مثال هایی از واکنش گرماگیر

اگر شما به دنبال مثال هایی از واکنش های گرماگیر در زندگی روزمره هستید، این مقاله به شما کمک می کند که آنچه را که به دنبال آن هستید، بیابید. در این جا، ما چگونگی این واکنش ها را توضیح داده و مثال هایی از این نوع واکنش ها را ارائه می دهیم.
چهارشنبه، 3 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مثال هایی از واکنش گرماگیر
مثال هایی از واکنش گرماگیر

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 

اگر شما به دنبال مثال هایی از واکنش های گرماگیر در زندگی روزمره هستید، این مقاله به شما کمک می کند که آنچه را که به دنبال آن هستید، بیابید. در این جا، ما چگونگی این واکنش ها را توضیح داده و مثال هایی از این نوع واکنش ها را ارائه می دهیم.
یکی از دست نیافتنی ترین مفاهیم به منظور درک فیزیک، ماهیت انرژی می باشد. انرژی خودش را به اشکال مختلف آشکار میکند و ما خواص آن را به طور غیر مستقیم از طریق تغییراتی که آن ماده به ارمغان می‎آورد، مورد مطالعه قرار می دهیم. همه ی انواع واکنش های شیمیایی و تغییرات فیزیکی می تواند به طور گسترده به دو دسته ی واکنش های گرماده و گرماگیر تقسیم شوند. در شیمی یا فیزیک، اساس این طبقه بندی انرژی ورودی یا خروجی است که همراه با هر واکنش می باشد.

تعریف

هر واکنش شیمیایی که نیازمند یک انرژی خارجی در قالب گرما از محیط اطراف خود می باشد، به عنوان واکنش گرماگیر شناخته می شود. بنابراین این واکنش ها همراه با جذب گرما از محیط اطراف بوده که دمای خارجی را پایین می آورد.
ترمودینامیک به مطالعه ی تبادلات انرژی که از طریق هر واکنش شیمیایی رخ می دهد، و به چگونگی تأثیر متغیرهای حالت در هر سیستم اختصاص دارد. اگر فرایند گرماگیر تحت شرایط فشار ثابت رخ دهد، یک افزایش در آنتالپی سیستم وجود داشته و اگر این فرایند در حجم ثابت انجام شود، یک افزایش در انرژی درونی سیستم وجود خواهد داشت. یکی از راه های به خاطر سپردن معنای این واژه – "گرماگیر" شکستن آن به دو بخش است. "اندو، به معنی داخل و "ترمیک" به معنای حرارت می باشد.
واکنش های گرماگیر و گرماده دقیقا مخالف همدیگر هستند. در حالی که واکنش اولی توسط جذب گرما گرما صورت می گیرد، واکنش دومی همراه با انتشار انرژی می باشد.

مثال ها

ویژگی هایی وجود دارد که ممکن است به منظور شناسایی هر واکنش گرماگیر مورد استفاده قرار گیرد و این ویژگی جذب گرما می باشد. در این جا برخی از مثال های واکنش های گرماگیر در زندگی روزمره را ذکر می کنیم.

فتوسنتز

کل هرم غذایی بر روی زمین توسط حضور گیاهان فتوسنتز کننده که در پایین این هرم اتفاق می افتد، حمایت می گردد. گیاهانی غذا را به فرم گلوکز از طریق فرایند فتوسنتز تولید می کنند. آن ها انرژی را به فرم تابیدن نور خورشید بر روی برگها دریافت می کنند، که واکنش فتوسنتز نام دارد. بدون نور خورشید، هیچ فتوسنتزی وجود نخواهد داشد که این یکی از نشانه های است که این واکنش گرماگیر می باشد.

تبخیر آب

هنگامی که آب تبخیر می شود، به بخار تبدیل می گردد، این امر به دلیل این است که آب از محیط اطراف خود گرما دریافت می کند. همچنان که انرژی گرمایی توسط مولکول های آب دریافت می شود، انرژی ارتعاش افزایش پیدا می کند، که این می تواند به صورت آزادانه در اطراف حرکت کرده و ایجاد بخار کند. این انرژی حاصل از منابع خارجی یک واکنش گرماده می باشد.

ذوب یخ

ذوی یخ نیز یک مثال از واکنش گرماگیر می باشد. انرژی گرمایی دریافتی توسط یخ، از محیط اطراف خود، باعث ذوب یخ به آب می شود. از آن جا که این تغییر فیزیکی نمی‎تواند بدون دریافت گرما از محیط اطراف رخ دهد، بنابراین این پدیده به عنوان یک فرایند گرماگیر طبقه بندی می شود.

فرایند الکترولیز

الکترولیز، تجزیه ی مولکول به یون های تشکیل دهنده ی آن به دلیل عبور از یک جریان الکتریکی می باشد. انرژی مورد نیاز برای آن، از خارج تأمین شده و از این رو مثالی دیگر از واکنش گرماگیر می باشد.
فقط به خاطر داشته باشید که هنگامی که در یک واکنش شیمیایی گرما از محیط اطراف جذب می شود، این واکنش یک فرایند گرماگیر می باشد.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.