علائم HIV در زنان

علاوه بر علائم شایع HIV، زنان برخی علائم شدید و دشوار را نیز نشان می‌دهند. اگر تعداد زنان مبتلا به HIV به همین سرعت ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک تعداد آن‌ها بیشتر از مردان خواهد بود. به علاوه، HIV شکل شدید‌تری در
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم HIV در زنان
  علائم HIV در زنان

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

علاوه بر علائم شایع HIV، زنان برخی علائم شدید و دشوار را نیز نشان می‌دهند. اگر تعداد زنان مبتلا به HIV به همین سرعت ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک تعداد آن‌ها بیشتر از مردان خواهد بود. به علاوه، HIV شکل شدید‌تری در زنان دارد.
HIV/ ایدز از علل اصلی مرگ و میر در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته به شمار می‌رود. اگرچه، مردان بیشتر در معرض این بیماری هستند ولی، تعداد بیماران زن نیز قابل توجه است. زنان آفریقایی – آمریکایی در محدوده سنی 25 تا 34 سال قربانیان اصلی ایدز هستند. علائم کلی HIV در زنان بسیار مشابه همان علائم در مردان است. ولی، علاوه بر این‌ها، آن‌ها برخی علائم دیگر را نیز نشان می‌دهند.

علائم HIV در زنان چیست

علائم اولیه HIV عبارتند از تب، خستگی، بزرگ شدن گره‌های لنفی و غیره. این علائم در عرض یک هفته پس از قرار گرفتن در معرض HIV به وجود می‌آیند. علائم اولیه عفونت HIV اغلب با علائم عفونت‌های ویروسی دیگر اشتباه گرفته می‌شود. بعد از این مرحله، ویروس برای 10 سال یا بیشتر وارد فاز نهفتگی می‌شود. اگرچه علائم خاصی در این فاز وجود ندارد ولی، ویروس به فعال ماندن در بدن ادامه می‌دهد و می‌تواند باعث انتقال عفونت به دیگران شود. علائم شدید‌تر HIV/ ایدز در زنان بعد از 10 سال آغاز می‌شود. این علائم به صورت زیر هستند:

آسیب‌پذیری به عفونت

HIV/ ایدز زنان را در مقابل عفونت‌های قارچی بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. علائم شایع عفونت‌های قارچی عبارتند از سوزش، خارش و خشکی واژن. عفونت‌های قارچی دفع ادرار یا رابطه جنسی را بسیار دردناک می‌کنند. این عفونت‌های قارچی را می‌توان به طور موقت با کمک داروهای خاص معالجه کرد.
واژینوز باکتریایی عفونت دیگری است که در زنان مبتلا به HIV غالباً به وجود می‌آید. این بیماری است که رشد باکتری‌ها در واژن بیش از حد افزایش پیدا می‌کند. عفونت باکتریایی منجر به بروز علائم مشابهی مانند عفونت‌های قارچی می‌شود. درمان آنتی بیوتیک برای معالجه عفونت باکتریایی کافیست. اگر زن باردار باشد، معالجه باید با تأخیر آغاز شود.

آسیب پذیری به بیماری‌های جنسی دیگر

HIV زنان را به بیماری‌های جنسی دیگر نیز آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین، زنان آلوده به HIV برای ابتلا به کلامیدیا، سوزاک، هرپس تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی آسیب‌پذیر هستند. این بیماری‌ها مجموعه علائم خود را دارند ولی، علائم کلی عبارتند از حالت تهوع، تب، درد در ناحیه پایین شکم، درد در ناحیه پشت و غیره. هنگام برقراری رابطه جنسی و خونریزی بین چرخه قاعدگی نیز از علائم دیگر بیماری‌های جنسی هستند. جالب این است که برخی بیماری‌های جنسی ممکن است علائم بالا را نداشته باشند.

آسیب‌پذیری به بیماری‌های لگن

بیماری التهابی لگن که منجر به التهاب لوله‌های فالوپ، رحم و تخمدان‌ها می‌شود بیماری است که زنان مبتلا به HIV/ ایدز بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. اگرچه بیماری التهابی لگن علائم آشکاری ندارد ولی، به اندام‌های داخلی صدمه می‌زند.

تغییرات در چرخه قاعدگی

زنان مبتلا به HIV/ ایدز دچار تغییرات قابل توجهی در چرخه قاعدگی خود می‌شوند. این تغییرات ممکن است از لکه‌های خونی، خونریزی جزئی تا خونریزی شدید متفاوت باشد. آمنوره نوع شدیدی از مشکل قاعدگی است که باعث توقف کامل دوره‌های قاعدگی می‌شود.

علائم دیگر خاص زنان مبتلا به HIV

• اگر در معرض خطر انتقال ویروس بوده باشید، عفونت‌های مکرر واژن اغلب نشان دهنده عفونت HIV هستند. درمان این عفونت‌ها مشکل است.
• HIV همچنین باعث تغییرات غیر عادی در گردنه رحم می‌شود. بیماری‌هایی مانند دیسپلازی و سرطان دهانه رحم اغلب ناشی از تغییرات نامطلوب گردنه رحم هستند. این بیماری‌ها را می‌توان از طریق آزمایش اسمیر تشخیص داد.
• زخم‌های تناسلی اغلب در زنانی که از عفونت HIV رنج می‌برند دیده می‌شود. این زخم‌ها ممکن است ناشی از وجود بیماری‌های جنسی دیگر نیز باشند.
• برخی زنان همچنین ممکن است ترشحات واژن داشته باشند که غلیظ است و رنگ خاکستری مایل به زرد دارد. این علامت را نیز می‌توان به وجود بیماری‌های جنسی نسبت داد.

علائم کلی HIV

در کنار علائم فوق‌الذکر در زنان، علائم مختلف دیگری نیز می‌توانند وجود داشته باشند. این علائم ممکن است هر زمانی پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند یا برای چندین سال نهفته باقی بمانند. این علائم عبارتند از:
کمبود انرژی یا خستگی شدید
کاهش وزن ناگهانی و غیر عادی
تب مکرر و یا عرق شبانه
عفونت‌های قارچی دهان مکرر
تورم گره‌های لنفی
بثورات پوستی یا پوسته‌ریزی شدید
فراموشی کوتاه مدت
بلع دردناک
ذات‌الریه

تشخیص و درمان

تشخیص HIV/ ایدز با انجام تست‌های پادتن خاص انجام می‌شود. وجود پادتن‌ها به HIV عفونت مثبت را نشان می‌دهد. تفسیر علائم HIV مشکل است چون، آن‌ها اغلب مشابه علائم بیماری‌های دیگر هستند. بنابراین، به اقدامات تشخیصی مناسبی برای تأیید احتمال وجود HIV نیاز است. حتی اگر در معرض ویروس بوده باشید هم تست‌های زودهنگام ممکن است مثبت بودن HIV را نشان ندهند. از اینرو، توصیه می‌شود اگر احتمالاً در معرض ویروس HIV بوده‌اید، آزمایشات را بعد از سه ماه تکرار کنید.
درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد. به همین خاطر است که ایدز هنوز هم کشنده‌ترین بیماری قرن 21 است. البته داروها می‌توانند به کنترل عفونت و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کنند به علاوه، رژیم غذایی سالم و تغییرات در سبک زندگی نیز می‌توانند به کنترل تأثیرات نامطلوب این بیماری کمک کنند. ترکیب دارو، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌تواند به افراد مبتلا به HIV برای بهبود احتمال بقاء و ادامه زندگی عادی کمک کند. چون همانطور که گفته شد درمانی برای ایدز وجود ندارد، پیشگیری بهترین روش مقابله با آن است. درباره جوانب مختلف این بیماری خطرناک مطالعه کنید و اقدامات لازم را برای حفاظت از خود انجام دهید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.