درمان آکنه با آنتی بیوتیک‌های خوراکی

احتمالاً با آنتی بیوتیک‌های خوراکی آشنا هستید. به هر حال، هم همه در مرحله‌ای از زندگی خود از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرده‌اند. آنتی بیوتیک‌های خوراکی از بهترین کشفیات در تاریخ پزشکی به شمار می‌روند که به مبارزه با عفونت‌ها
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان آکنه با آنتی بیوتیک‌های خوراکی
درمان آکنه با آنتی بیوتیک‌های خوراکی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

احتمالاً با آنتی بیوتیک‌های خوراکی آشنا هستید. به هر حال، هم همه در مرحله‌ای از زندگی خود از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرده‌اند. آنتی بیوتیک‌های خوراکی از بهترین کشفیات در تاریخ پزشکی به شمار می‌روند که به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند که در غیر این صورت، ممکن است تبدیل به مشکل جدی برای بدن شوند. جالب است بدانید که سال‌هاست از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود.
آنتی بیوتیک‌های خوراکی چگونه عمل می‌کنند
آنتی بیوتیک‌های خوراکی با کاهش مقدار باکتری‌های مولد آکنه در پوست، فولیکول‌های مود یا منافذ پوست عمل می‌کنند. آنتی بیوتیک‌های خوراکی همچنین می‌توانند التهاب پوستی را نیز کاهش دهند. معمولاً، پزشک در ابتدا دوز بالایی را تجویز می‌کند و با بهبود آکنه دوز مصرف کاهش پیدا می‌کند. آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای درمان آکنه متوسط تا شدید و همچنین موارد خفیف مقاوم استفاده می‌شوند. آنتی بیوتیک‌های خوراکی که معمولاً برای درمان آکنه تجویز می‌شوند عبارتند از:
اریترومایسین
تتراسایکلین
مینوسایکلین
داکسی‌سایکلین
به طور کلی، از آنتی بیوتیک‌های خوراکی به همراه درمان‌های آکنه موضعی استفاده می‌شود. آنتی بیوتیک‌های خوراکی تنها عامل ایجاد آکنه یعنی باکتری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. چون عوامل زیادی منجر به بروز آکنه می‌شوند، با ترکیب آنتی بیوتیک‌های خوراکی با روش‌های درمانی ثانویه به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد.
عوارض جانبی ممکن
همه آنتی بیوتیک‌های خوراکی می‌توانند منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال شوند. برخی آنتی بیوتیک‌های خاص همچنین ممکن است منجر به تغییر رنگ پوست و دندان‌ها و حساسیت نسبت به نور شوند. برای زنان، آنتی بیوتیک‌های خوراکی می‌توانند منجر به عفونت قارچی واژن شوند. متخصص پوست تصمیم خواهد گرفت که کدام آنتی بیوتیک خوراکی بهترین گزینه برای شماست.
مقاومت به آنتی بیوتیک
مورد منفی دیگری که در مورد آنتی بیوتیک‌های خوراکی وجود دارد، ایجاد مقاومت باکتریایی به خاطر مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌هاست. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها ممکن است باعث شود باکتری‌ها در مقابل دارو مقاوم شوند. باکتری‌های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک‌ها در حال افزایش هستند و سبب عدم تأثیرگذاری آنتی بیوتیک‌ها در برخی موارد می‌شوند. اگر با استفاده از یک نوع آنتی بیوتیک به نتایج قابل توجهی دست پیدا نکنید یا اگر تأثیر آنتی بیوتیکی که مصرف می‌کنید کاهش یافته باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک دیگری تجویز کند.
با استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌های خوراکی احتمال ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها بیشتر است. به این خاطر، برخی متخصصان پوست مصرف آنتی بیوتیک‌ها را محدود می‌کنند یا از داروهای مختلف با همدیگر استفاده می‌کنند.
نکاتی برای استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی
• دوره درمان خود را کامل کنید.
• برخی آنتی بیوتیک‌ها را باید همراه با غذا میل کنید; درحالیکه تعدادی دیگر بهتر است با معده خالی مصرف شوند. مطمئن شوید چگونه و چه زمان باید از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید.
• بلافاصله بعد از مصرف آنتی بیوتیک‌ها به رختخواب نروید. قرص ممکن است در مری حل شود و ایجاد احساس سوزش دردناک کند.
• صبور باشید. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا آنتی بیوتیک‌ها تأثیر خود را نشان دهند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما