هویّت شیعه (قسمت چهارم)

دیدگاه‏هاى مختلف در مورد ماهیت حكومت، شرایط لازم براى مشروعیت حكومت و نقش اسلام در سیاست، چارچوب دیگرى براى بحث در میان شیعیان شكل مى‏دهند.این مباحث منحصر به اسلام‏گرایان و سكولارها نیستند، بلكه هر مسلكى ناخودآگاه به آن مى‏پردازد. اسلام سیاسى در بنیادى‏ترین سطحش، معتقد است كه شریعت اسلامى باید به عنوان قانون كشور و تنها منبع قانون‏گذارى باشد. بسیارى از شیعیان با اسلامى شدن حكومت در چنین سطحى مخالفند. در یك قطب این استدلال، كسانى
دوشنبه، 9 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هویّت شیعه (قسمت چهارم)
هویّت شیعه (قسمت چهارم)
هویّت شیعه (قسمت چهارم)

نويسنده: گراهام اى. فولر و رند رحیم فرانك
مترجم: خدیجه تبریزى

اختلافات سیاسى

دیدگاه‏هاى مختلف در مورد ماهیت حكومت، شرایط لازم براى مشروعیت حكومت و نقش اسلام در سیاست، چارچوب دیگرى براى بحث در میان شیعیان شكل مى‏دهند.این مباحث منحصر به اسلام‏گرایان و سكولارها نیستند، بلكه هر مسلكى ناخودآگاه به آن مى‏پردازد. اسلام سیاسى در بنیادى‏ترین سطحش، معتقد است كه شریعت اسلامى باید به عنوان قانون كشور و تنها منبع قانون‏گذارى باشد. بسیارى از شیعیان با اسلامى شدن حكومت در چنین سطحى مخالفند. در یك قطب این استدلال، كسانى قرار دارند كه اصرار بر حداكثر اسلامى شدن دارند و فقط یك حكومت اسلامى مبتنى بر شریعت و قرآن، براى آن‏ها مشروعیت دارد. در طرف دیگر، سكولارهاى ثابت قدمى هستند كه بر اساس این اعتقاد، كه اسلام انتخاب و عملى شخصى است، بر جدایى مسجد و حكومت اصرار دارند. در میان این دو طیف، درجات متفاوتى از اعتقاد وجود دارند.
با نگرشى سطحى، به نظر مى‏رسد كه این اختلافات سیاسى، با تقسیم‏بندى بر اساس پاى‏بندى مذهبى تداخل پیدا مى‏كنند، اما در واقع، این دو خط افراطى ضرورتا بر هم منطبق نمى‏شوند. هرچند مى‏توان گفت شیعیانى كه اعتقاد مذهبى ضعیفى دارند، از نظر سیاسى به سكولاریسم متمایلند، اما بسیارى از آن‏ها به ضرورت تعیین اسلام به عنوان دین حكومت (كه ضرورتا با «حكومت اسلامى» هم معنا نیست) و تصدیق ارزش احكام اخلاقى آن در زندگى عمومى، اذعان دارند. به همین صورت، همه شیعیانى كه با شور و شوق به مذهب گرایش دارند، اسلام‏گرایان سیاسى نیستند؛ به این معنا كه در برخورد با مسائل عمومى، بر پاى‏بندى راسخ به شریعت اصرار داشته باشند. برخى از شیعیان مؤمن بر مبناى سنّت تقدیرگرا، تشیّع خود را موضوع ایمان شخصى مى‏دانند كه باید از سیاست تفكیك شود.
همچنین یك ایراد نص‏گرایانه وجود دارد كه از معضل اعتقادى حكومت در تشیّع برخاسته است. بر اساس دیدگاه افراطى شیعه، صرفا با رهبرى امامى كه با راهنمایى الهى برگزیده شده است، مى‏توان حكومت حق (یعنى حكومت اسلامى) تشكیل داد و حكومت‏هاى دیگر فاسدند. بنابراین، در غیبت امام، جست‏وجوى حكومت اسلامى یا اعلان آن بى‏معناست و شیعیان مجبورند تا آخرالزمان با حكومت فاسد بسازند. با این حال، محكم‏ترین دلیل براى تعدیل دیدگاه‏هاى شیعى در مورد اسلام‏گرایى سیاسى، موانع عملى است كه از عوامل داخلى و منطقه‏اى ناشى شده‏اند.
در كشورهایى كه شیعیان در اقلّیتند، نمى‏توانند امیدى به تحقق حكومت اسلامى داشته باشند، حتى اگر جامعه شیعى به دنبال چنین چیزى باشد. تلاشى مشابه در حكومت‏هایى كه شیعیان اكثریت آن را شكل مى‏دهند، در نظر اقلّیت‏هاى سنّى، حتى موانع بیشترى از موانع قبلى براى دست‏یابى شیعیان به قدرت غالب سیاسى را پدید مى‏آورد. افزون بر این، اختلاف نگرش به ماهیت حكومت، در خط مشى‏هاى سیاسى، كه سكولارها و اسلام‏گرایان ـ به ترتیب ـ اتخاذ كرده‏اند، منعكس است.
اسلام‏گرایان شیعه به خط مشى صرفا شیعى قایلند كه بر نارضایتى‏هاى جامعه تأكید دارد و در پى جبران و اصلاح (امور) شیعیان است، اگرچه این امر اغلب با مسائل ملّى دیگر، همچون نماینده مناسب داشتن، برابرى در مقابل قانون و فرصت برابر، مرتبط است. سكولارهاى شیعه در عین اینكه نارضایتى‏هاى شیعى را تكذیب نمى‏كنند، آمادگى كمى براى اتخاذ لحن و بیانى صرفا شیعى دارند و مسئله را در زمینه گسترده‏ترى مطرح مى‏كنند كه حكومت مطلقه در تأثیرگذارى بر كل جمعیت ناكام مى‏داند. آنچه در وهله اول، تفاوتى ظریف به نظر مى‏رسد، در واقع شكافى عمیق در رویكرد سیاسى دو گروه شیعه به چگونگى حلّ مسائل شیعى است.
با این حال، درخور توجه است كه خط مشى سومى در مورد چشم‏انداز سیاسى شیعى در حال ظهور است كه فراتر از برنامه كار یك شیعه سكولار یا دست كم غیراسلام‏گراست؛ با این‏همه، متعهد كمك به منافع شیعى و جبران نارضایتى‏هاست.
این خط مشى، خط مشى‏اى است پیش‏گام كه به دنبال راه‏هاى جدید است و روشن نیست كه آیا مى‏تواند مشروعیت یابد و یا مورد پیروى واقع شود، اما پراكندگى بیشترى در وضعیت سیاسى شیعى به وجود مى‏آورد.

مرجعیت

در میان شیعیانِ عامل به وظیفه مرجعیت ـ نهاد رهبرى معنوى (و شاید سیاسى) ـ نشان از موضوع دیگرى براى اختلاف است. مرجع تقلید در تشیّع، مقامى است كه روحانیان از طریق فرایند سیّال دست‏یابى به شهرت در علوم دینى و جمع‏آورى پیروانى معتنابه در میان مردم، به دست مى‏آورند. هیچ مقرّراتى براى انتخاب یا انتصاب مرجع وجود ندارد. از این‏روست كه هم‏زمان، مراجع متعددى مى‏توانند وجود داشته باشند. از آنجا كه هیچ مرجع یگانه داراى مقبولیت جهانى وجود ندارد، یك شیعه مؤمن مى‏تواند هر یك از رهبران معنوى متعدد را انتخاب كند. این تعدّد مراجع، بخصوص پس از فوت آیة‏اللّه خمینى در ایران 1989 و آیة‏اللّه خوئى در عراق 1992، به وجود آمده است.
اگرچه قلمرو اصلى رهبرى مراجع مسائل اعتقادى، علم مذهبى و رفتار شخصى است، اما در واقع، نفوذ آن‏ها مربوط به حوزه وسیعى از فعالیت است كه بر روابط بین اشخاص و جامعه شیعه و جامعه به طور كلّى تأثیر مى‏گذارد. با تعمیم معنا، مى‏توان گفت: گروهى از شیعیان، كه از مرجع واحدى پیروى مى‏كنند، احتمالاً امور مربوط به نظم اجتماعى و سیاسى خود را به طور یكسان، مطابق تعالیم مرجعشان تعریف مى‏كنند. این امر به نوبه خود، اختلافاتى بین گروه‏هاى شیعى نه تنها در امور اعتقادى و شخصى، بلكه در مسائل عمومى ایجاد مى‏كند. براى مثال، در دهه 1980، پیروان خمینى، نگرشى انقلابى و كاملاً فعّال به زندگى سیاسى و حضور تشیّع در عرصه عمومى داشتند. در همان زمان، پیروان خوئى از سنّتى تقدیرگرایانه‏تر، كه بر خصوصیات تقواى شخصى و موضعى بى‏تفاوت در مسائل عمومى تأكید داشت، پیروى مى‏كردند. همچنین دو آیة‏اللّه، یكى در ایران و دیگرى در عراق، دست به تأسیس مراكز آموزشى رقیبى زدند كه پیامدهایى نیز در جهت‏گیرى جغرافیایى پیروانشان به همراه داشت. مراكز ایران، بخصوص قم، به قیمت نابودى مراكز عراقى رشد نموده، تعداد فزاینده‏اى از عالمان شیعى را از جهان عرب به خود جذب كرده‏اند و براى جوامع شیعى، مشكلاتى در مورد تابعیت پدید آورده‏اند. پس از فوت خوئى و خمینى، رقابت‏هاى بین مراجع متعدد و پیروانشان، حتى در داخل ایران، شدیدتر شده است.
این در حالى است كه در لبنان، رقیب جدیدى براى نقش مرجعیت، یعنى سیدمحمّد فضل‏اللّه، پدیدار گشته است. در عربستان سعودى، شیعیان دو دسته شده‏اند: پیروان «خط امام» یا تعالیم آیة اللّه خمینى كه ویژگى انقلابى دارند و پیروان تعالیم آیة‏اللّه شیرازى كه احتیاط در عرصه سیاسى را تبلیغ كرده است.

تفاوت‏هاى اجتماعى

اشكال سنّتى قشربندى اجتماعى، كه جوامع شیعى را نیز تقسیم‏بندى مى‏كنند، روابط درون جامعه و نیز روابط بین جامعه و نظم سیاسى اجتماعى رایج را تحت‏تأثیر قرار مى‏دهند. هرچند شیعیان درصد بسیار بالایى از قسمت‏هاى فقیرنشین جامعه عرب در منطقه خلیج و لبنان را تشكیل مى‏دهند و از فرصت‏هاى اقتصادى و شغلى كمترى برخوردارند، با این‏همه، حتى در جوامعى كه شیعیان در آن‏ها از امتیازات كمترى برخوردارند نیز شیعیان ثروتمند و تحصیل كرده به چشم مى‏خورند. در عراق، كه تا دهه 1960، ثروتش از مالكیت زمین و تجارت به دست مى‏آمد، زمین‏داران شیعه در جنوب و تجّار در بغداد و شهرهاى جنوبى، قسمت اعظم ثروت كشور را تحت كنترل داشتند. این‏گونه تجّار یا طبقه زمیندار، در حدّ كم‏ترى، در اغلب كشورهاى منطقه وجود داشتند. در حالى كه در دهه‏هاى نخستین این قرن، قدرت سیاسى در دست متنفّذان سنّى بود، برخى از خانواده‏هاى شیعى در كویت، بحرین، امارات متحده عربى، لبنان و عراق نیز مى‏توانستند به رفاه اقتصادى دست یابند.
طبقه اجتماعى، عنصرى نیرومندتر از هویّت است كه فقیر را از غنى، شهرى را از روستایى و تحصیل كرده را از نیمه تحصیل كرده جدا مى‏سازد. پیشرفت‏هاى اقتصادى و علمى برخى از شیعیان، موجب تفاوت آن‏ها با انبوه فقیرتر هم‏مسلكانشان شده است؛ اولاً، زمین‏داران و تجّار ثروتمند در لبنان، عراق و (تا حدّى) عربستان سعودى از ولایات به شهرهاى بزرگ مهاجرت كردند و به این وسیله، با اكثریت روستانشین از نظر جغرافیایى، بیگانه شدند؛ افزون بر اینكه شهرنشینان ثروتمند با ارزش‏هاى شهر آشنا شدند و آداب و رسوم شهرى پیش گرفتند و از این‏رو، به آسانى در زندگى معمول شهر غرق شدند. براى این شیعیان، فرهنگ غالب، از مبناى شیعى به مبناى شهرى، با تنوّع و كثرت فرهنگى‏اش، تغییر یافته است. یك طبقه شیعى متوسط و فوق متوسط ساكن در مراكز شهرى، كه به جوامع دیگر نزدیك بوده و اغلب با فرهنگ‏هاى بیگانه مواجه است، ساده‏تر به حكومت احساس نزدیكى مى‏كند، حتى اگر قدرت كمى در عرصه سیاسى داشته باشند.
این تفاوت‏هاى طبقاتى به روابط و خودآگاهى‏هاى گوناگونى در میان شیعیان مى‏انجامند، در حالى كه امتیازات اقتصادى، غالبا در تفاوت‏هاى حوزه‏هاى دیگر منعكس مى‏شوند. فقط شیعیان ثروتمندتر و شهرنشین مى‏توانند براى تحصیل یا كار به غرب سفر كنند. نفوذ اقتصادى این طبقه، راه‏هاى جدیدى براى ارتباط با جهان و نوگرایى ایجاد كرده است كه براى طبقاتى كه سنّتى‏تر و از نظر اقتصادى فقیرند، بیگانه است. شیعیان ثروتمند و شهرى به صورت غریزى، گرایش دارند كه طبقات روستایى فقیر را عوام الناس تلقّى كنند، در حالى كه روستاییان اغلب، طبقات متوسط را به این امر متهم مى‏كنند كه «اصالت خویش را از دست داده» و خود را به نظام واگذار كرده‏اند. در نتیجه، طبقات اجتماعى گوناگون، فهم متفاوتى از واقعیت سیاسى دارند كه تفاسیر مختلفى از مشكلات و برداشت‏هاى گوناگونى از راه‏حل‏هاى مطلوب پدید مى‏آورد.
به دلیل این خطوط افراطى متنوّع و گاه متداخل، سخن گفتن از یك جامعه شیعى یكدست، در هر یك از كشورهاى منطقه غیرممكن است. پیوندهاى مشترك مذهبى، فرهنگى و تاریخى گاه خود منشأ اختلاف‏نظر و مشاجره مى‏گردند و متأثّر از ناقل‏هاى تاریخى و فرهنگى دیگرى هستند كه دست كم از ابتداى قرن به كار افتاده‏اند. رشد خود آگاهى شیعى، تا حدّى این اختلافات را تعدیل كرده و نیروى بیشترى به سوى هدف مشترك سوق داده است. اما این مرحله از اتحاد مهم‏تر، ممكن است نشانه دوره‏اى از نزاع براى شیعیان باشد و به سادگى تحت شرایط سیاسى مساعدتر از میان برود. چنین روندى را مى‏توان در تاریخ جنبش شیعى در لبنان مشاهده كرد. در آنجا وقتى در دهه 1970، شیعیان نقش سیاسى مهم‏ترى در نظام سیاسى به دست آوردند، یك جنبش فرقه‏اى در زمینه‏هاى طبقاتى، مذهبى و جغرافیایى تجزیه شد.
یادآورى وجود این اختلافات متعدد در میان شیعیان، آن‏گاه اهمیت مى‏یابد كه بیگانگان تصویر ترسناكى از مفهوم «شیعه در قدرت» ـ براى مثال در عراق آینده ـ ارائه مى‏دهند. در شرایط عادى، شیعیان با غیرشیعیانى كه اذهانى مشابه و منافعى مشترك با آنان دارند، ائتلاف مى‏كنند كه با فرارفتن از حد و مرز، به سختى مى‏توان آن‏ها را منافعى جمعى تلقّى كرد كه عمدتا تحت ستم و محرومیت به وجود مى‏آیند.

رشد آگاهى سیاسى شیعیان

احیاى تشیّع، كه در دهه 1960، ابعاد سیاسى فعّالى به خود گرفت، شكلى از احیاى اسلام سیاسى به صورت كلّى است و با احیاى اسلام سنّى در برخى از مقاصد و اهداف یكسان، سهیم است. علاوه بر این، احیاى شیعى را مى‏توان ناشى از احساس قوى بى‏حرمتى و محرومیت از حق رأیى دانست كه شیعیان ـ به طور خاص ـ تجربه كرده‏اند. اسلام‏گرایى شیعى بر خلاف اسلام‏گرایى سنّى، از آغاز، از مؤلّفه قدرتمند رهبرى روحانیت برخوردار بود. این امر نتیجه طبیعى نقش برجسته‏اى بود كه علما در هدایت جامعه ایفا مى‏كردند.
چه چیزى موجب احیاى شیعى شد؟ عوامل متعددى در این امر دخالت داشته‏اند كه برخى از آن‏ها خاصّ شیعیان نیستند. هم سنّى‏ها و هم شیعیان در برخورد با مسائلى دچار سرخوردگى شده‏اند؛ از جمله: تجدّد و ایدئولوژى‏هاى نوع غربى، شكست حكومت‏هاى عرب در مسئله فلسطین و خدشه در جامعه كه به دنبال شهرنشینى و دیوان سالارى به وجود آمد، بدون اینكه در مقابل، منافع محسوسى براى توده مردم داشته باشند تمامى این مسائل به افزایشِ رشد پاى‏بندى شیعه به مذهب، هم به عنوان اعتقاد شخصى و هم به عنوان ایدئولوژى سیاسى، كمك مى‏كنند. احیاى شیعى ریشه‏هاى دیگرى در تجربه شیعى دارد كه از این امور ناشى شده‏اند: انزواى دیرین سیاسى، ممانعت حكومت از آزادى مذهبى، تضعیف آزادى عمل و استقلال مالى نهادهاى مذهبى، و تبعیض اجتماعى و اقتصادى فراگیر. در قسمت بعد، خواهیم دید كه فرآیند سیاسى‏سازى چگونه در جهان عرب رخ داده است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز
play_arrow
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز