برخی از واژگان کلیدی علم شیمی

دامنه علم شیمی در زمینه‌های نظری و عملی فوق‌العاده گسترش حاصل کرد و نقش‏های حساس را در زندگی انسان به عهده گرفت. بطوری که امروزه میزان برخورداری هر جامعه از تکنولوژی شیمیایی ، معیار قدرت و ثروت و رفاه آن جامعه
پنجشنبه، 6 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
برخی از واژگان کلیدی علم شیمی
  برخی از واژگان کلیدی علم شیمی

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده




 

دامنه علم شیمی در زمینه‌های نظری و عملی فوق‌العاده گسترش حاصل کرد و نقش‏های حساس را در زندگی انسان به عهده گرفت. بطوری که امروزه میزان برخورداری هر جامعه از تکنولوژی شیمیایی ، معیار قدرت و ثروت و رفاه آن جامعه محسوب شده و بصورت جزئی از فلسفه زندگی در آمده است.
در این بخش شما را با برخی از اصطلاحات رایج در علم شیمی آشنا خواهیم کرد.
بوتانول: یک ترکیب آلی بوده که شامل چهار اتم کربن بوده که توسط پیوندهای یگانه و یک الکل یا گروه هیدروکسیل متصل به همدیگر می‏باشند.
کاتالیزگر: ماده‏ای بوده که هنگامی که به یک واکنش شیمیایی افزوده می‏شود، باعث افزایش سرعت واکنش بدون شرکت در آن واکنش می‏گردد.
دانه‏های زنجیر: توانای یک عنصر به منظور تشکیل مجموعه‏ای از پیوندهای کوالانسی با خود و زنجیره‏های طویل ایجاد شده، به عنوان دانه‏های زنجیر شناخته می‏شود.
انرژی شبکه: مقدار انرژی مورد نیاز برای جداسازی یون‏های تشکیل دهنده‏ی یک جامد یونی را انرژی شبکه می‏نامند.
ترک خوردگی حرارتی: فرایندی که در آن مولکول‏های آلی با ساختار پیچیده توسط حرارت‏دهی آن‏ها در غیاب اکسیژن اتمسفری، تحت تاثیر یک کاتالیزور به اشکال ساده تر شکسته می‏شوند.
عملکرد: این اصطلاح اغلب به عنوان بازده واکنش یا عملکرد واکنش نامیده می‏شود. مقدار واقعی یک محصول تولید شده در هر واکنش شیمیایی، عملکرد نامیده می‏شود.
ایترییم: یک عنصر خاکی کمیاب متعلق به سری لانتانید جدول تناوبی می باشد. عدد اتمی آن 70 بوده و نماد شیمیایی آن Yb می‏باشد.
ایتریوم: یک فلز واسطه بوده که متعلق به گروه 3 جدول تناوبی می باشد. از نظر شیمیایی با حرف Y نشان داده می شود. عدد اتمی آن 39 می باشد.
قانون زایتسف: مطابق با این قانون، هنگامی که تعدادی از آلکن‏ها به واسطه‏ی هالوژن‏زایی ایجاد شده ناشی از یک واکنش حذف تشکیل می‏شود، آلکنی که پایدارتر است محصول اصلی واکنش می‏باشد.
زئولیت: یک ماده‏ی جامد و معدنی با منافذ متعدد بر روی سطح آن می‏باشد. به واسطه‏ی این منافذ، دارای قدرت جذب بالا بوده و از نظر تجاری به عنوان جاذب مورد استفاده قرار می‏گیرند.
واکنش مرتبه‏ی صفر: یک نوع واکنش شیمیایی بوده که وابسته به غلظت واکنش نیست.
انرژی نقطه‏ی صفر: حداقل انرژی موجود توسط یک اتم در حالت پایه‏ی آن می‏باشد. این انرژی می‏تواند به عنوان مقدار انرژی که در خلاء موجود است نیز تعریف شود.
فلز روی: یک ماده‏ی فلزی، براق، سفید مایل به آبی می‏باشد. این فلز اولین عضو از گروه 12 جدول تناوبی می باشد. عدد اتمی روی 30 بوده و توسط نماد Zn نشان داده شده است.
زیرکونیوم: این عنصر یک فلز واسطه با رنگ سفید مایل به خاکستری می‏باشد. این فلز مقاومت زیادی به خوردگی داشته و بنابراین در آلیاژهای مختلف مورد استفاده شود.
منطقه‏ی پالایش: یک روش مورد استفاده برای تصفیه‏ی مواد بوده که نیاز به مقدار بالایی از خلوص دارد. برای این هدف، یک ناحیه‏ی مذاب محدود در امتداد طول جامد حرکت کرده و ناخالصی های موجود در منطقه‏ی مذاب را جمع کرده و سپس به انتهای نوار حمل می‏کند.
زیتریون: زیتریون یک ترکیب شیمیایی بوده که بار خالص آن صفر است و از این رو از نظر الکتریکی خنثی می‏باشد. اما برخی بارهای مثبت و منفی در آن به واسطه ی بار قراردادی، با توجه به بارهای جزئی اتم‏های تشکیل دهنده‏ی آن وجود دارد.
اسید سه تایی: یک ماده‏ی اسیدی که شامل سه عنصر مختلف می‏باشد. معمولا، این اسید حاوی یک اتم هیدروژن، یک اتم اکسیژن و یک غیر فلز می‏باشد.
ترکیب سه تایی: یک ترکیب شیمیایی بوده که از سه عنصر مختلف ساخته شده است.
چهار ظلعی: شکل یک مولکول که در آن یک اتم در مرکز با چهار اتم قرار گرفته در چهار راس یک چهار ظلعی پیوند خورده است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.