رويكرد «مداراي مذهبي» در حزب كمونيست چين

چين كمونيست از حدود دو دهه قبل سياست درهاي باز را در پيش گرفته تا از آفاتي كه موجب فروپاشي شوروي شد مصون بماند. اين سياست اخيرا در بخش مذهبي نمود بيشتري پيدا كرده است. گزارش سايت شين هوا نشان مي دهد رئيس جمهور چين به رويكرد مداراي مذهبي اهميت زيادي ميدهد. اين نكته را در سخنان رئيس جمهور چين كه اخيرا ايراد شده به روشني مي توان يافت.
يکشنبه، 24 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رويكرد «مداراي مذهبي» در حزب كمونيست چين
رويكرد «مداراي مذهبي» در حزب كمونيست چين
رويكرد «مداراي مذهبي» در حزب كمونيست چين

چين كمونيست از حدود دو دهه قبل سياست درهاي باز را در پيش گرفته تا از آفاتي كه موجب فروپاشي شوروي شد مصون بماند. اين سياست اخيرا در بخش مذهبي نمود بيشتري پيدا كرده است. گزارش سايت شين هوا نشان مي دهد رئيس جمهور چين به رويكرد مداراي مذهبي اهميت زيادي ميدهد. اين نكته را در سخنان رئيس جمهور چين كه اخيرا ايراد شده به روشني مي توان يافت.
طبق گزارش شبكه شين هوي در پكن دفتر سياسي كميته مركزي حزب كمونيست چين بعد از ظهر روز 27 آذر 86 دومين دوره آموزش دسته جمعي را داير كرد و آقاي «هوجين تائو» دبير كل كميته مركزي حزب كمونيست چين رياست اين دوره را بر عهده داشت. وي طي سخناني در اين دوره آموزشي تاكيد كرد براي رسيدن به پيشرفت بايد بصورت حداكثري و با همه نيروهائي كه مي توان متحد شد متحد شويم و همه عوامل مثبت را بكار اندازيم. بايد با وضعيت جديدي كه در امور مذهبي مواجه شده ايم را بدرستي شناخته و آن را كاملا در اختيار درآوريم. بايد فعالانه و با ابتكار عمل كارهاي مذهبي را بخوبي انجام دهيم و هماهنگي روابط مذهبي را پيش ببريم و سعي نمائيم كه روحانيون و پيروان مذاهب را با محور حزب و دولت گردهم آوريم تا مشتركا در راه ساخت جامعه نسبتا مرفه و تسريع در ساخت بناي مدرنيزه سوسياليستي چين كوشش كنند.
«مذاهب جهان در زمان معاصر و تقويت كارهاي مذهبي كشور» موضوع آموزش دسته جمعي دفتر سياسي كميته مركزي حزب كمونيست چين است. آقاي زوه سين پينگ پژوهشگر آكادمي علوم اجتماعي چين و پرفسور موزونگ جيان از دانشگاه ملي مركزي پيرامون اين موضوع توضيح دادند و نظريات و پيشنهادات خود نسبت به انجام كارهاي مذهبي در شرايط جديد را بيان كردند. اعضاي دفتر سياسي كميته مركزي حزب كمونيست چين توضيحات آنها را به جديت شنيدند و پيرامون مطالب مربوطه بحث و مذاكره كردند.
آقاي هو جين تائو در سخنراني خود اشاره كرد: شناخت درست موضوعات مذهبي و انجام جدي كارهاي مذهبي به وضع كلي كارهاي حزب و دولت به هماهنگي و آرامش جامعه روند ساخت جامعه نسبتا مرفه در همه جوانب و به توسعه امور سوسياليستي با ويژگيهاي چين مربوط است. ما بايد با توجه به اين استراتژي مهم اهميت انجام كارهاي مذهبي در شرايط جديد را بخوبي بشناسيم. حزب ما در عمليات طولاني عقايد مذهبي ماركسيسم را با حقيقت كشورمان وصل كرده و تئوري اساسي و سياست اساسي حزب كمونيست چين در مورد موضوعات مذهبي را تعيين كرده است. در شرايط تاريخي جديد ما بايد بر موضع و عقيده و روش ماركسيسم اصرار ورزيم. بايد اين واقعيت عيني را كه مذاهب در جامعه سوسياليستي به صورت دراز مدت وجود خواهند داشت كاملا بشناسيم و اين وضع پيچيده را كه موضوعات مذهبي با عوامل سياسي اقتصادي فرهنگي ملي و غيره درهم آميخته كاملا درك كنيم. با موقعيت خاص عوامل مذهبي در تضادهاي داخلي مردم آشنائي كامل يافته و در راه پژوهش و تسلط اصول مذاهب و ارتقا مداوم سطح كارهاي مذهبي سعي و كوشش نمائيم.
آقاي هوجين تائو تذكر داد كه هفدهمين كنگره ملي حزب كمونيست چين تاكيد كرده است: ما بايد سياست اساسي حزب كمونيست چين مبني بر امور مذهبي را كاملا اجرا كرده و نقش روحانيون و توده هاي مردم دين دار در پيشبرد رشد اقتصادي اجتماعي را به خوبي ايفا كنيم. اين خواست حزب جهت انجام كارهاي مذهبي در شرايط جديد است. كميته هاي حزبي و دولتي در سطوح مختلف بايد تحت هدايت تئوري دنگ شيائو پينگ و افكار مهم جانگ تسه مين با اجراي جدي تئوري توسعه علمي و اصرار بر سياست اساسي حزب كمونيست چين مبني بر امور مذهبي شور و شوق ميهن پرستي پيروان مذاهب و قوه ابتكار آنها در امور ساخت جامعه سوسياليستي با ويژگي هاي چين را بر انگيخته تا آنها را با توده هاي بي مذهب گردهم آورند و مشتركا خدمات شايسته خود را براي توسعه اقتصادي و اجتماعي چين انجام دهند.
آقاي هوجين تائو درباره انجام كارهاي مذهبي در شرايط جديد 3 تقاضا را مطرح كرد:

1 ) اصرار بر اجراي سياست اساسي حزب مبني بر امور مذهبي

اجرا و جامه عمل پوشاندن بر سياست اساسي حزب كمونيست چين مبني بر امور مذهبي كليد ايفاي نقش مثبت روحانيون و توده هاي دين دار در پيشبرد توسعه اقتصادي اجتماعي چين است. ما بايد سياست حزب كمونيست چين مبني بر آزادي اعتقاد مذهبي را با جديت اجرا كرده و بر اساس اصول اداره امور مذهبي طبق قانون و مقررات مربوطه و انجام فعاليتهاي مذهبي بطور مستقل و غير وابسته مذاهب را فعالانه هدايت كنيم تا با جامعه سوسياليستي چين مطابقت كنند و محافل مذهبي كشورمان را به ترويج سنن شايسته خود در زمينه هاي ميهن پرستي دين پرستي همبستگي ترقي و خدمت براي جامعه تشويق كرده و از آنها پشتيباني كنيم كه خدمات بيشتر خود را براي وحدت ملي رشد اقتصادي هماهنگي اجتماعي و يكپارچگي ميهن انجام دهند.

2 ) تقويت كارهاي پيروان مذاهب

انجام كارهاي پيروان مذاهب يكي از وظايف اساسي در امور مذهبي است. ما بايد براساس اصول توجه به طبيعت انسان پيروان مذاهب را متحد ساخته و عقل و نيروي آنها را به سوي رسيدن به هدف مشترك در جهت ساخت جامعه نسبتا مرفه و تسريع در پيشبرد روند مدرن سازي كشور سوسياليستي جلب نمائيم. ما همچنين بايد براساس اصول سياسي همبستگي و همكاري و اصول اعتقادي احترام متقابل كارهاي توده هاي دين دار را مجدانه انجام دهيم تا روحانيون و پيروان مذاهب در مورد موضوعات مهم از جمله پشتيباني از رهبري حزب كمونيست چين و نظام سوسياليسم دوست داشتن ميهن دفاع از يكپارچگي وطن و پيشبرد هماهنگ جامعه با ما هم عقيده باشند. ما بايد از صميم قلب از توده هاي دين دار به ويژه آناني كه در زندگي مشكلات دارند مراقبت كنيم و براي حل مشكلات به آنها كمك نماييم. آنها را به توسعه توليدات و بهبود زندگي و ثروتمند شدن از طريق تلاش و زحمت تشويق نماييم. بگونه اي كه توده هاي دين دار آگاهانه محبت و اكرام حزب كمونيست چين و دولت چين را احساس كنند.

3 ) تقويت ساختار روحانيون

ما بايد كارهاي تربيت و انتخاب و استفاده از روحانيون را تقويت كنيم و سعي نمائيم كه روحانيون شايسته اي را كه از نظر سياسي قابل اعتماد بوده و از نظر دانش به دست آوردهاي بزرگ رسيده و از نظر اخلاق مورد ستايش توده هاي مردم قرار بگيرند پرورش دهيم. ما بايد نقش مثبت سازمان مذهبي ميهن پرست را ايفا كنيم و در زمينه هاي افزايش توانائي اتكا به نيروي خود و مديريت امور خود براساس قانون و مقررات مربوطه و انعكاس آرزوهاي توده هاي دين دار و دفاع از حقوق حقه محافل مذهبي به آنها كمك كرده و آنها را راهنمائي كنيم.
آقاي هو جين تائو تاكيد كرد كميته هاي حزبي و دولتي در سطوح مختلف بايد از نظر استراتژي كلي پيشرفت امور حزبي و دولتي با نيازهاي شرايط جديد و وظايف جديد مطابقت كرده و هر چه بيشتر رهبري خود نسبت به امور مذهبي را تقويت كرده و بهبود داده و پي در پي كارهاي مذهبي را به پله هاي جديدي سوق دهند.
بايد فعالانه و با ابتكار عمل كارهاي مذهبي را بخوبي انجام دهيم و هماهنگي روابط مذهبي را پيش ببريم و سعي نمائيم كه روحانيون و پيروان مذاهب را با محور حزب و دولت گردهم آوريم تا مشتركا در راه ساخت جامعه نسبتا مرفه و تسريع در ساخت بناي مدرنيزه سوسياليستي چين كوشش كنند .
شناخت درست موضوعات مذهبي و انجام جدي كارهاي مذهبي به وضع كلي كارهاي حزب و دولت به هماهنگي و آرامش جامعه روند ساخت جامعه نسبتا مرفه در همه جوانب و به توسعه امور سوسياليستي با ويژگيهاي چين مربوط است. ما بايد با توجه به اين استراتژي مهم اهميت انجام كارهاي مذهبي در شرايط جديد را بخوبي بشناسيم .
«هوجين تائو» دبيركل حزب كمونيست چين: بايد اين واقعيت عيني را كه مذاهب در جامعه سوسياليستي به صورت دراز مدت وجود خواهند داشت كاملا بشناسيم و اين وضع پيچيده را كه موضوعات مذهبي با عوامل سياسي اقتصادي فرهنگي ملي و غيره درهم آميخته كاملا درك كنيم.
ما بايد سياست اساسي حزب كمونيست چين مبني بر امور مذهبي را كاملا اجرا كرده و نقش روحانيون و توده هاي مردم دين دار در پيشبرد رشد اقتصادي اجتماعي را به خوبي ايفا كنيم.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط