عفونت استخراج دندان

تعدادی از عوارض مانند پوسیدگی، عدم توازن یا بیماری لثه می‌توانند فرد را به کشیدن دندان مجبور کنند. هرچند که بی ضرر است، اما مراقبت نادرست می‌تواند به عفونت منجر شود. در اینجا سعی می‌کنیم دلیل عفونت را بیابیم و
دوشنبه، 24 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عفونت استخراج دندان
  عفونت استخراج دندان

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

تعدادی از عوارض مانند پوسیدگی، عدم توازن یا بیماری لثه می‌توانند فرد را به کشیدن دندان مجبور کنند. هرچند که بی ضرر است، اما مراقبت نادرست می‌تواند به عفونت منجر شود. در اینجا سعی می‌کنیم دلیل عفونت را بیابیم و گزینه‌های احتمالی درمان را شرح دهیم.
اگر یک شخص دارای دندان بد و پوسیده باشد یا دندان عقل نهفته داشته باشد، برای جلوگیری از تاثیر آن بر دندان‌ها یا لثه‌های مجاور، دندانپزشک توصیه به کشیدن آن دندان می‌کند. جراح دندان یا دندانپزشک، یک جراحی ساده انجام می‌دهد که در آن دندان ناخواسته کشیده می‌شود. این کار باعث ایجاد حفره خالی یا کیسه در لثه می‌شود که مستع سرایت به سایر نقاط است. پس از استخراج و پس از خونریزی اولیه، یک لخته خون در حفره ایجاد شده تشکیل می‌شود که از عفونت باکتریایی جلوگیری می‌کند.
اگرچه در برخی موارد ممکن است لخته خون ایجاد نشود، یا به دلیل شستشو و مکیدن از بین برود که در این صورت حفره در برابر عفونت باکتریایی آسیب پذیر می‌شود. اگر 48 ساعت بعد از استخراج خونریزی و درد متوقف نمی‌شود ممکن است نشانه عفونت باشد. در صورت وجود این علایم و برخی دیگر از علایم مشابه فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. در اینجا برخی از علایم دیگر وجود دارد که می‌تواند نشانگر عفونت باشد.
علایم عفونت دندان کشیده شده
 احساس درد و بی‌حسی در صورت
 قرمزی، تورم یا ترشح بیش از حد چرک
 تب، لرز و سردرد شدید
 عفونت سینوسی بعد از یک تا دو ماه
 بوی بد و مزه بد در دهان
 تهوع یا استفراغ
 سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه
 درد فک و مشکل در باز کردن دهان
مراقبت بعد از استخراج
هنگامی که دندانپزشک تشخیص داده است که حفره عفونت کرده، در این صورت در صورت وجود درد برای ساکت کردن آن اقدام به تجویز آنتی بیوتیک و مسکن خواهد کرد.علاوه بر این، درمان چنین عفونت‌هایی ساده است و به طور کلی شامل تخلیه عفونت از زخم است. در اینجا برخی از اقدامات پیشگیرانه و دستورالعمل‌های مراقبتی نوشته شده است که خطر عفونت را کاهش می‌دهند و باعث به حداقل رساندن ناراحتی می‌گردند.
 پس از کشیدن دندان، بلافاصله اقدام به شستن دهان خود نکنید، چون این کار می‌تواند باعث تحریک یا اختلال در حفره شود و به خونریزی شدید بیانجامد. اگر احساس تشنگی می‌کنید آب را جرعه جرعه بنوشید و از نی استفاده نکنید.
 به مدت 24 ساعت صبر کنید و سپس دهان خود را به آرامی با نصف قاشق چای خوری نمک و نصف قاشق چای خوری زردچوبه و 8 اونس آب گرم بشویید. این کار باعث تمیز شدن محل استخراج می‌شود و همچنین کمک می‌کند حفره دندان به سرعت بهبود یابد.
 برای کاهش تورم، به مدت 10 دقیقه روی گونه‌ها بسته‌های یخ قرار دهید.
 دندان‌ها و زبان خود را با دقت بشویید و تعویض مکرر پد گاز را فراموش نکنید.
 برای کنترل خونریزی، بر روی سمتی که دندان استخراج شده است نخوابید و فشار وارد نکنید. به مدت دو روز سر خود را به کمک دو بالش به سمت بالا نگه دارید. این کار باعث کاهش فشار در فک خواهد شد.
 از لمس کردن یا مالیدن محل استخراج به وسیله انگشت و زبان خودداری کنید. این کار باعث خونریزی و عفونت شده و زمان بهبودی را طولانی می‌کند.
 تا زمانی که عفونت به طور کامل بهبود یابد، مایعات فراوانی مصرف کنید و از استعمال سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.
 توصیه‌ها و پیشنهادات دندانپزشک خود را در زمینه بهداشت، استراحت، غذاهای مناسب و دارو به طور کامل رعایت کنید.
قبل از اقدام به کشیدن دندان، دندانپزشک خود را در مورد سابقه کامل پزشکی، حساسیت‌ها یا جراحی اخیر، داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید آگاه کنید. به طور کلی، بهبودی استخراج دندان مدت زمان طولانی طول نمی‌کشد، اما در برخی موارد عفونت می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد. بنابراین، اگر متوجه هر یک از علایم بالا شده‌اید، برای جلوگیری از عوارض بیشتر از مراجعه به دندانپزشک دریغ نکنید.
سلب مسئولیت: مطالب ذکر شده در این مقاله صرفا جهت آموزش هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.