ایدز (HIV) چیست؟

جامعه‌ی پزشکی هنوز با بیماری پیچیده تر از ایدز روبرو نشده است. ویروس نقص ایمنی انسان که به اختصار HIV نامیده می شود، یک ویروس تهدید کننده ی زندگی بوده که باعث بروز مرگبارترین بیماری به نام ایدز یعنی سندرم
سه‌شنبه، 9 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ایدز (HIV) چیست؟
ایدز / اچ آی وی چیست
 

مترجم: سهیلا حاجی زاده

 
جامعه ی پزشکی هنوز با بیماری پیچیده تر از ایدز روبرو نشده است. ویروس نقص ایمنی انسان که به اختصار HIV نامیده می شود، یک ویروس تهدید کننده ی زندگی بوده که باعث بروز مرگبارترین بیماری به نام ایدز یعنی سندرم نقص ایمنی اکتسابی می شود. گفته می شود که اولین نمونه ی اچ آی وی در مردان همجنس گرای آمریکایی در سال 1982 یافت شد. در سال 1982، نزدیک به 14 کشور مواردی از عفونت ایدز و اچ آی وی را گزارش کردند. در حال حاضر ایدز یک مشکل همه گیر و جهانی بوده که میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان و به ویژه کشورهای آفریقایی درگیر این بیماری هستند.

ارتباط بین اچی آی وی و ایدز

یکی از ناشناخته ترین حقایق ایدز این است که ابتلا به عفونت اچ آی وی لزوما به این معنی نیست که فرد مبتلا به بیماری ایدز می باشد. در اکثر موارد، سال ها طول می کشد تا عفونت اچ آی وی به بیماری ایدز تبدیل شود. افرادی که تحت تاثیر عفونت اچ آی وی قرار دارند، علائمی از ایدز را نشان می دهند. بنابراین اچ آی وی و ایدز تفاوت هایی با هم دارند. اچ آی وی ویروسی بوده که بعد از چندین سال حضور در بدن میزبان تبدیل به ایدز می شود.

نحوه ی ورود اچ آی وی به بدن

اچ آی وی به سیستم ایمنی بدن حمله کرده و باعث تضعیف آن می گردد و از این رو بدن به انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی آسیب پذیر می گردد. این ویروس مکانیزم دفاعی بدن را توسط آسیب به لنفوسیت کمکی CD4 تخریب می کند. لنفوسیت ها یکی از عوامل عمده ی مبارزه کننده بر علیه بیماری های عفونی هستند. هنگامی که این لنفوسیت ها تخریب شدند، حتی یک ویروس یا باکتری معمولی نیز می تواند به راحتی بدن فرد را آلوده می کند.

نحوه ی گسترش HIV

ایدز به وسیله ی تعامل مایعات بدن بین انسان ها گسترش می یابد. عفونت اچ آی وی از طریق خون، منی، مایع واژینال، انزال و حتی شیر مادر انتقال می یابد. اچ آی وی در مایعات بدن و یا در سلول های ایمنی آلوده ساکن می باشد. برخی از رایج ترین دلایل گسترش اچ آی وی شامل رابطه ی جنسی پرخطر، سرنگ های آلوده، شیر مادر و انتقال ویروس از مادر آلوده به جنین در هنگام تولد می باشد.
در صورتی که احتمال می دهید مبتلا به ویروس اچ آی وی شده اید، باید بلافاصله آزمایشاتی در این رابطه انجام دهید. ایدز یک بیماری ترسناک می باشد، با این حال، حتی در صورت مثبت بودن آزمایش اچ آی وی روحیه ی خود را از دست ندهید. چون در سال های اخیر به واسطه ی تحقیقات بر روی این بیماری، روش های درمانی موثری ابداع شده اند که حتی با وجود حامل بودن این ویروس به داشتن یک زندگی طولانی به شما کمک می کند.

دلایل بروز ایدز

- داشتن شرکای جنسی متعدد یا درگیر شدن در یک رابطه ی جنسی پرخطر.
- مقاربت جنسی به فردی که مبتلا به ویروس ایدز می باشد.
- عادت به تزریق مواد مخدر، استروئیدها و ویتامین ها از طریق سوزن ها و یا دیگر تجهیزات مشابه مشترک.
- تماس جنسی با فردی که از سابقه ی جنسی او خبر ندارید.
- رابطه ی جنسی برای به دست آوردن پول و مواد مخدر.
- دریافت خون آلوده در بیمارستان

علائم ایدز چیست؟

بسته به مرحله ی عفونت، خطرات اچ آی وی و ایدز متفاوت می باشد. در ماه های اول ابتلاء به عفونت اچ آی وی، ممکن است هیچ علامتی از بیماری دیده نشود. با این حال، برخی از مردم ممکن است از بیماری هایی با تب بالا، سردرد، گلو درد، تورم غدد لنفاوی و حتی خارش پوست رنج ببرند. پس از یک دوره ی کوتاه از نشان دادن این علائم، ممکن است هیچ گونه علامتی از ایدز در طول سال ها مشاهده نشود و همین امر باعث خطرناک بودن بیماری می گردد. این ویروس برای سال ها در بدن باقی مانده و هنگامی که دوباره بروز کرد، منجر به بروز علائم مزمنی مانند کاهش وزن، تورم غدد لنفاوی، تب مکرر، سرفه و تنگی نفس می گردد. 10 سال طول کشیده تا ویروس اچ آی وی به ایدز تبدیل شود. آسیب شدید به سیستم ایمنی منجر به بروز علائمی مانند ایجاد عرق مکرر شبانه، تب بسیار بالا، اسهال، لکه های سفید یا ضایعاتی بر روی زبان و خارش پوست می گردد.

آیا ایدز قابل درمان است؟

دانشمندان سراسر جهان در حال انجام پژوهش هایی به منظور یافتن درمان احتمالی ایدز می باشند. با این حال، تا به امروز هیچ کس موفق به یافتن درمانی قطعی و موثر برای این بیماری نشده است. با این وجود، پیشرفت های ایجاد شده در زمینه ی پزشکی کمک هایی را جهت کاهش درد بیماران انجام می دهد. با اتخاذ روش های درمان مناسب، می توان به داشتن یک زندگی طولانی امیدوار بود. بیماری ایدز هیچ گونه درمان قطعی ندارد اما با پیروی از دستورالعمل های متخصص می توان تا حدودی بیماری را کنترل کرد.
بیمارانی که از بیماری ایدز رنج می برند، بعد از چند سال به لطف تجهیزات پزشکی پیشرفته که علائم ایدز را شناسایی می کند، می توانند وضعیت بدن خود را کنترل کنند.
برخی تصورات غلط در رابطه با بیماری ایدز این است که این بیماری از طریق لمس کردن فرد آلوده، تماس دستی با هم، در آغوش گرفتن و یا استفاده از حمام مشترک با فرد آلوده به ایدز انتقال می یابد. مردم نباید بیماران آلوده به ایدز را از جامعه دور کنند، و یا این که آنان را از غذا خوردن با خود، استفاده از تلفن مشترک و سایر کارهای ساده ی روزانه منع کنند، چون این کار باعث منزوی شدن بیماران می گردد.
با نگاهی به آمار مرگ و میر ناشی از ایدز در سراسر جهان متوجه می شویم که تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار وحشتناک می باشد. میلیون ها نفر از مردن هر سال به واسطه ی عدم آگاهی از این بیماری جان خود را از دست می دهند. شیوع ایدز در آفریقا بسیاز زیاد بوده و تقریبا بیشتر از نیمی از بیماران ایدزی در کشورهای آفریقایی زندگی می کنند. همه ی شرکت ها و دولت ها باید به مبارزه با این بیماری که تهدید کننده ی قرن بیست و یکم می باشد، کمک کنند.


 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.