درمان‌های خانگی برای جای زخم آکنه

جای زخم آکنه می‌تواند یک مشکل ناراحت کننده برای یک فرد جوان باشد. در این مقاله چند درمان خانگی خوب برای این مشکل وجود دارد. با کمی صبر و اعمال منظم این درمان‌ها، این علایم به گذشته خواهند پیوست.
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان‌های خانگی برای جای زخم آکنه
درمان‌های خانگی برای جای زخم آکنه

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

جای زخم آکنه می‌تواند یک مشکل ناراحت کننده برای یک فرد جوان باشد. در این مقاله چند درمان خانگی خوب برای این مشکل وجود دارد. با کمی صبر و اعمال منظم این درمان‌ها، این علایم به گذشته خواهند پیوست.
جای زخم آکنه علامت‌هایی هستند که پس از خشک شدن آکنه باقی می‌مانند. این وضعیت به دلیل تحریک بیش از حد غده سباسه برای تولید سبوم که می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوستی شود ایجاد می‌شود. یک نوع باکتری به نام Propionibacterium نیز می‌تواند سبب این وضعیت پوستی شود. سایر عوامل که مسئول این وضعیت هستند شامل وراثت، مصرف تنقلات و فست فود، عدم رعایت بهداشت، استرس و استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی است. برخی نواحی رایج برای آکنه شامل صورت، پشت، گردن، شانه‌ها و سینه هستند.
انواع مختلفی از جای زخم آکنه مانند یخ صورتی، هیپرتروفیک و زخم آتروفیک وجود دارد. برخی از آن‌ها ملایم هستند و می‌توانند به سادگی درمان شوند، در حالی که برخی دیگر دائمی هستند و به سختی از بین می‌روند. گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد، از جمله داروهای موضعی، درم ابریژن، لیزر، برش پانچ، پیوند، لایه‌برداری شیمیایی و فیلر؛ با این حال، این زخم‌ها را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد. درمان طبیعی یکی از امن‌ترین و موثرترین روش‌ها برای از بین بردن چنین زخم‌هایی است. این درمان‌ها شامل تغییرات خاصی در رژیم غذایی، حفظ عادات بهداشتی و استفاده از داروهای خانگی است.

تغییرات در رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم و مغذی به درمان سریع جای زخم آکنه کمک می‌کند. رژیم غذایی شما باید شامل مقادیر بالایی از پروتئین‌ها باشد چون پروتئین به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و این جای زخم‌ها را به طور طبیعی کاهش می‌دهد. باید مقدار کافی از میوه‌های تازه و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو که تمام مواد مغذی ضروری برای مراقبت از پوست را دارا هستند داشته باشید. سبزیجات فیبردار هضم را بهبود می‌بخشند و زایدات را با اطمینان از روده دفع می‌کنند و در نتیجه از آکنه جلوگیری می‌گردد.
میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند، که به بازسازی بافت‌های شکسته و حذف لکه‌ها کمک می‌کنند. مصرف منظم ویتامین A به حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند. از این رو، رژیم غذایی شما باید شامل گوجه فرنگی، هویچ، اسفناج، سیب زمینی و جعفری که منبع غنی از ویتامین A هستند باشد. مواد غذایی که حاوی ویتامین B، ویتامین E، کروم و روی هستند نیز برای این منظور مفید هستند.
آب نیز به عنوان یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای جای زخم آکنه محسوب می‌شود. آب به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و به پوست تازه کمک می‌کند تا رشد کند. آب پوست را هیدراته نگه می‌دارد. بنابراین، مصرف مقدار کافی آب در هر روز مفید است.
به منظور کاهش آکنه، از مصرف بیش از حد آرد سفید، شکر، شیر و غذاهای فراوری شده باید اجتناب شود. از مصرف غذاهای غنی از ید از جمله نمک ید دار، پنیر، جگر، محصولات کلپ، خرچنگ و صدف‌ها اجتناب شود. از مواد غذایی که حاوی اسیدهای چرب ترانس مانند شیر، محصولات شیر، مارگارین، شیرینی و شکلات و روغن‌های هیدروژنه هستند نیز باید اجتناب شود.

حفظ بهداشت

بهداشت نامناسب یکی از علل شایع آکنه است. از این رو، تمیز نگه داشتن پوست و عاری نگه داشتن آن از باکتری بسیار مهم است. پوست خود را با استفاده از یک صابون ضدباکتری و یا یک پاک کننده که حاوی اسید سالیسیلیک است دو بار در روز بشویید. سالیسیلیک اسید به عنوان یک لایه‌بردار عمل می‌کند، و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید برخی از پاک‌کننده‌های موضعی که حاوی بنزوئل پراکسید هستند را استفاده کنید. چون بخار به باز کردن منافذ پوستی کمک می‌کند، گرفتن یک دوش بخار به حذف سریع آکنه‌ها می‌تواند کمک کند. از دست زدن به مناطق آسیب‌دیده اجتناب کنید چون این کار باعث گسترش عفونت می‌شود. ملافه‌های خود را تمیز نگه دارید چون چرک، لوازم آرایشی و روغن بر روی ملافه می‌توانند منافذ پوستی را مسدود کنند. از استفاده لوازم آرایشی چرب و کرم مسدودکننده منافذ پوست بهتر است خودداری کنید.

درمان‌‌های خانگی

درمان‌های خانگی شامل استفاده از برخی مواد است که به راحتی در دسترس هستند. پیروی کردن از لیستی از درمان‌ها و با استفاده منظم از آن‌ها می‌تواند به طور موثر آکنه را کاهش دهد.
آب لیمو: آب لیمو اسید سیتریکی است که به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و بهبود رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. به کمک یک توپ پنبه‌ای آب لیمو را مستقیما بر روی جای زخم‌ها بمالید. آب لیمو روشن کننده است و ظاهر زخم تیره را بهبود می‌بخشد.
خمیر چوب صندل و گلاب: این یک درمان بسیار موثر برای جای زخم آکنه است. چوب صندل خنک کننده است و تاثیر تسکین‌دهنده بر روی پوست دارد. یک خمیر ضخیمی از چوب صندل و گلاب تهیه کنید و به طور مستقیم بر منطقه آسیب دیده اعمال کنید. بگذارید به مدت حدود یک ساعت بماند و سپس با آب بشویید.
ماسک گوجه فرنگی: گوجه فرنگی غنی از ویتامین آ است که مانع از تولید بیش از حد سبوم که عامل آکنه است می‌شود. گوجه فرنگی همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، که به بهبود پوست آسیب دیده کمک می‌کند. گوجه فرنگی ا در تکه‌های نازک برش دهید و مانند ماسک رو پوست صورت قرار دهید. بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.
ماسک خیار و گوجه فرنگی: این ماسک صورت یکی دیگر از درمان‌های محبوب است. خمیر ماست و خیار را آماده کنید و روی پوست صورت اعمال کنید. این کار منافذ پوست را سفت می‌کند و شدت دیده شدن جای زخم را به حداقل می‌رساند.
عسل: استفاده از عسل به عنوان ماسک یا مصرف خوراکی آن یکی از درمان‌های موثر دیگر است. عسل یک مرطوب‌کننده طبیعی است که به حذف جای زخم‌ها و درخشش طبیعی پوست کمک می‌کند. عسل پوست را صاف و آبدار نگه می‌دارد.
یخ: تکه‌های یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت بمالید. یخ به سفت شدن منافذ پوستی و کاهش جای زخم کمک می‌کند.
درمان‌های خانگی همراه با رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و عادات بهداشتی می‌تواند به حذف جای زخم کمک کند و پوست شما را سالم و بدون مشکل نگه دارد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.