سوژه اي كه كمتر درباره اش خوانده ايد

دكتر فاطمه قانع، فوق تخصص كليه و مجاري ادرار كودكان و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي درباره عمل سركيوم سيشن (ختنه) مي گويد: گر چه در كشورهايي كه مردم آنها مسلمان يا كليمي هستند، بايد در مورد فرزندان خود اين عمل را انجام دهند، اما استقبال آنان به دلايل مختلف در كشورهاي ديگر هم رو به تزايد است.
چهارشنبه، 11 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی دوست محمدی
موارد بیشتر برای شما
سوژه اي كه كمتر درباره اش خوانده ايد
سوژه اي كه كمتر درباره اش خوانده ايد
سوژه اي كه كمتر درباره اش خوانده ايد

نويسنده:محبوبه بوري
كودك در آغوش مادر به خواب خوشي فرو رفته است او همان طور كه به صورتش نگاه مي كند، نگران است نمي داند چه زماني فرزندش را عمل كند تا عوارض كمتري داشته باشد؟
دكتر فاطمه قانع، فوق تخصص كليه و مجاري ادرار كودكان و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي درباره عمل سركيوم سيشن (ختنه) مي گويد: گر چه در كشورهايي كه مردم آنها مسلمان يا كليمي هستند، بايد در مورد فرزندان خود اين عمل را انجام دهند، اما استقبال آنان به دلايل مختلف در كشورهاي ديگر هم رو به تزايد است.
وي در ادامه توضيح مي دهد: عوامل فرهنگي، سنتي، اعتقادي، توجه به مسايل بهداشتي و تشويق والدين از سوي پزشكان، نقش مهمي در تصميم گيري آنان براي انجام اين عمل خواهد داشت.

قدمت چهار هزار ساله

دكتر محمود خزاعي، فوق تخصص كليه و فشار خون كودكان نيز براي اين عمل جراحي قدمتي چندين هزار ساله ذكر مي كند و مي گويد: در اجساد موميايي مربوط به چهار هزار سال قبل شواهدي از انجام اين عمل جراحي رؤيت شده است.
به اعتقاد اين پزشك فوق تخصص، در اين عمل جراحي نكته قابل توجه پراكندگي انجام آن در جوامع مختلف انساني بدون ارتباط جغرافيايي است، به طوري كه ختنه در سرخپوستان آمريكاي شمالي و جنوبي، بوميان استراليايي، ساكنان خاورميانه و آفريقا با عقايد و مذاهب گوناگون از ديرباز مشاهده شده است.

فوايد سركيوم سيشن

دكتر خزاعي كاهش خطر بروز عفونت ادراري در پسران را به ميزان 10 برابر و نيز سرطان پروستات به ميزان 5/1 تا 2 برابر، همچنين سرطان آلت تناسلي به ميزان 20 برابر از جمله فوايد ختنه برمي شمرد، ولي در ادامه فوايد ديگر اين عمل را كاهش خطر انتقال بيماريهايي نظير ايدز، سفليس، شانكروئيد و كلاميديا معرفي و تأكيد مي كند: چون بروز عفونتهاي ادراري در كودكان بخصوص در دوران شيرخوارگي با آسيبهاي كليوي بيشتري همراه خواهد بود، بنابراين، اين عمل ساده موجب پيشگيري از بروز عفونتها مي شود.
او در ادامه به خانواده ها يادآوري مي كند، هزينه درمان عفونتهاي ادراري 10 برابر بيشتر از هزينه انجام عمل ختنه است.

بهترين زمان انجام عمل

دكتر خزاعي در خصوص انجام زمان اين عمل مي گويد: در كودكاني كه مبتلا به ناهنجاريهايي در قسمت خارجي اين عضو هستند بايد ختنه پس از اصلاح اين ناهنجاريها صورت گيرد.
به اعتقاد وي زماني كه ابهامات جنسي در كودك مطرح است بايد قبل از انجام اين عمل جراحي وضعيت جنسي وي معلوم شود.
از ديدگاه اين پزشك متخصص، در كودكاني كه مبتلا به ناهنجاريهاي كليه، مثانه، حالب و مجراي ادراري هستند بايد به دليل جلوگيري از بروز عفونت ادراري، هر چه زودتر اين عمل انجام شود.
دكتر خزاعي، خاطرنشان مي كند: كسب اطلاعات لازم در زمينه اين عمل جراحي در مورد كودكان سالم مي تواند در تصميم گيري صحيح خانواده ها براي تعيين زمان عمل مؤثر باشد.
دكتر اسماعيلي و دكتر قانع نيز به اتفاق معتقدند: ختنه در نوزادان ضمن آنكه با درد كمتري همراه است، آسانتر انجام مي شود.
به اعتقاد آنان اگر قبل از اينكه كودك به جنسيت خود توجه كند، اين عمل جراحي انجام شود آثار رواني منفي كمتري در آينده بروز خواهد كرد.

رابطه افتادن ناف با عمل زودهنگام

دكتر رئيس السادات نيز مي گويد: گر چه دوران نوزادي زمان مناسبي براي انجام اين عمل خواهد بود، ولي انجام ختنه در اين دوره در مواردي با تنگي مجراي ادرار همراه مي شود.
وي در ادامه تأكيد مي كند: چون برخي از اختلالات مادرزادي از جمله كمبود فاكتور 13 انعقادي با خونريزي بعد از افتادن ناف بروز مي كند، اگر والدين مايل به انجام اين عمل در دوره نوزادي هستند بايد تا آن زمان، از انجام اين عمل پرهيز كنند.
وي سپس اشاره مي كند: بهتر است خانواده ها انجام اين عمل را تا قبل از سن مدرسه به تعويق بيندازند و در صورتي كه ختنه به منظور درمان انجام نمي شود، در اوايل فصل بهار يا اواخر فصل زمستان انجام شود تا كودك بتواند از پوشش مناسبي در اين دوران بهره مند شود.
از ديدگاه دكتر قانع در نوزادان نارس، همچنين نوزاداني كه داراي عفونتها و بيماريهاي قلبي شديد هستند بايد اين عمل به تعويق بيفتد. او در ادامه به خانواده ها هشدار مي دهد در كودكاني كه دچار بيماريهاي خونريزي دهنده نظير هموفيلي و كمبود پلاكت هستند نيز بايد ختنه با تمهيدات خاص در بيمارستان انجام شود.

روش انجام عمل

دكتر رئيس السادات در اين باره مي گويد: دو روش براي انجام ختنه وجود دارد؛ استفاده از دستگاه و يا انجام عمل جراحي كه از ديدگاه وي روش دوم ترجيح دارد.
به اعتقاد دكتر امير هژبرالساداتي، متخصص كليه و مجاري ادرار، بهتر است عمل ختنه در چند ماه اول عمر و با روش استفاده از دستگاه انجام شود، اما انتخاب روش جراحي در ساير كودكان مناسب تر خواهد بود.

آيا اين عمل عوارضي دارد؟

خونريزي و عفونت از جمله عوارضي است كه دكتر اسماعيلي مطرح مي كند و مي افزايد: اين دو عارضه با تعويض پانسمان و تجويز آنتي بيوتيك قابل درمان هستند.
به اعتقاد وي در صورت بروز بند آمدن ادراري و خونريزي بايد به پزشك مراجعه شود.
كم يا زياد بريدن پوست نيز از عوارض ديگري است كه دكتر اسماعيلي مطرح مي كند و مي گويد: گاهي بروز اين عوارض منجر به نگراني والدين مي شود، اما بايد به اين نكته توجه شود كه اين عوارض مهم نيست نيازي به انجام ختنه مجدد وجود نخواهد داشت.

مراقبتهاي بعد از عمل

دكتر قانع درباره مراقبتهاي بعد از آن مي گويد: بروز درد در هنگام اين عمل جراحي و پس از آن با مسكن هايي نظير استامينوفن قابل درمان است.
ترشح مختصر سفيد رنگ مايل به زرد در محل برش عمل از ديدگاه اين فوق تخصص طبيعي است، اما اگر درد شديد، التهاب و قرمزي همراه با ترشح چركي و تب بروز كند حتماً بايد به پزشك مراجعه شود. او به خانواده ها تأكيد مي كند پس از انجام اين عمل بايد روزانه پانسمان تعويض و بهتر است در اين مورد از پانسمان چرب استفاده شود.
به گفته او بهبود زخم اين عمل جراحي 7 تا 10 روز طول مي كشد. اين پزشك متخصص به خانواده ها يادآوري مي كند: تسكين درد و همچنين آرامش كودك در زمان انجام اين عمل بسيار اهميت دارد.
در ضمن بهتر است در كودكاني كه همكاري مناسب دارند اين عمل با بي حسي موضعي و به صورت سرپايي انجام شود، اما اگر كودك بي قرار است عمل جراحي با بيهوشي عمومي توصيه مي شود.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط