واقعیت‌های HIV/ ایدز

ایدز بیماری است که به خاطر ماهیت همه گیر بودن خود جامعه پزشکی را در هم شکسته است. ادامه مقاله چندین واقیت درباره این بیماری خطرناک و کشنده را توضیح می‌دهد.
سه‌شنبه، 11 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واقعیت‌های HIV/ ایدز
  واقعیت‌های HIV/ ایدز

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

ایدز بیماری است که به خاطر ماهیت همه گیر بودن خود جامعه پزشکی را در هم شکسته است. ادامه مقاله چندین واقیت درباره این بیماری خطرناک و کشنده را توضیح می‌دهد.
مطابقات گزارشات، هر ساله حدود 2 میلیون نفر جان خود را به خاطر ایدز از دست می‌دهند. تا به امروز حدود 27 میلیون نفر جان خود را به خاطر این بیماری از دست داده‌اند. عفونت مرگبارتری از این بیماری ایمنی در تاریخ وجود نداشته است. کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه خصوصاً کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشتر تحت تأثیر بوده‌اند. آمار ترسناک است. اگرچه بیش از 90 درصد موارد در این کشورها دیده شده‌اند ولی، دنیای توسعه یافته نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در نوامبر 2010 UNAIDS گزارش خود را منتشر و برآورد کرد که حدود 33 میلیون نفر در سال 2009 به این بیماری مبتلا بوده‌اند. از این میان، حدود 50 درصد زنان بود‌ه‌اند. محاسبه تعداد افراد مبتلا به این عفونت کافیست تا ماهیت همه‌ گیری آن را ببینیم.
HIV مخفف ویروس کمبود ایمنی انسان است که دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کند و فرد را در مقابل عفونت آسیب‌پذیر می‌کند. بدن ما مکانیسمی برای مبارزه با این عفونت ندارد. این عفونت توانایی دستگاه ایمنی برای مبارزه با عفونت خارجی را از بین می‌برد. HIV می‌تواند برای مدت طولانی در بدن نهفته باقی بماند. ویروس HIV اجزای اصلی دستگاه ایمنی یعنی سلول‌های T را از بین می‌برد. این سلول‌ها مسئول مقابله با ویروس‌ها و عفونت‌های ویروسی هستند که به بدن حمله می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، عفونت HIV به ایدز پیشرفت می‌کند. متخصصان بر این باورند این عفونت از میمون‌های غرب آفریقا به انسان‌ها منتقل شده است. این باور وجود دارد که انسان‌ها با مصرف گوشت میمون آلوده در معرض ویروس قرار گرفته‌اند.
اگر رابطه جنسی پر خطر داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت خواهید بود. عفونت علاوه بر رابطه جنسی از طریق راه‌های زیر نیز می‌تواند منتقل شود که عبارتند از تزریق خون آلوده به HIV، استفاده از سرنگ‌ آلوده مشترک و انتقال از مادر طی بارداری، زایمان یا شیردهی به کودک.
این عفونت از طریق کار کردن با فرد آلوده منتقل نمی‌شود. عفونت HIV از طریق راه‌های زیر منتقل نمی‌شود.
دست دادن/ بغل کردن
استفاده از حمام و دستشویی مشترک
سرفه، بزاق یا عطسه کردن
غذا خوردن با همدیگر
استفاده از استخر مشترک
استفاده از لباس مشترک
نیش حشرات
همانطور که می‌دانید درمانی برای ایدز وجود ندارد. ولی، روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به کنترل عفونت ناشی از ضعیف شدن دستگاه ایمنی کمک کنند. ART تبدیل به روش مؤثری برای افراد مبتلا به این بیماری شده است. این روش به توقف تکثیر ویروس‌ها در بدن تا حدی کمک می‌کند. البته، در صورتی که احساس می‌کنید در معرض ویروس بوده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. یکی از واقعیت‌های دیگر درباره درمان عفونت HIV آن است که با شروع درمان دیگر نباید آن را متوقف کنید حتی اگر دچار عوارض جانبی شوید. چندین عامل برای آغاز درمان در نظر گرفته می‌شوند. نکته آخر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید با انجام اقدامات لازم از قرار گرفتن در معرض این ویروس خطرناک خودداری کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.