واکنش‏های اسید – باز

ما می‏توانیم مثال‏های بسیار رایجی از واکنش‏های اسید باز را در زندگی روزمره‏ی خودمان ببینیم. سدیم کلرید یا نمک طعام یکی از آن‏ها می‏باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با واکنش‏های اسید باز و مثال‏های آن ها مطلب زیر را مطالعه کنید.
سه‌شنبه، 11 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واکنش‏های اسید – باز
  واکنش‏های اسید – باز

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

ما می‏توانیم مثال‏های بسیار رایجی از واکنش‏های اسید باز را در زندگی روزمره‏ی خودمان ببینیم. سدیم کلرید یا نمک طعام یکی از آن‏ها می‏باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با واکنش‏های اسید باز و مثال‏های آن ها مطلب زیر را مطالعه کنید.
اسیدها و بازها بخش بسیار مهمی از شیمی هستند. یک اسید ترکیبی بوده که هنگامی که در آب حل می‏شود، یون‏های H+ می‏دهد، در حالی که باز ترکیبی بوده که در آب یون‏های –OH می‏دهد. هنگامی که یک واکنش بین ترکیبات اسید و باز رخ می‏دهد، محصول نهایی همیشه خنثی بوده، چون اسید و باز اثرات همدیگر را خنثی می‏کنند. بنابراین می‏توان گفت که واکنش شیمیایی بین یک اسید و یک باز به منظور دادن یک محصول خنثی، به عنوان واکنش اسید باز شناخته می‏شود. این یک تعریف بسیار کلی از این نوع واکنش بود، در این مقاله ما در رابطه با این نوع از واکنش به صورت دقیق با کمک برخی مثال‏ها بحث خواهیم کرد.

واکنش های اسید – باز در شیمی آلی

قبل از انجام واکنش ما نیاز به درک دقیق یک اسید و باز داریم. بنابراین اجازه بدهید که به معادلات و ماهیت اسیدها و بازها، هنگا
می که در آب مخلوط می‏شوند، بپردازیم.

اسید

اسیدها، هنگامی که در در آب حل می‏شوند، جدا شده و یون‏های +H آزاد می‏شود. اسیدیته می‏تواند با کمک مقادیر pH ترکیب اندازه‏گیری شود. اگر مقدار pH کمتر از 7 باشد، ترکیب اسیدی بوده و همچنان که مقدار pH به کمتر از 7 کاهش یابد، ترکیب اسیدی‏تر در نظر گرفته می‏شود. معادله‏ی زیر به درک شما از تفکیک یک اسید در یک محلول آبی کمک می‏کند.
HCl(g) + H2O → H(aq)+ + Cl(aq)-
بازها هنگامی که در آب حل می‏شوند، جدا شده و یون های -OH آزاد می‏کنند. مانند اسیدها، بازها می‏توانند توسط مقدار pH آن‏ها اندازه‏گیری شوند. ترکیباتی با مقدار pH بالای به عنوان بازها شناخته می‏شوند. معادله‏ی زیر به شما در شناخت بازها در محلول‏های آبی کمک می‏کند.
NaOH(s) + H2O → Na(aq)+ + OH(aq)-

واکنش اسید – باز

با استفاده از معادلات اسید و باز بالا، ما می توانیم تفکیک آن ها در آب را درک کنیم. حال اجازه دهید واکنش های اسید باز یا واکنش های خنثی را بیشتر مطرح کنیم. اجازه دهید مثالی از هیدروکلرید (HCl) اسید و سدیم هیدروکسید (NaOH ) بزنیم.
HCl(aq) + NaOH(aq) → NaCl(aq) + H2O(l)
شما باید این واکنش را در دو مرحله به صورت زیر درک کنید.
HCl(aq) + NaOH(aq) → H(aq)+ + Cl(aq)- + Na(aq)+ + OH(aq)- → NaCl(aq) + H2O(l)
واکنش بالا نشان می‏دهد که چگونه تفکیک هیدروکلرید اسید و سدیم هیدروکسید اتفاق می‏افتد. محصول نهایی H2O یعنی مولکول‏های آب و سدیم کلرید می‏باشد، که نمک نام دارد. بنابراین ما می‏توانیم بگوییم که محصول نهایی واکنش اسید باز یک نمک می‏باشد. نمک‏های تولید شده توسط این واکنش‏ها خنثی بوده و هنگامی که در آب حل می‏شوند به عنوان الکترولیت‏ها و هادی الکتریکی رفتار می‏کنند. واکنش اسید و باز وابسته به قدرت اسید و باز می‏باشد. که این بدین معنی است که اگر واکنش بین یک اسید قوی و یک باز ضعیف رخ دهد، نتیجه‏ی آن بسیار متفاوت از واکنش بین یک اسید قوی و یک باز قوی، یا یک اسید ضعیف و یک باز ضعیف می‏باشد.

مثال‏هایی از واکنش اسید – باز

حالا شما باید مفهوم واکنش اسید و باز را به صورت واضح درک کرده باشید. در زیر برخی از مثال ها ارائه شده که به شما به منظور درک فرایند و وقوع واکنش بین اسید و باز که نمک را به عنوان محصول نهایی ارائه می کند، کمک می کند.
مثال 1:
HBr (acid) + KOH (base)→ KBr (salt) + H2O
مثال 2:
HCl (acid)+ NaHCO3 (base)→ NaCl (salt) + H2CO3
مثال 3:
HC2H3O2 (acid) + NaOH (base)→ NaC2H3O2 (salt) + H2O
مثال 4:
AgNO3 (base) + NOCl (acid) → AgCl (salt) + N2O4
مانند هر واکنش دیگر، تعادل واکنش‏های اسید و باز نیز بسیار مهم می‏باشد. هر زمان که شما یک ترکیب اسید - باز داشته باشید، در نهایت یک نمک خواهید داشت و سپس باید سعی در به تعادل رساندن آن را به و یافتن بقیه‏ی محصولات جانبی داشته باشید. این واکنش‏ها بخش بسیار مهمی از زندگی روزانه‏ی ما هستند. رشد درختان، عملکرد بدن انسان و بسیاری از چنین واکنش‏هایی مثال‏هایی از این نوع واکنش‏ها هستند. این ها تنها یک طرح کلی درباره‏ی واکنش‏های اسید – باز می‏باشد، اما هنگامی که شما بیشتر حرکت می کنید، ممکن است با مشکلات زیادی به منظور حل این واکنش‏ها روبرو شوید. در حال حاضر، ما امیدواریم در این مقاله اطلاعات کافی به شما جهت درک مفهوم اساسی این واکنش‏ها داده باشیم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.