درمان اعتیاد به مواد غذایی

مقاله‌ی پیش رو به اقدامات مختلفی که نیاز است در حین درمان اعتیاد غذایی اتخاذ شوند را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. همچنین نوع رویکرد مناسبی که در مقابله با این اعتیاد در نظر گرفته می‌شود بایستی مفید واقع شود.
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان اعتیاد به مواد غذایی
درمان اعتیاد به مواد غذایی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

مقاله‌ی پیش رو به اقدامات مختلفی که نیاز است در حین درمان اعتیاد غذایی اتخاذ شوند را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. همچنین نوع رویکرد مناسبی که در مقابله با این اعتیاد در نظر گرفته می‌شود بایستی مفید واقع شود.
بخش مهمی از درمان اعتیاد به مواد غذایی، انتخاب مناسب رژیم غذایی است. انتخاب نوع درستی از رژیم غذایی به حذف آن مواد غذایی که می‌توانند موجب شروع پاسخ اعتیادی شوند، کمک می‌کند. در این بخش چند نکته‌ای را که بایستی در درمان طولانی مدت این مشکل در نظر گرفته شوند، آورده شده است.

گزینه‌های درمانی

• پذیرش این واقعیت که فردی دچار اعتیاد به مواد غذایی شده است، اولین گام شروع روند بهبودی است. بسیاری از بیماران تمایلی به پذیرش وجود چنین مشکلی در خود نیستند. پذیرش بایستی در فرد مورد نظر ایجاد انگیزه نموده تا اقدامات لازم برای درمان آن را اتخاذ نماید.
• مواد غذایی خاصی وجود دارند که موجب ایجاد میل یا هوس شدید به خوردن در فرد می‌شوند. مصرف این مواد غذایی است که شخص بایستی سعی کرده خوردن آنها را به حداقل برساند.
• استفاده از کمک‌های حرفه‌ای در درمان این اختلال خوردن به شیوه‌ای نظامند و باقاعده مفید می‌باشد. یک پزشک، متخصص تغذیه، روانشناس، و یا متخصص اختلال خوردن می‌تواند به بیمار در غلبه بر این مشکل کمک کند.
• ورزش روزانه به تنظیم متابولیسم بدن کمک کرده و به طور غیر مستقیم اختلال پرخوری را تحت کنترل قرار می‌دهد. این اعتیاد تا حد زیادی با استرس و افسردگی در ارتباط است. با این حال، ورزش منظم به دور ساختن استرس و افسردگی کمک می‌کند. بنابراین فرد بایستی، غلبه بر اعتیاد غذایی با کمک یک برنامه‌ی ورزشی منظم و خوب را کار آسانی بداند.
• وابستگی روانی به مواد غذایی لازم است که به جهت مقابله با این اعتیاد مورد رسیدگی قرار گیرد. فرد بایستی به جای آنکه تنها بر بدن و بیماری‌های آن متمرکز شود، سلامت روح، ذهن و بدن را مد نظر قرار دهد. یوگا، مدیتیشن، تای چی، و تمرینات دیگر لازم است در برنامه‌ی تمرینی گنجانده شوند.
• برنامه‌های درمانی به شیوه‌ی بستری کردن بیمار بسیار موفق‌تر از انواع درمان سرپایی یا بدون نیاز به بستری بوده‌اند. به این دلیل که در یک برنامه‌ با شیوه‌ی بستری می‌توان بیمار را به طور مداوم مورد نظارت قرار داد. علاوه بر آن، برنامه‌های درمانی که بستری شدن را دربرمی‌گیرند، حمایت پزشکی می‌تواند به صورت منظم برای بیمار فراهم شود. همچنین برنامه‌های بستری کردن بیمار بسیار سازمندتر از برنامه‌ی درمانی سرپایی می‌باشند.

اعتیاد به فست فود

اعتیاد به فست فود جنبه دیگری از این مشکل مرتبط با سلامت است. این نوع مواد غذایی بسیار اعتیاد آور بوده و مصرف آنها می‌تواند عواقب حتی فاجعه بارتری داشته باشد. از چنین غذاهایی مواد مغذی بسیار کمی بدست می‌آید. طی یک آزمایش 40 روزه بر روی حیوانات نشان داده شده است که با خوردن فست فود گیرنده‌ی دوپامین در بدن آنها تغییر می‌کند. این حیوانات شروع به نشان دادن هوس و میل شدید به خوردن درست مانند انسانها کردند. بنابراین اعتیاد به فست فود، از نقطه نظر سلامت جسمانی و همچنین روانی خطرناک می‌باشد.

مراکز درمانی

مراکز درمانی در یک فرایند جامع فعالیت دارند. به منظور اداره و انجام درمان، جنبه‌های روانشناختی اعتیاد به مواد غذایی نیز در نظر گرفته می‌شوند. این مراکز به علائم خاصی از اعتیاد مرتبط با فرد مورد نظر رسیدگی می‌کنند. بر اساس اطلاعات مرتبط با بیمار، فرد درمانی یا گروه درمانی آغاز می‌شود. حتی اعضای خانواده اجازه‌ی حضور در برنامه‌ی درمانی را خواهند داشت؛ اطلاعات دریافت شده از اعضای خانواده در درک علت ریشه‌ای این مشکل حیاتی می‌باشد.
در آخر بایستی گفت که مهمترین نکته در خصوص درمان اعتیاد به مواد غذایی، ایجاد تمایز میان خوردن عاطفی و خوردنی است که در واقع نیازهای بدن فرد را برآورده می‌سازند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.