سولفات مس چیست؟

سولفات مس یک ترکیب شیمیایی و نمک می باشد که دارای کاربردهای وسیع در حوزه های مختلف می باشند. این ماده با استفاده از روش الکترولیز سنتز شده است. در زیر برخی خواص و مصارف این ماده را ذکر می کنیم.
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سولفات مس چیست؟
سولفات مس چیست؟

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

سولفات مس یک ترکیب شیمیایی و نمک می باشد که دارای کاربردهای وسیع در حوزه های مختلف می باشند. این ماده با استفاده از روش الکترولیز سنتز شده است. در زیر برخی خواص و مصارف این ماده را ذکر می کنیم.
فرمول شیمیایی سولفات مس CuSO4 می باشد. واکنش های بین ترکیبات مختلف مس و سولفوریک اسید منجر به تشکیل سولفات مس می گردد. این ماده ی شیمیایی اساسا نمک می باشد. اشکال مختلف این ماده بر اساس میزان هیدراسیون می باشد. طبقه بندی این گروه ترکیبات شامل انواعی با درجات مختلف آب و بدون آب می باشد، به عنوان مثال یکی از آن ها بی آب است، نوع بی آب سولفات مس در طبیعت به شکل کلسیم سیانید وجود داشته و یک ماده ی معدنی کمیاب می باشد. سولفات مس پنتا هیدرید شایع ترین فرم از این ماده ی شیمیایی می باشد.
سولفات مس توسط روش های مختلفی تهیه می شود، و الکترولیز یکی از این روش ها است. الکترودهای مس در فرایند الکترولیز کردن سولفات مس مورد استفاده قرار می گیرد. روش دیگر مورد استفاده در تهیه ی این ترکیب، الکترولیز نمک منیزیم می باشد. آند مس در این فرایند استفاده می شود.
مصارف
سولفات مس در فرایندهای سنتز آلی مورد استفاده قرار می گیرد. فرم بی آب این ماده ی شیمیایی به عنوان کاتالیزگر در واکنش های اسیلاسیون استفاده می شود. واکنش فرم هیدراته با پتاسیم پرمنگنات یک اکسیدانت را تولید می کند. این اکسیدانت برای اهداف تبدیل الکل استفاده می شود.
سولفات مس در حوزه ی آتش بازی نیز کاربرد دارد. آتش بازی آبی با کمک این ماده ی شیمیایی ایجاد می شود. در حوزه ی کشاورزی، از این ماده در تهیه ی ترکیبات متنوع از جمله علف کش ها، قارچ کش ها، آفت کش ها و غیره استفاده می شود. آلودگی های قارچی انگور با قارچ کش های تولید شده با این ترکیب درمان می شود.
سولفات مس در تصفیه ی آب استفاده می شود، که در آن جلبک ها و موجودات دیگر می توانند توسط سولفات مس حذف گردند.
این ماده در کواریوم ها استفاده می شود، که در آن ها انگل ها کشته شده و آب تصفیه می گردد.
سولفات مس به عنوان یک عامل تحلیلی در واکنش های مختلف شیمیایی استفاده می شود. همچنین یکی از اجزای محلول بندیکت و فلینگ می باشد. آزمایشات کاهش قند و پروتئین با استفاده از این ماده انجام می شود. علاوه بر این، سولفات مس یکی از اجزای تشکیل دهنده ی معرف بیورت نیز می باشد.
کریستال های سولفات مس
الگوی داخلی مکرر مسئول تشکیل کریستال های سولفات مس می باشد. بنابراین، این کریستال ها شکل منصر به فردی دارند. آن ها می توانند در خانه تهیه شوند. به منظور تهیه ی این کریستال ها، نیاز به آب داغ می باشد. در این فرایند، محلول سولفات مس باید در آب گرم حل می شود و محلول حاصل باید به منظور رسیدن به نقطه ی اشباع به آب بیشتر اضافه گردد. محلول اشباع شده باید برای مدت چند ساعت به صورت دست نخورده باقی بماند. اجازه دهید که این محلول برای مدت چند روز رسوب کند که این امر منجر به تشکیل کریستال ها می گردد. معلق کردن یک سیم نایلون در محلول یک مساحت سطح را برای رشد کریستال ها فراهم می آورد.
خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض سولفات مس
این ماده ی شیمیایی به عنوان یک محرک عمل می کند و بنابراین ثابت شده که این ماده برای افرادی که در معرض آن قرار می گیرند، مضر می باشد. در صورتی که این ماده در تماس با بدن قرار بگیرد، مشکلاتی مانند خارش، اگزما، التهاب پلک ها، ورم ملتحمه‌، ایجاد زخم و دیگر مشکلات این چنینی اتفاق می افتد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.