توضیح وظایف گوش انسان

وظایف گوش : ما با بخش‌های مختلف گوش انسان آشنا شدیم و حالا می‌خواهیم مروری بر وظایف آن داشته باشیم. حال بیایید کمی جزئی‌تر به وظایف گوش انسان نگاهی بیندازیم.
پنجشنبه، 20 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توضیح وظایف گوش انسان
  توضیح وظایف گوش انسان

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

 

وظایف گوش :
ما با بخش‌های مختلف گوش انسان آشنا شدیم و حالا می‌خواهیم مروری بر وظایف آن داشته باشیم. حال بیایید کمی جزئی‌تر به وظایف گوش انسان نگاهی بیندازیم.
لاله‌ی گوش و مجرای گوش امواج صوتی را به گوش میانی منتقل می‌کنند. به خاطر حضور موم گوش و مو در این منطقه، از ورود اجسام خارجی مثل حشرات، گرد و غبار و غیره به داخل گوش ممانعت می‌شود. این کار به جلوگیری از بسیاری از عفونت‌های گوشی کمک می‌کند.
پرده‌ی گوش، طبق فرکانس و دامنه‌ی صداهایی که به آن می‌خورد، نوسان می‌کند.
وظیفه‌ی گوش میانی، انتقال و تقویت صداهای مرتعش و نوسان شده از پرده‌ی گوش به سمت پنجره‌ی بیضی است. هم چنین گوش میانی به عنوان تعدیل کننده‌ی صداهای بلندی عمل می‌کند که می‌توانند به حلزون گوش آسیب برسانند.
پنجره‌ی گرد، غشا انعطاف پذیری است که در انتهای مخالف مجاری پر شده با مایع پنجره‌ی بیضی قرار دارد. وظیفه‌ی پنجره‌ی گرد گوش انسان، حفظ مایع حلزون گوش درون نردبان دهلیزی و نردبان صماخی است. هم چنین این پنجره به عنوان تقویت کننده‌ی امواج صوتی تولید شده از غشا پنجره‌ی بیضی عمل می‌کند.
استخوان چکشی، نوسانات و ارتعاشات صوتی را از پرده‌ی گوش به استخوان سندانی منتقل می‌کند.
استخوان سندانی، ارتعاشات صوتی را به استخوان رکابی منتقل می‌کند.
استخوان رکابی، ارتعاشات را به غشا گوش درونی موجود در داخل روزنه بیضی منتقل می‌کند.
وظیفه‌ی مجاری نیمه حلقوی، حفظ تعادل با پاسخ و واکنش به جاذبه و تغییرات سریع سر است.
استخوان پستانی به عنوان تقویت کننده‌ی صداهای ویژه‌ای که در گستره‌ی فرکانس پایین هستند، عمل می‌کند.
حلزون گوش، یک اندام واقعی است که به عنوان مفسر و مبدل امواج صوتی، به وظایف شنیداری کمک می‌کند.
بخش‌ها و وظایف گوش درگیر در حفظ تعادل :
حس تعادل با سیستم دهلیزی کنترل می‌شود. این سیستم، در گوش درونی موجود است. فضای استخوان موقتی، بین دهلیزی و حلزونی گوش به اشتراک گذاشته می‌شود. مایعات موجود در حلزون گوش در دهلیزی نیز حضور دارند. حفظ تعادل و بالانس به هنگام ایستادن، نشستن، دویدن، راه رفتن و غیره نسبت به جاذبه و بدون افتادن، توسط سیستم دهلیزی انجام می‌شود. بسیاری از سیستم‌های دیگر نظیر بینایی و پاسخ ماهیچه‌ای در انجام وظیفه‌ی متعادل کردن بدن به طور موثر، به سیستم دهلیزی کمک می‌کنند.
گوشک و انبانچه مجاری نیمه حلقوی، به طور آناتومیک در صفحات مختلف قرار گرفته‌اند. این صفحات در زاویه‌‌ی درست نسبت به هم قرار می‌گیرند. هر یک از این صفحات، وظیفه‌ی ویژه‌ای دارند که با حرکت بالا و پایین، پهلو به پهلو و کج شدن از یک سمت به سمت دیگر، مقابله می‌کنند. این مجاری دارای سلول‌های مویی حسی هستند و با حرکت مایع درون لنف تحریک می‌شوند. وقتی سر به یک سمت کج می‌شود، سلول‌های مویی حسی به کمک عصب شنوایی، ایمپالس عصبی به مغز می‌فرستند. مایع در مجاری نیمه حلقوی بر روی کریستال‌های کربنات کلسیم (CaCO3) عمل می‌کند. این کریستال‌ها، بسترهای مویی حسی خود را در پایه‌ی گوشک و انبانچه تغییر می‌دهند. این ایمپالس‌ها توسط کریستال‌های موجود تحریک می‌شوند و در تنه‌ی مغز و منطقه‌ی مخچه با توجه به وضعیت سر نسبت به جاذبه پردازش می‌شوند.
پرونده‌ی حقیقت :
وقتی کریستال‌های کربنات کلسیم از بسترهای مویی خود جدا می‌شوند درون کانال دهلیزی، معلق و شناور می‌شوند. این کریستال‌های شناور موجب مشکلات جدی تعادل و سرگیجه می‌شوند.
چگونه گوش انسان عمل می‌کند؟
در این شکل می‌توانید ببینید که گوش خارجی امواج صوتی عبور کرده را می‌گیرد. امواج صوتی با استفاده از لاله‌ی گوش وارد مجرای گوش می‌شوند. با استفاده از مجرای گوش، امواج صوتی به پرده‌ی گوش می‌رسند. این امواج صوتی موجب ارتعاشات پرده‌ی گوش می‌شوند که در حال عبور به سمت گوش میانی هستند. سه استخوانچه‌ی ریز در گوش میانی، ارتعاشات را به سمت گوش درونی عبور می‌دهند. استخوان‌های رکابی با استفاده از پنجره‌ی گرد بخش بیرونی گوش داخلی به نام کانال استخوانی، امواج صوتی را به حلزون گوش می‌فرستند. این امواج سبب می‌شوند که مایع برون لنف موجود در حلزون گوش، نوسان و ارتعاش کند. این ارتعاشات توسط سلول‌های مویی حسی جمع آوری می‌شوند که آنها را به ایمپالس‌های عصبی ترجمه می‌کنند و به عصب شنوایی موجود در پایه‌ی حلزون گوش تحویل می‌دهند. عصب مغزی هشتم، پیام‌ها را به مغز حمل می‌کند و در آنجا این پیام‌ها خوانده می‌شوند و به صداهای معنی داری ترجمه می‌شوند.
  توضیح وظایف گوش انسان
گستره‌ی صوتی که توسط گوش انسان شنیده می‌شود :
گوش انسان می‌تواند صداهایی را که در گستره‌ی فرکانس 16 تا 16384 هرتز هستند، تشخیص دهد. جدول زیر ایده‌ای در مورد دسی بل‌های صدایی مختلف به شما خواهد داد که به انسان کمک می‌کنند صداهای مختلف را درک کند.

دسی بل‌ها

درک صدا

صفر دسی بل

پایین‌ترین صدایی است که توسط گوش سالم انسان 18 ساله شنیده می‌شود.

20 دسی بل

نجوای خیلی آرام

45 دسی بل

صدای حرف زدن آرام

60 دسی بل

صدای متوسط حرف زدن

70 دسی بل

فریاد بلند

80 دسی بل

موتور سیکلت بلندی که در خیابان باریک رانده می‌شود

90 دسی بل

ماشین چمن زنی

100 تا 120 دسی بل

کنسرت موسیقی بلند

120 تا 140 دسی بل

موتور جت با برد 250 یارد

پرونده‌ی حقیقت :
یک سگ می‌تواند صداهایی با دامنه‌ی 67 تا 45000 هرتز را بشنود. این موضوع به سگ کمک می‌کند که نجوای سگی را که حتی انسان‌ها نمی‌توانند بشنوند، بشنود. یک خفاش تا 110000 فرکانس را می‌تواند بشنود که در سو یابی پژواکی به او کمک می‌کنند و او را قادر می‌سازد که در شب‌های بسیار سیاه پرواز کند! افرادی که در حاشیه‌ی شهر زندگی می‌کنند و از سر و صداهای بلند ماشین آلات و صداهای بلند دیگر دور هستند، گفته می‌شود که قادر هستند حرکت اتفاقی مولکول‌های هوا را که در نزدیکی پرده‌ی گوش‌شان بالا و پایین می‌رود، بشنوند!
گوش یک اندام بسیار حساس است و نیاز به حفاظت از آسیب دارد. هرگز از سنجاق و یا نوک مداد و غیره برای تمیز کردن گوشهایتان استفاده نکنید. از گوش پاک کن‌های پنبه‌ای برای تمیز کردن گوش استفاده بکنید و یا این که به آسیب زدن به پرده‌ی گوش خود ادامه دهید. از سر و صداهای بلند دور بمانید و اگر در نزدیکی ماشین آلات سنگین که سر و صدای بلندی ایجاد می‌کنند، کار می‌کنید باید از گوش گیر استفاده بکنید تا از پرده‌ی گوش حساس حفاظت بکنید. اگر پرده‌ی گوش آسیب ببیند می‌تواند منجر به از دست دادن شنوایی بشود.
گوش‌هایمان به ما کمک می‌کنند کلمات افراد اطراف‌مان را درک کنیم، از موسیقی لذت ببریم، صدای خنده‌ی کودکانمان را بشنویم و حتی به ما کمک می‌کنند خودمان را بشنویم. در نتیجه باید از صداهایی که به شنوایی آسیب می‌رسانند دور بمانیم و سر و صداهای بلند ایجاد نکنیم که به حس شنوایی فرد دیگری آسیب بزند. اگر چشم‌ها، پنجره‌ی روح هستند پس گوش‌ها نیز درب ذهن هستند. بدون گوش‌ها، شما در دنیای تاریک سکوت، غوطه ور و غرق خواهید شد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.