین والامنزلتِ اسلام، علاوه بر اهمیت دانش، به روحیه معنوی دانشپژوهان و دانش آموختگان عنایت ویژه شده است، تا آنجا که عالم را هم نشین پیامبران و دانشجو را جوینده بهشت معرفی میفرماید. روایت پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم گواه این مطلب است که میفرماید:«هر کسی راهی را بپیماید تا به دانشی دست یابد، خداوند راهی از راههای بهشت را به روی او میگشاید».
فرهنگ دانشجو
دانشجوی مسلمان باید آیینه فرهنگ اسلام باشد و در پی تلاش، دقت، پیشرفت، شکوفایی، عدالتخواهی و نشاط؛ نه اینکه آیینه دل او زنگار بسته باشد. این آیینه مکدر دانشجوی مسلمان نیست. فرهنگ دانشجوی ایرانی، فرهنگ اسلام نابمحمّدی صلیاللهعلیهوآلهوسلم است.
برتری دانشاندوزی بر مالاندوزی
مسئلهای که از روزگاران پیش تا کنون ذهن بشر را مشغول خود کرده است، برتری علم بر ثروت یا ثروت بر علم است. عدهای علم را برتر از ثروت و برخی ثروت را بهتر از علم میدانند. حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در اینباره به کمیل میفرماید:«ای کمیل، دانش بهتر از ثروت است؛ زیرا دانش از تو پاسداری میکند، ولی تو از ثروت پاسداری میکنی؛ ثروت با بخشش و انفاق کم میشود، علم با انتشار بیشتر میگردد؛ و آنگاه که ثروت از میان برود، صاحبش را نیز نابود میکند».
مقابله با توطئههای فرهنگی و سیاسی دشمن
دشمنان اسلام پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گمان کردند، این نهضت، محدود به زمانی کوتاه است که میتوانند در مدت کوتاهی به آسانی آنرا سرکوب کنند. ازاینرو، ابتدا به جنگ داخلی و سپس به محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی و تبلیغات علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی روی آوردند و اکنون پس از گذشت دو دهه از انقلاب، تلاش آنها نقش برآب شده است. در این میان، انگشت بر جامعه دانشگاهی گذاشتهاند تا انقلاب را به بیراهی کشند. زهی خیالخام و گمان باطل! زیرا دانشجویان انقلابی و اسلامی، هشیارانه این توطئهها را شناسایی و با استعداد از فرهنگ غنی اسلامی آنها را خنثا میکنند.
مبلّغ دهکده جهانی
زندگی اجتماعی بشر، همواره در حال تغییر و تحول و پیشرفت بوده است و هر روز کشف جدیدی را در صفحه تاریخ ثبت میکند. امروز آدمی به عصر سرعت و ارتباطات دست یافته و با خلق دهکده جهانی و ایجاد سایتهای متعدد رایانهای و شبکههای ماهوارهای، شگفتی آفریده است. این دهکده در موارد زیادی بسیار مخرب و ویرانگر فرهنگها، اندیشهها و صفات انسانی است. ازاینرو، دانشگاهیان و دانشجویان اسلامی باید از نفوذ اندیشههای الحادی و فرهنگ غیرانسانی جلوگیری کنند و برای انتقال فرهنگ اسلام و دفاع از نظام اسلامی در فضای این دهکده جهانی، کمر همّت ببندند و بهترین مبلّغ اسلام در عصر سرعت و ارتباطات و رایانه باشند.
فرار مغزها
یکی از معضلاتی که امروز دامنگیر کشورهای جهان سوم و توسعه نایافته شده است، فرار مغزهاست؛ یعنی گریز نخبگان و فرهیختگان کشور به بهانه کسب تخصّص، فنآوری و نوآوریهای کنونی علم. دانشپژوهان و نخبگان کشور اسلامی باید تلاش کنند و با خلاقیت و نبوغ به خلق نظریات جدید و تحقیق و پژوهش همت گمارند و دولت نیز با در اختیار گذاشتن امکانات مادی و معنوی برای ارتقای سطح علمی و تحقیقاتی کشور اسلامی، از خروج مغزها به کشورهای استثماری شرف و غرب جلوگیری کند.
دانشجویان شهید
درخت شکوهمند انقلاب اسلامی با خون هزاران شهید به ثمر نشسته که بسیاری از آنان، دانشجو و دانشگاهی بودهاند. دانشگاهیان شهید و شهیدان دانشجو، سنگر دانش را رها و در سنگر دینْ جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند. دفتر انقلاب شاهد دلاور مردیها و فجرآفرینیهای دانشپژوهان انقلاب است. درود بر روان پاکشان که عاشق امام و انقلاب و آرمانهای بلند امام بودند و عاشقانه تا معبود پرکشیدند. راهشان پررهرو و نامشان جاوید!
دانشجوی موفق
انسان در تمام فعالیتهای خویش در پی هدف است و برای رسیدن به هدف تلاش و کوشش میکند. رسیدن به هدف مساوی با موفقیت انسان است.دانشجوی موفق کسی است که هدف را درست انتخاب کند و برای دستیابی به هدف خویش پشتکار و همت داشته باشد. امام صادق، علیه السلام، دراینباره میفرماید:«سه چیز انسان را از دستیابی به موفقیت باز میدارد: همت کوتاه، چارهاندیشی کم، و رای سست». پس برای رسیدن به اهداف بزرگ، باید بزرگاندیش، تیزبین و باهمت بود.
دوستی با دانش
علاقه به هر هدفی مقدمه رسیدن به آن است؛ زیرا به دنبال هر علاقهای تلاش و در نهایت خلاقیت وجود دارد. دانشجو باید با دانش دوستی کند و شیوه ایجاد این دوستی احترام به استاد، نظم، و سپس پژوهش و تحقیق و پشتکار است. میگویند: مرد جوانی نزد سقراط رفت و از او خواست که برای کسب دانش او را یاری کند. سقراط با یک حرکت ناگهانی، گردن مرد جوان را گرفت و سرش را زیر آب فرو برد، این کار را چند مرتبه تکرار کرد. سرانجام وقتی که مرد جوان نفسزنان سرش را بیرون آورد، به سقراط گفت: «چرا چنین کردی؟» سقراط در پاسخ گفت:«وقتی همان اندازه که هوا را میخواهی دانش را هم خواستی، آن وقت آن را خواهی یافت».
دانشگاه، مجری وحی خدا
هدف اساسی انقلاب اسلامی، اجرای احکام الهی و اسلامی کردن جامعه است و دانشگاه پرچمدار این ایده و طلایهدار این نهضت است. بنیانگذار کبیر انقلاب در اینباره میفرماید:«ما برآنیم دانشگاه را مجری وحی خدا سازیم». دانشگاهیان، این سرمایههای گرانبهای نهضت جمهوری اسلامی ایران که با تسخیر لانه جاسوسی، دست بیگانگان را قطع و در جبهههای دفاع، خالصانه نبرد کردند، اکنون همراه نسل انقلاب، پاسدار ارزشهای انقلاب و مجری وحی الهی در جامعهاند؛ آنان که هدایت یافتگان و ارشاد کنندگان و وارثان راستین پیامبرانند.
روایاتی درباره دانشاندوزی
رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
بهترین صدقه آموختن دانش و تعلیم آن به برادر دینی است.
آن که دانشی (که مورد نیاز جامعه است) داشته باشد و کتمان کند، روز قیامت لجامی از آتش بر دهانش زده خواهد شد.
امام علی(علیه السلام) فرمودند:
دانش را از آن که دارد بیاموز، و به آن که نمیداند یاد بده.
دانشمند کسی است که از آموختن دانش ملول و خسته نشود.
دانشمند کسی است که از آموختن علم سیر نمیشود و به سیری هم وانمود نمیکند.
امام مجتبی(علیه السلام) فرمودند:
دانش خود رابه مردم بیاموز و از دانش دیگران بهره بگیر؛ هم پایه علمت استوار میشود و هم آنچه نمیدانی فراخواهی گرفت.
امام سجاد(علیه السلام) فرمودند:
اگر مردم بدانند در طلب علم چه فایدهای است آن را میطلبند، اگرچه با ریختن خون دل و فرو رفتن در گردابها باشد.
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
برای هر چیزی زکاتی است که باید پرداخت و زکات دانش، آموختنِ آن به اهلش میباشد.
آن کس که برای خدا دانش فرا گیرد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد، در ملکوت آسمانها به بزرگی از او یاد کنند و گویند: برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا تعلیم داد .
دانشگاه، سنگر اندیشه
امام خمینی(رحمت الله علیه) در بسیاری از موارد از دانشگاه به عنوان سنگر نام بردند که این تعبیر حضرت امام(رحمت الله علیه) بسیار دقیق و پرمعناست. سنگر مکانی است که ما را از آسیب دشمن حفظ میکند و این امکان را به مدافع میدهد که در پناه آن به دفاع از کیان خود مشغول باشد و از بین بردن و یا خالی کردن چنین مکان مهمی، خطر نابودی آن جامعه را به همراه خواهد داشت. البته دانشگاه نه سنگر نبرد، که سنگر فکر و اندیشه است و سلامت آن، سلامت فکری جامعه را به دنبال خواهد داشت و انحراف در آن موجب انحراف فکری جامعه خواهد شد و این همان کلام امام خمینی(رحمت الله علیه) است که فرمود: «سعادت و شقاوت یک جامعه از دانشگاه است».
تهذیب دانشجو
تهذیب، از ارکان محیط اسلامی است؛ چه بدون تهذیب، هیچ علمی آنچنان که باید مفید نخواهد بود و آنچه به علم جهت صحیح میدهد و موجب میشود صاحب آن از انحراف مصون بماند، همان تهذیب است. آری علم در دست آدم غیرمهذَّب، مانند شمشیری در دست زنگی مست خواهد بود و این علم فقط در خدمت امیال و هواهای نفسانی فرد قرار خواهد گرفت و چه بسا منافع خود را بر منافع جامعه مقدم بدارد و لطمات جبران ناپذیری متوجه مردم و کشور کند. به همین دلیل است که میبینیم اسلام همواره بر لزوم تقدم تهذیب بر دانش در محیطهای علمی و دانشجویی تأکید و سفارش فرموده است.
تعهد دانشجو
دانشجوی متعهد کسی است که به موقع به وظیفه شرعی و قانونی خود در قبال مردم و کشور خود عمل کند و از علم خود در راه اعتلای علمی و معنوی کشور بهره گیرد، و به عهد بندگی در مقابل خدا و خدمت به بندگان او وفادار باشد. تاریخ کشور ما زخمهای بسیاری از افراد غیرمتعهّد به تن دارد و چه بسیار قراردادهای ننگینی که از همین طریق بر این ملت تحمیل شده است.
توجّه و محبّت امام(رحمت الله علیه) به دانشجو
مقوله دانشجو و دانشگاه، موضوع مهمی است که حضرت امام(ره) قبل و بعد از انقلاب، توجه زیادی به آن داشتند. گفتهها و نوشتههای آن پیر فرزانه حاکی از توجّه ایشان، نسبت به این موضوع است؛ به طوری که واژه دانشگاه و دانشجو 529 مرتبه در صحیفه نور تکرار شده است و این نشان اهمیّت مراکز آموزش عالی و دانشپژوهان از دیدگاه امام خمینی(ره) است. همچنین بسیاری از دیدارهای مردمی حضرت امام(ره) مربوط به قشر دانشجو و دانشگاهی و انجمنهای اسلامی دانشگاه بوده است. ایشان در دیدار با دانشجویان، تعبیر «وجوه کریمه» را به کار میبرند، که این تعبیر، نشان محبت فراوان آن بزرگوار به دانشجویان است.
دانشگاه، منشأ اصلاح کشور
سعادت و رفاه هر کشوری به مراکز علمی آن وابسته است؛ زیرا همین دانشجویان هستند که بعدها کارهای اجرایی، قضایی و قانون گذاری را در کشور به عهده میگیرند. از این رو، حضرت امام(ره) با ژرفنگری خویش چنین میفرماید: «شما آقایان میدانید که دانشگاهِ یک کشوری اگر اصلاح بشود، آن کشور اصلاح میشود؛ برای این که کسانی که در رأس امور اجرایی و قانون گذاری یا قضاوت واقع میشوند، این دانشگاهیان و روحانیون میباشند، بنابراین با اصلاح این دانشگاه، امور کشور اصلاح میشود».
دانشگاه؛ مبدأ نجات یا تباهی جامعه
دانشگاه میتواند کشور را نجات دهد یا هلاک کند؛ زیرا دانشگاه اگر بتواند انسانهای مؤمن، متعهد و خداشناس تربیت کند، قطعا جامعه را به سعادت میرساند و در غیر این صورت کشور را به تباهی و فساد خواهد کشاند. از این رو حضرت امام(ره) میفرمایند: «در کشور، دانشگاه بزرگترین موسسه مؤثر است. نقش دانشگاه در هر کشوری، ساختن انسان است. ممکن است از دانشگاه، انسانی خارج بشود که یک کشور را نجات بدهد و ممکن است که یک انسان درست بشود که کشور را به هلاکت بکشاند. این نقش مهم، از دانشگاه میباشد. مقدرات هر کشوری به دست دانشگاه است».
وظیفه دانشجو در جلوگیری از انحراف
نقش دانشجویان و تشکلات اسلامی در جلوگیری از انحراف، کجرویها و نفوذ احتمالی دشمن، بسیار دارای اهمیت است. آنان، اگر به وظیفه اسلامی خود عمل کنند، جلو هرگونه انحراف و توطئه گرفته خواهد شد. در دانشگاهها ممکن است افرادی باشند که با طرح مسایل منحرف کننده، باعث فساد جوانان شوند، لذا دانشجویان باید عکسالعمل نشان دهند. حضرت امام(ره) در وصیتنامه سیاسیالهی خود، در این باره میفرمایند: «[در دانشگاه] هرجا انحرافی به چشم خورد با اقدام سریع به رفع آن بکوشیم و این امر حیاتی باید در مرحله اول با دست پرتوان خود جوانان دانشگاهها و دانشسراها انجام گیرد، که نجات دانشگاه از انحراف، نجات کشور و ملت است».
معنویت دانشجو
معنویت، همیشه نجات بخش انسانهاست و برای سعادت آنان، معنویت هماره لازم است. به ویژه در این عصر و زمانه که تجملات، چشم انسانها را خیره ساخته و برخی افراد را از ارزشهای الهی دور کرده است. یگانه دوران حضرت امام(ره) دانشجویان را به معنویت روزافزون فراخوانده و چنین فرموده است: «معنویات است که تمام سعادت بشر را بیمه میکند. کوشش کنید در تحصیل معنویات. در خلال علم، که تحصیل میکنید، معنویات را [هم] تحصیل کنید. دانشگاهها معنویت پیدا بکنند. مدارس معنویت پیدا بکنند. تا انشاءاللّه سعادتمند شوند».
به راستی که علم تنها، انسان را به سعادت نمیرساند. بلکه علم همراه با معنویت است که بسان دو بال، انسانها را به آسمان ترقی و تعالی میرساند.
نقش دانشجویان در انقلاب اسلامی
امروز، هیچ کس در نقش راهبردی دانشجویان در انقلاب اسلامی شکی ندارد و نمیتوان نقش آنان را در پیروزی انقلاب اسلامی، خاموشی فتنههای داخلی، توطئه دشمنان خارجی، اداره هشت سال صحنههای سلحشورانه جنگ و عرصههای سازندگی نادیده گرفت. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان به مناسبت روز سیزدهم آبان فرمودند: «دانشجویان هرگز نباید در مسایل انقلاب احساس سردی کنند. روحیه انقلابی دانشجویان در دانشگاه نباید ضربه بخورد» و نیز فرمودند: «دانشجو باید احساس سیاسی، درک سیاسی و تحلیل سیاسی داشته باشد».
دانشجو مبلغ اسلام
حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) یکی از وظایف دانشجویان را تبلیغات مذهبی و وحدت میدانند و میفرمایند: «سعی کنید پرچم اسلام را بالا ببرید؛ تبلیغات مذهبی بکنید؛ مسجد بسازید؛ اجتماعا نماز بخوانید. ... وحدت مذهبی لازم است. وحدت مذهبی است که این اجتماع عظیم فشرده را ایجاد میکند. اگر علاقه به استقلال ایران دارید، وحدت مذهبی داشته باشید».
تعلیم و تربیت عالی
اسلام با تعلیم و تربیت آغاز شد و با تعلیم و تربیت تداوم یافت. بنابراین سنگ بنای جامعه اسلامی، تعلیم و تربیت است. کمال فردی و جمعی و سعادت مادی و معنوی در گرو تعلیم و تربیت است. توسعه ابعاد مختلف جامعه مرهون توسعه در تعلیم و تربیت و فرع آن است. از اینرو، در برنامه دولت اسلامی در کنار سازندگی در ابعاد دیگر، سخن اول باید از آنِ تعلیم و تربیت عمومی باشد.
دانشجوی عامل
حضرت امام صادق(علیه السلام) در تشویق به فراگیری انواع علوم و معارف، دانشجویان را به عمل کردن به دانشی که میآموزند، سفارش کرده و فرمودهاند: «هر اندازه که دلتان میخواهد بیاموزید؛ اما بدانید که تا به علم عمل نکنید؛ خداوند هرگز از آن به شما سودی نمیرساند؛ زیرا دانایان به عمل کردن اهتمام میورزند و نادانان به روایت کردن».
دانشجو و امر به معروف و نهی از منکر
دعوت و ارشاد به سوی ارزشهای اسلامی وظیفه همگانی و همیشگی مسلمانان و دارای اهمیت فراوان است. قرآن مجید، بهترین گفتار را دعوت الی اللّه دانسته، برترین امت را امتی میداند که امر به معروف و نهی از منکر میکنند. امر به معروف و نهی از منکر یعنی عینیت بخشیدن به ارزشهای اسلامی و برچیدن ضد ارزشها از جامعه اسلامی. از این رو است که قرآن میفرماید: «باید که از میان شما (مسلمانان) گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و آنان رستگارانند». بیشک اگر همه مردم به طور اعم و دانشجویان مسلمان به طور اخص در محدوده زندگی و درسی خود بدکاران را از زشتی باز دارند و به کردار نیک فرمان دهند، دشمن هرگز روزنهای برای نفوذ نخواهد یافت. مقام معظم رهبری میفرماید: «مسئله امر به معروف تکلیف همیشگی مسلمانهاست. جامعه اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر زنده میماند. منکرات هم اخلاقی، هم سیاسی و هم اقتصادی است. همه جا هم جای نهی از منکر است، یک دانشجو هم میتواند در محیط درس و علم، نهی از منکر کند...».
دانشجو و رعایت لطف بیان
دانشجو باید در خطاب به استاد، دارای حسن تعبیر و لطافت بیان باشد و به او نگوید: چرا، نه، قبول نداریم، چه کسی چنین گفته، این سخنی که شما میگویید در کجاست یا مأخذ آن را در کجا میتوان یافت؟ نباید بگوید: آنچه به خاطر دارم یا دیگران نقل کردهاند با گفتار شما مغایرت دارد. اگر هدف دانشجو در این چون و چراها بهرهگیری از استاد است، باید در جلسه دیگری غیر از جلسه درس یا در جلسه خصوصی آنها را مطرح کند. اگر هم ناگزیر است که در همان جلسه، پرسشهای خویش را مطرح کند، شایسته است به جای الفاظ مذکور لحن خود را تلطیف کرده، بگوید: اگر به ما چنین بگویند، اگر این سخن را قبول نکنیم یا اگر از ما بپرسند به چه دلیل میگویی، در پاسخ چه بگوییم؟ و عباراتی از این قبیل...
دانشجو و نادیده گرفتن خطاهای استاد
آنچه مسلم است تنها معصومان(علیهم السلام) از اشتباه و لغزش مصونیت دارند و بشر عادی، گرچه دارای مراتب بالای علمی هم باشد، گاه دچار لغزش و اشتباه خواهد شد. بنابراین، نباید شاگرد هنگام غفلت و اشتباه استاد چهره خود را دگرگون سازد یا با اشاره به دیگران بفهماند که شخصا رأی و سخن استاد را مردود میداند. اگر زبان استاد به تحریف کلمهای شتاب گرفت و به علت جابهجا شدن حروف کلمه، واژه و تعبیری از زبانش خارج شد که دارای مفهوم زنندهای بود، شاگرد باید آن را نشنیده گرفته، به کلی فراموش کند و برای کسی باز نگوید.
پارلمان دانشجويى
چند سالى است كه افراد مختلف طرح تيترگونه و بدون تفصيل پارلمان دانشجويى را مطرح كردهاند. هرچند در مقالات و نظريهپردازىهاى گوناگون، از زاويههاى مختلف به اين مقوله نگريستهاند، ولى همچنان به بررسى فراوان نياز دارد. انگيزههاى تشكيل پارلمان، اهداف، ساختار، اجراكنندگان و رويكرد و كاركرد پارلمان دانشجويى، از مهمترين مسائل قابل بررسى و در عين حال مورد چالش اين انجمن است.
نكته بااهميت آن است كه همانند هر جريان فرهنگى ـ سياسى، اگر اين طرح با اهداف و غرضورزىهاى جناحى همراه نشود، گامى مؤثر در راه نهضت علممحورى جامعه خواهد بود.
برخى از مهمترين اهداف تشكيل اين پارلمان بدين صورت قابل ترسيم است:
هدايت فعاليتهاى دانشجويى؛
تأمين منافع و حقوق اكثريت دانشجويان؛
حمايت از تشكلهاى غير سياسى و پرداختن به فعاليتهاى علمى و فرهنگى؛
الزام مسئولان به پاسخگويى به واسطه طرح پرسشهاى كارشناسى شده تخصصى از سوى كميسيونهاى پارلمان؛
برقرارى همبستگى عمومى ميان دانشجويان و حفظ چارچوب مستحكم دانشجويى؛
ـ گذرگاهى براى ابراز نظر و نياز دانشجويان و هدايت هيجانها و انگيزههاى آنان.
پارلمان دانشجويى هرچند در مرحله عمل به بررسىهاى بسيار جدى نياز دارد، ولى در نظريههاى ايدهآل، مىتواند گامى بزرگ در راه اعتلا و پيشبرد دانش و دانشپژوه در ايران اسلامى باشد.
علم و عاطفه
چندى است كه ازدواجهاى دانشجويى در حاشيه عرصههاى علمى، افقهاى روشنى را به روى دانشجويان جامعه گشوده است. ازدواج موفق در فرهنگهاى گوناگون، تعبيرهاى متفاوتى دارد، ولى آنچه در تمام نظامهاى عقيدتى و فرهنگى دنيا به عنوان مهمترين ويژگى ازدواج موفق مطرح مىشود، اتحاد و تداوم آن در نگرش همسران است.
وجود دو مزيت عمده در ازدواجهاى دانشجويى، توجه ويژه مسئولان را در ترويج آن مىطلبد: اول آنكه با توجه به شناخت زوجين از شرايط همديگر و درك متقابل، بسيارى از انتظارها و توقعها، همپا و همراه با داشتهها خواهد بود؛ دوم آنكه سادگى و نشان دادن سهولت ازدواج حتى در ميان فرهيختگان جامعه، ديگر قشرها را نيز به اين سير رهنمون خواهد ساخت.
منابع:
ماهنامه گلبرگ، ش23
ماهنامه گلبرگ، ش36
ماهنامه گلبرگ، ش69
ماهنامه گلبرگ، ش93