یک لحظه تأمل

پاسخ: شرایط و ویژگیهایى وجود دارد كه شناخت انسان كامل، و شناسائى آن ویژگیها، براى انسانها ممكن نیست. انسان موجودى است ناشناخته، و كشف راز درون انسانها براى مردم امكان ندارد، حال كه انسانها در انتخاب و شناخت رهبر كامل عاجزند باید خداوند خالق بشر به كمك انسانها آمده و رهبران كامل را معرفى فرماید كه : (الله اعلم حیث یجعل رسالته.)(خدا آگاه تر است كه رسالت خود را در كجا قرار دهد.) از این رو امام على (علیه السلام ) را خداوند برگزید و در روز غدیر به بیعت
يکشنبه، 24 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک لحظه تأمل
یک لحظه تأمل
یک لحظه تأمل

نويسنده:حجت الاسلام محمد دشتی (رحمت الله علیه)
* چرا امام امت اسلامى را خدا باید تعیین كند؟
پاسخ: شرایط و ویژگیهایى وجود دارد كه شناخت انسان كامل، و شناسائى آن ویژگیها، براى انسانها ممكن نیست. انسان موجودى است ناشناخته، و كشف راز درون انسانها براى مردم امكان ندارد، حال كه انسانها در انتخاب و شناخت رهبر كامل عاجزند باید خداوند خالق بشر به كمك انسانها آمده و رهبران كامل را معرفى فرماید كه : (الله اعلم حیث یجعل رسالته.)(خدا آگاه تر است كه رسالت خود را در كجا قرار دهد.) از این رو امام على (علیه السلام ) را خداوند برگزید و در روز غدیر به بیعت همگانى با آن حضرت، فرمان داد.
*******
* اگر امام را خدا انتخاب مى كند، پس بیعت مردم چه نقشى دارد؟
پاسخ: خداوند همانگونه كه خوبیها و بدیها را معرفى كرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد امام حق را نیز معرفى مى كند. اما انسانها در انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب كنند و به سعادت برسند و یا مخالفت كنند و گمراه شوند. آنگونه كه در دیگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه دیگر منحرف گشتند.
پس از حادثه غدیر نیز گروهى امامت امام على (علیه السلام ) را انكار و غصب كردند و گروهى بر ولایت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شكنجه ها را به جان خریدند. پس اعلام وحى تضادى با اختیار انسان ندارد.
*******
* بیعت مردم چه ره آوردهایى دارد؟
پاسخ: چون امام و رهبر جامعه باید در میان مردم زندگى كند، امر و نهى داشته باشد به خوبیها فرمان دهد، و مردم را براى پاكسازى و تصفیه دلها و جامعه از پلیدیها بسیج كند، باید مردم او را قبول داشته و با او بیعت كنند تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.
اگر مردم به علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعایت نكنند یا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمین مى ماند و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت.
*******
* آیا تنها در روز غدیر ولایت امیرالمؤ منین (علیه السلام ) اعلام شد؟
پاسخ: ولایت امام على (علیه السلام ) پیش از غدیر بارها و بارها توسط پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آۀه و سلم ) مطرح گردید.
بریده بن خضیب اسلمى مى گوید: روزى رسول خدا(ص) به جمعى و به من امر فرمود:(ما هفت نفر بودیم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبیر )كه : "سلمو على على با مره المؤ منین ." (11) (به على سلام كنید )
ما به او به لفظ یا امیرالمؤ منین، سلام كردیم، با آنكه رسول الله زنده و در كنار ما بود.
رسول خدا(صلی الله علیه و آۀه و سلم ) بارها از امامت اما على (علیه السلام ) و یازده فرزند او، و امامان معصوم (علیه السلام ) سخن گفت، در روز غدیر براى امامت امام على (علیه السلام ) و دیگر امامان معصوم (علیه السلام ) بیعت گرفته شد كه فرمود:
"فامرت ان اخذ البیعه منكم و الصفقه لكم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على امیرالمؤ منین، و الاوصیاء من بعده الذین هم منى و منه امامه فیهم المهدى الى یوم یلقى الله الذى یقدر و یقضى."
پس از طرف خداى عزیز و بزرگ ماءمورم كه براى على امیرالمؤ منین (علیه السلام ) از شما بیعت بگیرم، و براى امامان پس از او نیز بیعت كنید. امامانى كه همگان از من و تز على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است تا روز قیامت كه به حق قضاوت خواهند شد.
*******
* اگر در گذشته ولایت امامان معصوم (علیه السلام ) اعلام و ابلاغ شد، پس در روزغدیر واقعیتى شكل گرفت ؟
پاسخ : در روز غدیر همه مسلمانان با رهنمود رسول خدا(صلی الله علیه و آۀه و سلم ) با امام على (علیه السلام ) بیعت كردند. و همه به امامت دیگر امامان معصوم (علیه السلام ) تا حضرت قائم (عجل الله ) اعتراف و اقرار كردند. و امامت آنان را تا رجعت و قیامت پذیرفتند.
* با بیعت عمومى مردم كدام اصل ازاصول آزادى و دموكراسى ثابت مى گردد؟
پاسخ : اصل شركت مردم در سرنوشت خویش اصل آزادى مردم در حكومت اسلامى حادثه غدیر زیباترین جلوه آزادى در حكومت اسلامى است با اینكه امام حق را خدا برگزید، و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آۀه و سلم ) او را معرفى فرمود.حق بیعت به مردم داده شده است.
*******
*آیا در روز غدیر تنها روز بیعت با امیرالمؤ منین (علیه السلام ) است ؟
پاسخ : خیر بلكه روز غدیر روز بیعت با دوازده امام معصوم (علیه السلام ) است. روز غدیر اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شیعیان است. امیرالمؤ منین و یازده امام دیگر از فرزندان آن حضرت است. رسول خدا(صلی الله علیه و آۀه و سلم ) فرمود:
"معاشرالناس! فبایعوا الله و با یعونى و با یعوا علیا امیرالمؤ منین ، والحسن والحسین والائمه منهم فى الدنیا والاخره كلمه طیبه باقیه یهلك الله من غدر و یرحم من و فى . فمن نكث فانما یتكث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظیما"
اى جمعیت انسانها: پرهیزگار باشید، و بیعت كنید با على امیر مؤ منان ، و حسن و حسین و امامان پس از آنان ، كه كلمه طیبه جاودانه هستند، خدا نیرنگ باز را هلاك مى كند، و رحمت خدا را مى نگرد كسى كه وفاى به عهد كند و كسى كه پیمان شكند، پس بر زیان خود عمل كرده است.
*******
* اگر امامت نباشد چرا رسالت پیامبر ناقص است ؟
پاسخ : هر چیزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نیازمند است:
1- اصل علل پیدایش 2- اصل علل پایدارى و حفاظت.
اگر کسی اصل اختراعى را به ثبت برساند و برود، و دیگر كسى آن اختراع را مطرح نكند به تولید انبوه نرساند، آن را حفظ نكند، از آنجا که اصل تداوم و پایدارى با اصل پیدایش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از یاد مى رود، نابود مى شود. در حفظ و نگهدارى یك ساختمان یك كتاب، یك طرح اقتصادى، نیز این واقعیت جارى است.
در مسائل فكرى و عقیدتى نیز به دو اصل نیازمندیم : 1 اصل پیدایش ((علت محدثه )) و پدید آورنده . 2 و اصل پایدارى و حفاظت ((علت مبقیه )) و نگهدارنده.
اگر پیامبر مكتب را معرفى كند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پدید آورد، و پس از دورانى از دنیا برود و علت پایدارى و حفاظتى نباشد كه راه و رسم او را تداوم دهد، و مكتب او را از انواع تحریف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندك زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولایت و امامت نا تمام است.
منبع: غدیر شناسی




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.