حقایقی جالب درباره زنبورهای درشت

اگر شما زنبورهایی بزرگ و بسیار سنگین به رنگ سیاه و زرد در باغچه‌تان یافتید، می‌توانید کاملا مطمئن باشید که زنبوری بدون است. در اینجا برخی حقایق جالب در مورد این عموزاده زنبور عسل اشاره می‌شود.
شنبه، 22 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حقایقی جالب درباره زنبورهای درشت
  حقایقی جالب درباره زنبورهای درشت

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون

 

اگر شما زنبورهایی بزرگ و بسیار سنگین به رنگ سیاه و زرد در باغچه‌تان یافتید، می‌توانید کاملا مطمئن باشید که زنبوری بدون است. در اینجا برخی حقایق جالب در مورد این عموزاده زنبور عسل اشاره می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

این باور وجود دارد که صدای وزوز خاص زنبور درشت به دلیل ارتعاش عضلات پروازی‌اش است نه به دلیل ضربه بال‌هایش. این مکانیسم برای زنبورها بسیار مهم است زیرا که به آن‌ها کمک می‌کند تا قبل از پرواز خودشان را گرم کنند.
زنبورهای درشت حشراتی دارای پرز هستند که طولی حدود 2 تا 2.5 سانتی متر دارند و در حالی که از گلی به گل دیگر می‌روند یا بی‌هدف به پرواز درمی‌آیند، صدا وزوز بلند خاصی ایجاد می‌کنند. موجودات کرک‌ داری هستند که به واسطه زندگی با هم به شکل دسته جمعی، ویژگی‌های اجتماعی را بروز می‌دهند. بیش از 250 گونه زنبور درشت وجود دارد، برخی از محبوب ترین‌های آن ها زنبورهای درشت ابتدایی (Bombus pratorum)، زنبور درشت باغچه‌ای جدید (Bombus hypnorum)، زنبور درشت غربی (Bombus occidentalis) و سایر موارد هستند. اکثریت آن‌ها در نواحی استوایی و معتدل جهان سکونت می‌کنند و به عنوان گرده افشان‌های بسیار مفیدی شناخته می‌شوند.

برخی حقایق جالب درباره زنبورهای درشت

این باور وجود دارد که شواهد فسیل اولیه زنبور درشت مربوط به دوره الیگوسن، تاریخی که به سی میلیون سال پیش برمی‌گردد، می‌باشد.
زنبورهای درشت و زنبورهای عسل عموزاده هایی دور هستند و اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. زنبورهای درشت برخلاف زنبورهای عسل کند و آرام هستند. به جای رفتن سریع به همه جا مانند آنچه زنبورهای عسل به شکلی ساده و موثر انجام می‌دهند، زنبور درشت در حالی که شهد جمع‌آوری می‌کند و در باغچه گرده‌افشانی می‌کند، به کندی حرکت می‌کند.
آنها معمولا در مراحل ابتدایی جمع‌آوری شهد گل‌های آبی و بنفش را ترجیح می‌دهند. وقتی که آن‌ها به روند عادت کردند، به دنبال گل‌هایی به رنگ‌های دیگر می‌روند.
زنبور درشت شبیه زنبور عسل نیست که بعد از استفاده از نیش، آن را از دست بدهد یا بمیرد. این به این دلیل است که زنبور درشت بر روی نیشش خار ندارد و به این دلیل می‌تواند هر چند بار که می‌خواهد، بگزد. اگر یک جفت لانه در باغچه‌تان دیدید، بدون هیچ گونه ترسی می‌توانید اجازه دهید که آن‌ها باقی بمانند زیرا این لانه‌هایی که آن‌ها می‌سازند کوچک هستند و از این رو آن‌ها هرگز نمی‌توانند ازدحام کنند.
همان طور که در بالا اشاره شد، همه زنبورهای درشت، دارای نیش نمی‌باشند. زنبورهایی که در وسط تابستان تخم‌ریزی می‌کنند، اصلا نیش ندارند. تنها زنبورهای کارگر و ملکه دارای نیش هستند.
آن‌ها در برگ یا خاک لانه می‌کنند. یک ملکه می‌تواند در یک زمان حدود 8 تا 12 تخم بگذارد، که این کار را در بهار انجام می‌دهد. سپس زنبوران کارگری که پدید می آیند، می‌توانند در هوایی بسیار خنک پرواز کنند و این امر آن‌ها را تبدیل به گرده‌افشان‌هایی بسیار باارزش می‌کند.
زنبوران درشت، یک جفت شاخک دارند که مانند بینی عمل می‌کند. این شاخک‌ها همچنین اندام‌هایی برای حس تماسی هستند.
همه زنبورهای درشت سه جفت پا دارند. زنبورهای ملکه و کارگر جمع آوری کنندگان گرده خبره‌ای هستند زیرا که پاهایشان برای این کار تخصص پیدا کرده است.
در حالی که بدن یک زنبور عسل شبیه زنبور بدون عسل است، زنبور درشت پ.شیده از خز و مدور است. در حقیقت آن‌ها سه نوع دارند، ملکه که سایز بزرگتری دارد، زنبور کارگر ماده که کوچکتر است و زنبور عسل نر که در مقایسه سایز ریزی دارد. فقط زنبورهای کارگر و ملکه دارای نیش هستند.
برخی محصولاتی که به طور معمول زنبورهای درشت گرده افشانی می‌کنند، شامل سیب‌ها، گیلاس‌ها، کشمش‌ها، گل های آفتابگردان، شبدر، پنبه، کرفس، رازیانه، گوجه‌ها، خیارهای ریز و خردل و دیگر موارد می‌شود. جالب است که برخی از این محصولات کاملا به دلیل دانه هایشان گرده افشانی می‌شوند.
آن‌ها با یک مرتبه تنها چند گرم عسل تولید می‌کنند که برای تغذیه زنبورهای جوان‌تر کافی است. از این‌رو از عسل آن‌ها نمی‌توان برای مصارف تجاری استفاده کرد.
در مقایسه با زنبور عسل، زنبور درشت، کم تهاجم‌تر است. معمولا آن‌ها هرگز به مردم حمله نمی‌کنند مگر اینکه احساس تهدید کنند. از این‌رو، اگر شما تعدادی زنبور درشت در محیط زندگیتان دیدید، دست‌هایتان را به منظور دفع آن‌ها به حرکت درنیاورید. فقط بایستید تا آن‌ها به‌آرامی دور شوند، البته زمانی که آن‌ها بو بکشند که شما یک گل دارای گرده و افشانه نیستید.
از آن‌جایی که تخمک‌گذاری در وسط تابستان صورت می‌گیرد، افزایش ناگهانی در جمعیت آن‌ها روی می‌دهد که می‌تواند باعث هراس افرادی شود که از حشرات می‌ترسند. به هر حال، باید در نظر داشت که زنبورهای نر به هیچ وجه نیش ندارند و حمله نمی‌کنند.
آفت‌کش‌هایی که توسط انسان بر روی زمین استفاده می‌شوند، تهدیدی جدی برای بقا و حیات زنبورهای درشت می‌باشند.
اجازه دهید که زنبورهای درشت در زمین زراعی یا باغچه شما سکونت کنند و شما نتیجه این لطف خود را خواهید دید زیرا که آ‌ن‌ها، سبزی‌ها، میوه‌ها و گل‌های شما را گرده‌افشانی می کنند. این موجودات بی‌ضرر فقط فعالیت جمع‌آوری شهد و پرورش زنبورهای جوان‌تر را انجام می‌دهند که زیبایی را به محیط اطراف شما اضافه خواهند کرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما