پاکسازی طبیعی آکنه

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است، لایه ی میانی شامل سلول های زنده و غده های تولید کننده ی سبوم می باشند که یک سد محافظ برای پوست ایجاد کرده و باعث حفظ رطوبت می گردد. علت ایجاد اکنه فعالیت بیش از حد غده های
سه‌شنبه، 9 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پاکسازی طبیعی آکنه
پاکسازی طبیعی آکنه

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 

عوامل ایجاد کننده ی آکنه

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است، لایه ی میانی شامل سلول های زنده و غده های تولید کننده ی سبوم می باشند که یک سد محافظ برای پوست ایجاد کرده و باعث حفظ رطوبت می گردد. علت ایجاد اکنه فعالیت بیش از حد غده های چربی می باشد. در صورتی که این غده ها و تولید سبوم بیش از حد کنند، باعث تحریک آکنه شده و ایجاد ناخالصی ها (یافت شده بر روی سطح پوست) شده که در نتیجه تشکیل اکنه را افزایش می دهد.
ترشح سبوم توسط غده های چربی توسط هورمون آندروژن کنترل می شود. سطح این هورمون تغییر کرده و بالا رفتن سطح آندروژن در نوجوانان باعث شیوع آکنه در آن ها می گردد. علاوه بر این، آکنه در بزرگسالان نیز ایجاد می گردد که درمان آن بسیار مشکل تر می باشد. برخی از زنان نیز در طول دوران بارداری به بیماری پوستی آکنه مبتلا می شوند. در هر صورت، این بیماری می تواند اعتماد به نفس افراد را کاهش دهد و وقوع آن باعث احساس سرخوردگی در برخی بیماران می گردد. اعتقاد بر این است که کل فرایند تولید آکنه توسط عواملی مانند نوسانات هورمونی، رژیم غذایی ضعیف و غنی از چربی های مضر و سمی، سطح بالای استرس و حساسیت های خاص تحت تاثیر قرار می گیرد.
در این جا برخی از موادی که جهت درمان طبیعی آکنه به کار رفته و به آسانی در هر آشپزخانه ای یافت می شود و فواید آن ها جهت پاکسازی آکنه نیز به اثبات رسیده است را بیان می کنیم.

درمان های خانگی برای آکنه

جوش شیرین

جوش شیرین برای کنترل آکنه مفید می باشد (نه برای پوست های حساس). برای پاک سازی آکنه با جوش شیرین، شما باید یک خمیر ضخیم را توسط مخلوط کردن پودر جوش شیرین با آب تهیه کنید. این خمیر را بر روی آکنه قرار داده و اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه به همین حالت باقی بماند. این خمیر را بر روی پوست مالش ندهید، چون باعث تحریک پوست می گردد. بعد از 15 دقیقه صورت خود را با آب شسشتو دهید. در این درمان، جوش شیرین به عنوان یک کرم لایه بردار عمل کرده و همه ی سلول های مرده ی پوست و چربی اضافی که مسئول ایجاد آکنه هستند را از بین می برد. پیشنهاد می شود که جهت به تعادل رساندن pH این خمیر را با آب لیموی رقیق و یا سرکه ی سیب رقیق کنید.

عسل

این واقعیت به خوبی به اثبات رسیده که عسل دارای کیفیت ضد عفونی کنندگی بسیار عالی می باشد. از این رو، عسل به منظور درمان طبیعی آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. چند قطره عسل را روی انگشت خود قرار داده و آن را بر روی آکنه بگذارید. این درمان را در شب و قبل از رفتن به رختخواب انجام داده و اجازه دهید تا عسل در طول شب بر روی آکنه باقی بماند. جهت نگه داشتن عسل بر روی آکنه، آن را با کمک یک باند بر روی سطح پوست آسیب دیده قرار دهید. در هنگام صبح صورت خود را با آب ولرم بشوئید. در صورتی که از این درمان به صورت منظم استفاده کنید، به پاکسازی جای جوش ها نیز کمک می کند.

پودر دارچین

عصاره ی پوست دارچین دارای خواص ضد باکتری قوی می باشد. یکی از درمان های طبیعی آکنه استفاده از مخلوطی از عسل و پودر دارچین می باشد. این روش یک درمان قدیمی موثر می باشد. جهت تهیه ی این ترکیب، یک یا دو قسمت پودر دارچین را با یک قسمت عسل مخلوط کنید و آن را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

چوب صندل

گیاه صندل به دلیل داشتن بوی دلپذیر و خواص دفع میکروبی آن باارزش می باشد. یک قاشق چای خوری از پودر چوب صندل و یک قاشق چای خوری پودر نخود را به منظور تهیه ی یک خمیر خوب با گلاب مخلوط کنید. این خمیر را بر روی صورت استفاده کرده و اجازه دهید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست مانده و سپس آن را با آب بشوئید. استفاده از این ترکیب جهت درمان پوست مستعد به آکنه بسیار عالی می باشد.

ریشه ی بابا آدم

ریشه ی بابا آدم به طور معمول جهت درمان گیاهی آکنه استفاده می شود. این گیاه تولید روغن را توسط غده های چربی کنترل کرده و از این رو به درمان آکنه کمک می کند. هنگام استفاده از ریشه ی بابا آدم برای درمان آکنه، می توانید آن را به صورت موضعی استفاده کرده و با عصاره ی آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید. برای هر دو هدف، نصف قاشق چای خوری پودر ریشه ی بابا آدم را در 2 فنجان آب ریخته و اجازه دهید تا هنگام به نصف رسیدن محلول جوش بخورد.

سرکه ی سیب

سرکه ی سیب حاوی اجزایی بوده که باعث کشتن باکتری ها و سم زدایی پوست می گردند، این ترکیب بدترین نوع آکنه را نیز از بین می برد. یک چوب پنبه را درون سرکه ی سیب زده و بعد از شستن کامل پوست آن ها به آرامی بر روی تمام لکه های اکنه قرار دهید. اجازه دهید تا سرکه ی سیب جهت حذف سریع آکنه جذب پوست گردد. شما می توانید چند قطره آب را نیز به آن اضافه کنید، این کار باعث تنظیم تعادل pH پوست می گردد.

پوست لیمو

برای تهیه ی این دارو نیاز به پوست لیمو و مقدار کمی شکر دارید. پوست لمیو را با شکر مخلوط کرده و آن را به آرامی برای مدت چند دقیقه بر روی آکنه قرار دهید. سپس پوست را به مدت 8 تا 10 دقیقه به همین صورت نگه داشته و بعد از این زمان پوست را شسشتو دهید. با استفاده از این روش به راحتی خواهید دید که التهاب آکنه تا حد زیادی کاهش می یابد. بهترین بخش این درمان این است که باعث جلوگیری از تشکیل جای جوش بر روی سطح پوست می گردد.

آب لیمو

به غیر از پوست، شما می توانید آب لیموی تازه را جهت درمان آکنه و همچنین درمان جای جوش استفاده کنید. به کمک یک چوب پنبه، آب لیمو را بر روی ناحیه ی آسیب دیده قرار دهید. توجه داشته باشید که آب لیمو ممکن است برای پوست های حساس مضر بوده و باعث ایجاد احساس سوزش گردد. یک محلول آکنه ی ملایم توسط مخلوط مساوی از آب لیمو و شیر خام به عنوان پاک کننده ی طبیعی تهیه می شود.

آب هویج

آب هویج نیز دارای خواص درمانی برای پوست می باشد. استفاده ی داخلی و همچنین خارجی از آب هویج یک روش آسان به منظور مبارزه ی موثر با آکنه می باشد. آب هویج دارای ویتامین های مختلف و کاروتن بوده و به همین دلیل یک روش درمانی طبیعی برای آکنه می باشد. نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب هویج در اول صبح با معده ی خالی می تواند به طور موثری پوست آسیب دیده را ترمیم کند. به منظور حذف این مشکل پوستی، با استفاده از یک چوب پنبه آب هویج را بر روی زخم ها قرار دهید.

آب پرتقال

پرتقال یک جایگزین خفیف تر آب لیمو به منظور درمان آکنه بوده و یک آب پرتقال یک محلول آلی برای پوست های حساس می باشد. آب پرتقال تازه را بر روی جوش ها قرار داده و اجازه دهید تا برای مدت نیم تا یک ساعت بر روی پوست مانده و سپس آن را با آب شستشو دهید. پوست پرتقال نیز می تواند همانند پوست لیمو برای تمیز کردن پوست استفاده شود. پودر پوست پرتقال را با ماست ترکیب کرده و آن را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.